Manstein - Judiska släktingar?
Manstein - Judiska släktingar?
Fick höra av en vän att ärkepreussaren Erich von Manstein skulle ha haft avlägsna judiska släktingar, stämmer detta?
Jag kanske bör tilläga att det finns bevis på att Manstein kände till att jude-transporter och dylikt ägde rum på hans "territorium".
Jag kanske bör tilläga att det finns bevis på att Manstein kände till att jude-transporter och dylikt ägde rum på hans "territorium".
Senast redigerad av 1 Habsburg, redigerad totalt 30 gånger.
- Wolfblitzer
- Medlem
Men fadern var väll artilleri officer om minnet tjänar mig rätt? Var det då hans biologiske fader eller "adoptivföräldern?"Stefan skrev:Ja, och tydligen inte alls så avlägsna, han var född von Levin eller nåt sånt, dvs ett namn med omedelbara judiska rötter. Men så dog han föräldrar och han kom att uppfostras hos en nära släkting med ett mera tyskklingande namn.
-
Nils Larsson
- Medlem
Habsburg undrar:
Jag vet inget mera om Mansteins ursprung. Jag är bara litegrann förvånad över det där "men". Vadå men? massor av judar tjänstgjorde i den tyska armén, även som officerare. Och nazisterna tog faktiskt visst hänsyn till dem, de fick åka till Auschwitz i riktiga passagerarvagnar, i alla fall de med järnkors.Men fadern var väll artilleri officer om minnet tjänar mig rätt? Var det då hans biologiske fader eller "adoptivföräldern?"
Så snällt, låta dem sitta i en fin vagn innan de ska gasas. Ska man skratta eller gråta?Stefan skrev:...massor av judar tjänstgjorde i den tyska armén, även som officerare. Och nazisterna tog faktiskt visst hänsyn till dem, de fick åka till Auschwitz i riktiga passagerarvagnar, i alla fall de med järnkors.
Rättelse: Heydrich skulle det vara. Alltså inte Himmler, så vitt jag vet.
En del judar konverterade när de träffade ickejudiska kvinnor. Enligt ortodoxa judar är endast barn till en judisk mor en äkta jude. Enligt nazisterna verkade begreppet vara vidare. Heydrich retades redan som barn för att vara jude. Vidare i sin militära karriär inom Kriegsmarine kallades han för den blonda Moses. Det är inte styrkt att hans far var jude, men tydligen hade han ett utseende som passade till dåtidens karikatyrer. Hans mormor var gift med en jude och kanske där var fler i släkten. Heydrich gjorde allt för att dölja detta. Jag tror att fler inom den nazistiska hierarkin tampades med samma problem. Enligt vissa skulle t.o.m. Hitler själv varit rädd för att hans farfar varit av judisk härkomst.
Det fanns även andra impopulära avvikelser inom partiet. Exempelvis så var Ernst Röhm homosexuell. Visserligen blev han sedermera mördad, men troligen av andra skäl.
En del judar konverterade när de träffade ickejudiska kvinnor. Enligt ortodoxa judar är endast barn till en judisk mor en äkta jude. Enligt nazisterna verkade begreppet vara vidare. Heydrich retades redan som barn för att vara jude. Vidare i sin militära karriär inom Kriegsmarine kallades han för den blonda Moses. Det är inte styrkt att hans far var jude, men tydligen hade han ett utseende som passade till dåtidens karikatyrer. Hans mormor var gift med en jude och kanske där var fler i släkten. Heydrich gjorde allt för att dölja detta. Jag tror att fler inom den nazistiska hierarkin tampades med samma problem. Enligt vissa skulle t.o.m. Hitler själv varit rädd för att hans farfar varit av judisk härkomst.
Det fanns även andra impopulära avvikelser inom partiet. Exempelvis så var Ernst Röhm homosexuell. Visserligen blev han sedermera mördad, men troligen av andra skäl.
Heydrich själv ser inte speciellt hebreisk ut:, i alla fall.

Hmm...

Hmm...
http://www.us-israel.org/jsource/Holoca ... drich.htmlHeydrich was born on March 7, 1904, in Halle an der Salle, Germany. His father, Bruno, was a non-religious singer and composer who was kept out of the upper echelons of German society due to a humble background and a persistent, though false, rumor that he was Jewish. Reinhard's mother, Elizabeth Kranz, was a practicing Catholic from a rich musical family in Dresden. As Reinhard grew up, both his father and his classmates inculcated him with a virulent anti-Semitism. He was a loner who tried to prove his superiority through his studies and through sports.
Är efternamnet Levin uteslutande judiskt?Stefan skrev:Ja, och tydligen inte alls så avlägsna, han var född von Levin eller nåt sånt, dvs ett namn med omedelbara judiska rötter. Men så dog han föräldrar och han kom att uppfostras hos en nära släkting med ett mera tyskklingande namn.
I min släkt finns flera med namnet Levin, bl.a. gammelgammelfarmor(dock inte med "von"), men vad jag vet var hon inte jude. Skulle vara intressant att veta om man kan dra slutsatsen att man är av judiskt blod.
ursäkta OT.)