Manstein - Judiska släktingar?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem

Manstein - Judiska släktingar?

Inlägg av Habsburg » 30 mars 2004, 16:23

Fick höra av en vän att ärkepreussaren Erich von Manstein skulle ha haft avlägsna judiska släktingar, stämmer detta?

Jag kanske bör tilläga att det finns bevis på att Manstein kände till att jude-transporter och dylikt ägde rum på hans "territorium".
Senast redigerad av 1 Habsburg, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 30 mars 2004, 18:10

Snälla använd inte termen "judeblod", det låter väldigt läskigt.

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem

Inlägg av Habsburg » 30 mars 2004, 20:36

Wolfblitzer skrev:Snälla använd inte termen "judeblod", det låter väldigt läskigt.
Anses det att det låter läskigt skall jag givetvis ändra.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 30 mars 2004, 21:25

Ja, och tydligen inte alls så avlägsna, han var född von Levin eller nåt sånt, dvs ett namn med omedelbara judiska rötter. Men så dog han föräldrar och han kom att uppfostras hos en nära släkting med ett mera tyskklingande namn.

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem

Inlägg av Habsburg » 30 mars 2004, 22:00

Stefan skrev:Ja, och tydligen inte alls så avlägsna, han var född von Levin eller nåt sånt, dvs ett namn med omedelbara judiska rötter. Men så dog han föräldrar och han kom att uppfostras hos en nära släkting med ett mera tyskklingande namn.
Men fadern var väll artilleri officer om minnet tjänar mig rätt? Var det då hans biologiske fader eller "adoptivföräldern?"

Nils Larsson
Medlem

Inlägg av Nils Larsson » 31 mars 2004, 08:51

Lewinsky var hans födelsenamn.Monica Lewinsky är judinna,om hans
föräldrar var av judisk släkt för att dom bar det namnet vet jag ej.
Rimligtvis borde ju det ha undersökts ordentligt efter maktövertagandet.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 31 mars 2004, 10:27

Habsburg undrar:
Men fadern var väll artilleri officer om minnet tjänar mig rätt? Var det då hans biologiske fader eller "adoptivföräldern?"
Jag vet inget mera om Mansteins ursprung. Jag är bara litegrann förvånad över det där "men". Vadå men? massor av judar tjänstgjorde i den tyska armén, även som officerare. Och nazisterna tog faktiskt visst hänsyn till dem, de fick åka till Auschwitz i riktiga passagerarvagnar, i alla fall de med järnkors.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 31 mars 2004, 11:43

Stefan skrev:...massor av judar tjänstgjorde i den tyska armén, även som officerare. Och nazisterna tog faktiskt visst hänsyn till dem, de fick åka till Auschwitz i riktiga passagerarvagnar, i alla fall de med järnkors.
Så snällt, låta dem sitta i en fin vagn innan de ska gasas. Ska man skratta eller gråta? :lol: :(

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 31 mars 2004, 14:47

Himmlers styvfar var också jude. Har för mig att han eller hans mor behandlades illa av honom och att detta delvis kunde vara en förklaring till hans judehat.

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 31 mars 2004, 16:45

Rättelse: Heydrich skulle det vara. Alltså inte Himmler, så vitt jag vet.

En del judar konverterade när de träffade ickejudiska kvinnor. Enligt ortodoxa judar är endast barn till en judisk mor en äkta jude. Enligt nazisterna verkade begreppet vara vidare. Heydrich retades redan som barn för att vara jude. Vidare i sin militära karriär inom Kriegsmarine kallades han för den blonda Moses. Det är inte styrkt att hans far var jude, men tydligen hade han ett utseende som passade till dåtidens karikatyrer. Hans mormor var gift med en jude och kanske där var fler i släkten. Heydrich gjorde allt för att dölja detta. Jag tror att fler inom den nazistiska hierarkin tampades med samma problem. Enligt vissa skulle t.o.m. Hitler själv varit rädd för att hans farfar varit av judisk härkomst.

Det fanns även andra impopulära avvikelser inom partiet. Exempelvis så var Ernst Röhm homosexuell. Visserligen blev han sedermera mördad, men troligen av andra skäl.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 31 mars 2004, 16:51

Men fadern var väll artilleri officer om minnet tjänar mig rätt?
Tusentals och åter tusentals judar gav sitt liv för Tyskland i förstavärldskrigets skyttegravar!

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 31 mars 2004, 16:54

Heydrich själv ser inte speciellt hebreisk ut:, i alla fall.

Bild

Hmm...
Heydrich was born on March 7, 1904, in Halle an der Salle, Germany. His father, Bruno, was a non-religious singer and composer who was kept out of the upper echelons of German society due to a humble background and a persistent, though false, rumor that he was Jewish. Reinhard's mother, Elizabeth Kranz, was a practicing Catholic from a rich musical family in Dresden. As Reinhard grew up, both his father and his classmates inculcated him with a virulent anti-Semitism. He was a loner who tried to prove his superiority through his studies and through sports.
http://www.us-israel.org/jsource/Holoca ... drich.html

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 31 mars 2004, 17:45

Om man ska tro alla rykten så verkar alla höga nazister från Hitler och neråt ha judiskt påbrå. :?

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 31 mars 2004, 18:01

Judarna utgjorde väl ett par % av befolkningen?

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 31 mars 2004, 18:15

Stefan skrev:Ja, och tydligen inte alls så avlägsna, han var född von Levin eller nåt sånt, dvs ett namn med omedelbara judiska rötter. Men så dog han föräldrar och han kom att uppfostras hos en nära släkting med ett mera tyskklingande namn.
Är efternamnet Levin uteslutande judiskt?
I min släkt finns flera med namnet Levin, bl.a. gammelgammelfarmor(dock inte med "von"), men vad jag vet var hon inte jude. Skulle vara intressant att veta om man kan dra slutsatsen att man är av judiskt blod.8O :D

ursäkta OT.)

Skriv svar