Franska krigsfångar

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Franska krigsfångar

Inlägg av Battler » 14 mars 2004, 08:12

När Frankrike kolapsade våren/försommaren 1940, hur många krigsfångar (franska) tog tyskarna, och vad hände med dessa krigsfångar. Satt de under lång tid fängslade eller blev de frisläppta vid vapenstilleståndet.

MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 mars 2004, 12:03

Minns inte antalet - det var naturligtvis mycket stort. En del skickades hem till (ockuperade) Frankrike men åtskilliga tusen blev kvar i Tyskland till 1945. Ofta som halvfria lantarbetare eller slavarbetskraft i mera modern terminologi.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 mars 2004, 13:50

Efter Diepperäden så frigavs de franska krigsfångar som kom från Dieppe. Detta som en belöning för att civilbefolkningen hade hållit sig lugn och inte hjälpt de allierade.

/Martin

Användarvisningsbild
svenne540
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 augusti 2006, 18:02
Ort: finspång
Kontakt:

Re: Franska krigsfångar

Inlägg av svenne540 » 25 januari 2010, 16:13

Battler skrev:När Frankrike kolapsade våren/försommaren 1940, hur många krigsfångar (franska) tog tyskarna, och vad hände med dessa krigsfångar. Satt de under lång tid fängslade eller blev de frisläppta vid vapenstilleståndet.

MVH
krävs en uppdatering här skulle va kul med lite statistik :D

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33819
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Franska krigsfångar

Inlägg av Hans » 25 januari 2010, 17:28


Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Franska krigsfångar

Inlägg av Stefan » 26 januari 2010, 19:50

Franska svarta soldater sköts ofta ner tämligen omgående. Ibland under en tunn skorpa av förevändning, oftast bara för att de slogs väldigt bra...Vilket de alltså gjorde.
Ibland sköts också ner de av deras vita och svarta officerare som försvarade sina soldater.

Knut Ståhlberg i sin bok om De Gaulle har ett intressant passus där han nämner om en borgmästare som arresterade av gestapo och torterades svårt. Orsak? Han vägrade att skriva under ett "vittnesmål" att svarta trupper i området höll på att trakassera civilbefolkningen...
Denne hjälte höll ut, men jag misstänker att andra borgmästare inte var lika ståndaktiga utan skrev på så snart de fick se näven framför näsan.

Skriv svar