När Frankrike kolapsade våren/försommaren 1940, hur många krigsfångar (franska) tog tyskarna, och vad hände med dessa krigsfångar. Satt de under lång tid fängslade eller blev de frisläppta vid vapenstilleståndet.
MVH
Franska krigsfångar
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Re: Franska krigsfångar
krävs en uppdatering här skulle va kul med lite statistikBattler skrev:När Frankrike kolapsade våren/försommaren 1940, hur många krigsfångar (franska) tog tyskarna, och vad hände med dessa krigsfångar. Satt de under lång tid fängslade eller blev de frisläppta vid vapenstilleståndet.
MVH
Re: Franska krigsfångar
Mer läsning (franska) http://www.rijo.homepage.t-online.de/pd ... WK2_pg.pdf
Franska kolonialtrupperna (Video, franska) http://www.dailymotion.com/video/xgw56_ ... rahis_news
Ännu mer läsning (franska)
http://www.cheminsdememoire.gouv.fr/pag ... dPage=2909
http://www.genealogie.com/prisonniers-39-45
Tips: http://translate.google.com/translate?u ... =&ie=UTF-8
MVH
Hans
Franska kolonialtrupperna (Video, franska) http://www.dailymotion.com/video/xgw56_ ... rahis_news
Ännu mer läsning (franska)
http://www.cheminsdememoire.gouv.fr/pag ... dPage=2909
http://www.genealogie.com/prisonniers-39-45
Tips: http://translate.google.com/translate?u ... =&ie=UTF-8
MVH
Hans
Re: Franska krigsfångar
Franska svarta soldater sköts ofta ner tämligen omgående. Ibland under en tunn skorpa av förevändning, oftast bara för att de slogs väldigt bra...Vilket de alltså gjorde.
Ibland sköts också ner de av deras vita och svarta officerare som försvarade sina soldater.
Knut Ståhlberg i sin bok om De Gaulle har ett intressant passus där han nämner om en borgmästare som arresterade av gestapo och torterades svårt. Orsak? Han vägrade att skriva under ett "vittnesmål" att svarta trupper i området höll på att trakassera civilbefolkningen...
Denne hjälte höll ut, men jag misstänker att andra borgmästare inte var lika ståndaktiga utan skrev på så snart de fick se näven framför näsan.
Ibland sköts också ner de av deras vita och svarta officerare som försvarade sina soldater.
Knut Ståhlberg i sin bok om De Gaulle har ett intressant passus där han nämner om en borgmästare som arresterade av gestapo och torterades svårt. Orsak? Han vägrade att skriva under ett "vittnesmål" att svarta trupper i området höll på att trakassera civilbefolkningen...
Denne hjälte höll ut, men jag misstänker att andra borgmästare inte var lika ståndaktiga utan skrev på så snart de fick se näven framför näsan.