Världen utan Hitler?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Världen utan Hitler?

Inlägg av johanbtk » 11 juni 2002, 09:31

Eftersom att en annan tråd som tog upp frågan börjar utvecklas otrevligt så startar jag en ny.

Hur hade världen sett ut om Hitler inte levt eller kommit till makten?

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 11 juni 2002, 10:21

Oj... tänk om....

Hmmm... vågar jag gissa att det är Sovjet som går till offensiv på alla fronter?
Kanske kommer att börja med att invadera Baltikum, Finland. Men även de intressanta målen nere i mellanöstern.?!

Några som har spekulationer?

Vem vet... vi kanske hade talat ryska idag?
*skräcksenario* :cry:

//Vakt

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 11 juni 2002, 10:51

Tysklands situation under mellankrigstiden hade satt en annan vid makten som upprustat och brutit med Versailles. Jag tror också man fört krig i öster då det inte bara odlades grödor i arbetarparadiset utan tillverkades en massa kanonrör. Paradiset har i alla tider sökt sig mot vattnet, Östersjön är av klart intresse. Sedan så har jag för mig att paradisets befolkning pratade om att expandera sitt paradis globalt.

Mvh
/Johan

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 11 juni 2002, 11:48

Jag tror inte det varit annorlunda alls. Hade inte Hitler kommit så hade det varit någon annan. Tiden/situationen/världen var mogen och styrd mot något liknande.

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 11 juni 2002, 12:13

En ytlig, men på något sätt slående, parallell är ju den mellan Hitlers Neuropa och dagens Europa:
- Ett Europa i nära union / jfr med ett Neuropa av axelmakter.
- Tjeckien och Slovakien delat.
- Kroatien och Slovenien självständiga.
- Sovjetkommunismen upplöst.

Kriget mot kommunismen var programmerat ända sedan revolutionen 1917. Hitler kunde bara förbättra icke-kommunisternas odds, inte förhindra eller orsaka kriget. På vissa sätt följde alltså Hitler strömmen och förändrade inte historiens agenda.

Men när det gäller depressionen så åstadkom Hitler faktiskt underverk. USA, t.ex. hade skyhög arbetslöshet ända tills kriget kom igång. Tysklands politiker hade uppenbara svårigheter att hantera depressionen och hotet om en kommunistisk revolution/invasion.

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 12 juni 2002, 13:11

"Neuropa" är sammansatt av "neu" =ny och "Europa". Det Europa av nationer allierade med eller ockuperade av Tyskland 1940-1945 kallades Neuropa, en begrepp som motsvarar "den nya världsordningen" efter kalla kriget.

Allierade med Tyskland var: (jag är ingen expert på detta dock)
Italien, Finland, Ungern, Rumänien, Slovakien, Kroatien, Slovenien, Bulgarien. Hade man lagt Ukraina till den listan efter Barbarossa, så hade kanske Sovjet inte kunnat återhämta sig.

Beteckningen "fästning Europa" som förekom vid samma tid, var faktiskt myntad av Tysklands fiender. Goebbels undvek att använda det begreppet därför att en fästning implicit är under belägring och är något som man kan förvänta sig att falla. Det kan därför skapa undermedveten defaitism bland milioner européer. Subliminal propaganda, minst sagt!

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Världen utan Hitler?

Inlägg av robert nordin » 12 juni 2002, 16:59

johanbtk skrev:Eftersom att en annan tråd som tog upp frågan börjar utvecklas otrevligt så startar jag en ny.

Hur hade världen sett ut om Hitler inte levt eller kommit till makten?

Troligen hade någon WW2-liknande konflikt uppstått, tysk revanschism pga den ogenomtänkta versaillesfreden. Exvis varnade J M Keynes på ett ganska tidigt stadium, för att kraven på Tyskland var alltför hårda. Hårdheten motverkade sitt syfte, vilket ju var "aldrig mera krig".

Med ganska stor sannolikhet hade massmordet på bl a judar inte ägt
rum.


Den väpnade konflikten hade kanske inträffat några år senare än vad
som skedde. Flera av WW2-kombatanterna var långt i från rustade för
krig. Exvis Sovjetunionen som 1937 likviderat en stor del av sin officers-kår. Den brittiska försvarsmakten var delvis ganska omodern.


Troligen hade japanernas krig i Asien ägt rum oavsett Hitler. Den japanska armén hade kanske fått i genom sina krav om anfall mot
Sibirien, i syfte att lägga beslag på narturtillgångarna där. I verkligheten
blev det ju flottans krav som verkställdes.

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 13 juni 2002, 12:04

Generellt kanske man kan säga att världen laddades inför krig av flera orsaker som låg utan för Hitlers kontroll.

Kommunismen var en ideologi med avsikt att erövra världen. Stalinstyrda kommunistpartier (inkl vpk i Sverige) korrumperade demokratin och ekonomin i västvärlden samtidigt som Sovjet rustade som ingen annan stat i världshistorien gjort.

De gamla stormakterna, England och Frankrike, hade naturresurser i sina kolonier som eftertraktades av andra. Japan, Tyskland, Italien och Sovjet kunde utnyttja forcerad industrialisering och modern teknologi till att bygga upp krigsmakter som kunde utmana numerärt överlägsna fiender. Att dessa skulle försöka lägga vantarna på de "tröga demokratiernas" kolonier låg i korten.

I slutändan var det ju faktiskt det som hände! England och Frankrike förlorade alla sina kolonier, som därmed öppnades upp för USA's kommersiella intressen! Själva poängen med kolonialism, att få tillgång till handel med naturresurser, kunde USA alltså plocka ur kakan utan att själv bli kolonialmakt.

Skriv svar