Olof Thörnell

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Von Nilsson
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 26 juni 2003, 21:54
Ort: Skutskär

Olof Thörnell

Inlägg av Von Nilsson » 5 mars 2004, 14:35

Jag ska göra ett skolarbete om Olof Thörnell, jag ska skriva om hans liv, vart han är född hur han växte upp osv. Men jag ska skriva extra om vad han gjorde undra andra världskriget.
Är det nån som har bra fakta om honom, bilder skulle också vara bra. :D

Mvh//Von Nilsson

Von Nilsson
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 26 juni 2003, 21:54
Ort: Skutskär

Inlägg av Von Nilsson » 7 mars 2004, 22:12

ingen som har nå info???? :(

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 7 mars 2004, 23:09

Ne.se skrev:Thörnell, Olof, 1877-1977, militär, general 1940, överbefälhavare 1939-44. Efter en mångsidig karriär som bl.a. regementschef, militärbefälhavare på Gotland och infanteriinspektör förordnades T. 1936 som generallöjtnant och chef för den nyinrättade och för de tre försvarsgrenarna gemensamma Försvarsstaben. Kort efter vinterkrigets utbrott utnämndes han i december 1939 till landets förste överbefälhavare. Han avgick 1 april 1944 och var sedan chef för Konungens stab fram till 1950. Det föll på T:s lott att leda krigsmakten under huvuddelen av andra världskriget med dess militära kriser och snabba upprustning. Hans roll som den formellt främste förespråkaren för försvarets intressen präglades av hans uppfattning om det svenska försvarets otillräcklighet och hans stora respekt för den tyska krigsmakten. Han verkade för beredskapshöjningar under krislägen men fann sig lojalt i politikernas restriktiva hållning. För en yngre generation officerare, särskilt kretsen kring Ny Militär Tidskrift, kom han att identifieras med eftergiftspolitiken. Hans återhållsamma personlighet bidrog till att han saknade förankring i politiska eller bredare militära kretsar.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 7 mars 2004, 23:34

Var det inte han som skickade en Karl XII-byst till Hitler på 30-talet?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 mars 2004, 23:37

Solitaire, det förefaller otroligt även om jag inte sitter inne med sanningen. Betänk att han inte var någon "hotshot" inom militären då, och statliga tjänstemän är knappast tillåtna att ta dylika initiativ utan regeringens sanktion. Inte ens privat skulle jag tro.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 mars 2004, 23:48

Solitaire skrev:Var det inte han som skickade en Karl XII-byst till Hitler på 30-talet?
Med ett stort frågetecken så säger jag Sven Hedin.
Hittade en länk om en utmärkelse som Thörnell fick. http://www.kkrva.se/kkrvaht_3_2002_08.htm

/Martin

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 8 mars 2004, 01:43

Så här var det: dåvarande Generallöjtnant Olof Törnell närvarade på inbjudan av den tyska legationen i den svenska delegatione vid uppvaktningen under Adolf Hitlers 50-årsdag (den 20 april 1939, detta med tillstånd från försvarsminister Per-Edvin Sköld). Han överlämnade dock ingen Karl XII-statyett utan det var andra deltagare i delegationen som gjorde det på förslag av en viss C.E. Carlberg. Allt enligt s. 117 i boken "Svensk överklass och högerextremism under 1900-talet" av Karl N. Alvar Nilsson.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 14 juli 2005, 17:59

Bump.

Då det var ett tag sedan denna tråd var uppe så kan man ju alltid hoppas att det finns
mer skvaller om denna herre. Personligen har jag varit intresserad av honom sedan jag
första gången såg honom på bild. Hela hans utseende skriker Överbefälhavare, och jag
tror nog att han skulle kunnat visa vissa Mannerheimkvalitéer om han hade fått läge där-
till i ett skarpt läge. Det ska vidare ha sagts att han helt öppet fraterniserade med tyska
generaler och beklagade att svenska soldater inte fick möjlighet att visa vad de gick för.
Han fick bland annat en tysk orden vilket i skvallerpressen genast ledde till allehanda
bisarra beskyllningar om tyskvänlighet etc. Men;

Bild
General Thörnell valdes av Jungkretsen i tron att det
skulle underlätta att få igenom sina planer, men han
visade sig vara en motsträvigare herre än förväntat.
Som Carl August Ehrensvärd visar, var Thörnell dock
inte så tyskvänlig som det antytts utan stödde planerna
på ett ovillkorligt svenskt motstånd om Nazityskland an-
föll Sverige.


http://www.smb.nu/pos/05/06b_armechef_i_orostid.asp

Bild

http://www.aff.a.se/vf041_36.htm

Dock förefaller det än idag finnas folk som vill göra sig kända på att smutskasta folk
och påstå att de var nazister. Maj Wechselmann är en av dem, som i boken "De bruna
förbindelserna" påstår att Thörnell skulle varit mycket drivande i försöken att få med
Sverige i kriget på Tysklands sida. Dock har hennes påståenden fått häftig kritik.

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 15 juli 2005, 21:43

Såg att han dog 1977 och jag undrar om han blev 100 år? Var det en militär begravning?

Skriv svar