Varför kom Italien lättvindigt undan efter kriget?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Varför kom Italien lättvindigt undan efter kriget?

Inlägg av Erik Hägerdal » 18 januari 2004, 16:09

Satt och funderade på hur det kom sig att italienarna - Till skillnad från tyskarna och till viss del även japanerna - Kom relativt lättvindigt undan.
Det var i Italien den europeiska fasciströrelsen hade grundats, ändå blev det aldrig någon "Romtribunal" där höga fascister dömdes. Visserligen blev Mussolini avrättad och skändad, och den italienske kungen tvingades bort från landet i en folkomröstning. Men italienarna har, till skillnad från Tyskland, aldrig tvingats göra upp med sitt plågsamma förflutna.

I Tyskland är det värsta man kan göra är att vara nazist och skrika "Sieg heil!". I Italien är det fullt legitimt att vara fascist, och den fascistiska rörelsen (som passande nog leds av Mussolinis dotter som ser sin far som en stor hjälteman) har blivit allt större under de senaste 15 åren.
I Tyskland dras ämnet histora och förintelsen upp i skolorna gång på gång; Italienska barn lär sig inget av vad som hände under den fascistiska epoken, förföljelserna av minoriteterna och planerna på att utrota folkslag.
I Tyskland finns det en stor press, både från utlandet och från dem själva, att "glöm aldrig historien!" medan i Italien har många glömt hur det verkligen var under fascismen och ses nu i många nostalgiska ögon som "en stor tid då städer och vägar byggdes, samtidigt som vi fick en nationell ening" men få har hittils protesterat mot detta, varken i Italien eller utifrån.

Jag skulle kunna exempelifiera detta ytterligare, men jag tycker inte det behövs. Frågan är kort och gott:
Varför har Italien till skillnad från Tyskland aldrig tvingats till att göra upp med sitt fascistiska förflutna?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 18 januari 2004, 21:22

Segrar makterna var väl inte direkt intresserade, man använde sig av maffian på Sicilien under landstigningen och man ville väl inte att alla detaljer kring detta skulle komma upp i dagsljuset. Sedan kapitulerade
Italien mycket tidigare än Tyskland, så man brydde sig nog inte heller så
mycket, många var krigströtta.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 18 januari 2004, 21:32

Dels tror jag det var för att de ansåg att Tyskland startade kriget.

Sedan tror jag att anledningen heter folkmord- hade tyskarna bara sprungit runt och skrikit "Sieg Heil", tyckt att de var en herreras, och skjutit soldater så hade det nog varit annorlunda.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Varför kom Italien lättvindigt undan efter kriget?

Inlägg av Martin Tunström » 18 januari 2004, 21:38

Erik Hägerdal skrev:I Tyskland är det värsta man kan göra är att vara nazist och skrika "Sieg heil!". I Italien är det fullt legitimt att vara fascist, och den fascistiska rörelsen (som passande nog leds av Mussolinis dotter som ser sin far som en stor hjälteman) har blivit allt större under de senaste 15 åren.
Därför en del människor i Italien anser att Mussolini blev pressad av Hiler att vid de sista åren av den facistiska regimen att införa raslagar och att facismen endast står för en stark stat, det är dne uppfattningen jag har fått i alla fall.
I Tyskland dras ämnet histora och förintelsen upp i skolorna gång på gång; Italienska barn lär sig inget av vad som hände under den fascistiska epoken, förföljelserna av minoriteterna och planerna på att utrota folkslag.
Källa på att de inte tar upp den facistiska epoken?

/Anno

Användarvisningsbild
John
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 7 juli 2002, 09:29
Ort: JL

Inlägg av John » 18 januari 2004, 21:43

Fascismen till skillnad från nazismen hade inte lika mycket av rasidiologi.
Förhållandevis få italienska judar dog i koncentrationslägren. De flesta av de som dog, greps efter Mussolinis fall av tyskarna. Man krigade också mest på balkan och i afrika vilket medförde att krigsbrotten mot kristna och judar blev begränsat. Det är trots allt så att brott mot "vildar och otrogna" (=afrikaner och muslimer) inte räknas lika hårt. Sedan kapitulerade man relativt tidigt vilket säkert också premierats.

Man kanske kan säga att italienarna förde ett "normalt" krig medan tyskarna ett ideologiskt krig där grova brott mot mänskligheten (judar och slaver)var en viktig del.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 januari 2004, 10:21

Frogman skrev:Segrar makterna var väl inte direkt intresserade, man använde sig av maffian på Sicilien under landstigningen och man ville väl inte att alla detaljer kring detta skulle komma upp i dagsljuset.
Jag skulle snarare påstå att Storbritannien inte ville att det skulle komma fram detaljer om deras förhandlingar med Italien i början av kriget. Det verkar troligt att de allierade fgörhandlade och erbjöd Italien olika eftergifter om de avstod att gå in i kriget. Uppgifter som kanske inte hade varit så smickrande.

Jag har läst en kort notis (i illustrerad vetenskap) att Mussolini blev mördad för att undvika en "Nürnbergrättegång" i Italien. USA var intresserade av en sådan affär men inte Storbritannien. Jag vet inte om detta stämmer, det låter kanske lite magstarkt. Jag skulle råda att inte lita allför mycket på mig i denna frågan. Jag läste det som sagt bara i en notis som handlade om nyutkomna böcker. Den aktuella bocken skulle handla om detta som jag har skrivit. Jag vet inte vad boken skulle heta eller vilket nummer av Illustrerad vetenskap det var, bara att det var många år sedan.

/Martin

MartinE
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 augusti 2003, 20:27
Ort: sthlm

Re: Varför kom Italien lättvindigt undan efter kriget?

Inlägg av MartinE » 19 januari 2004, 12:39

Erik Hägerdal skrev:Satt och funderade på hur det kom sig att italienarna - Till skillnad från tyskarna och till viss del även japanerna - Kom relativt lättvindigt undan.
Det var i Italien den europeiska fasciströrelsen hade grundats, ändå blev det aldrig någon "Romtribunal" där höga fascister dömdes. Visserligen blev Mussolini avrättad och skändad, och den italienske kungen tvingades bort från landet i en folkomröstning. Men italienarna har, till skillnad från Tyskland, aldrig tvingats göra upp med sitt plågsamma förflutna.

I Tyskland är det värsta man kan göra är att vara nazist och skrika "Sieg heil!". I Italien är det fullt legitimt att vara fascist, och den fascistiska rörelsen (som passande nog leds av Mussolinis dotter som ser sin far som en stor hjälteman) har blivit allt större under de senaste 15 åren.
I Tyskland dras ämnet histora och förintelsen upp i skolorna gång på gång; Italienska barn lär sig inget av vad som hände under den fascistiska epoken, förföljelserna av minoriteterna och planerna på att utrota folkslag.
I Tyskland finns det en stor press, både från utlandet och från dem själva, att "glöm aldrig historien!" medan i Italien har många glömt hur det verkligen var under fascismen och ses nu i många nostalgiska ögon som "en stor tid då städer och vägar byggdes, samtidigt som vi fick en nationell ening" men få har hittils protesterat mot detta, varken i Italien eller utifrån.

Jag skulle kunna exempelifiera detta ytterligare, men jag tycker inte det behövs. Frågan är kort och gott:
Varför har Italien till skillnad från Tyskland aldrig tvingats till att göra upp med sitt fascistiska förflutna?
Tur för oss att italienare är helt värdelösa i krig iaf :P

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 19 januari 2004, 12:55

I sammanhanget får man heller inte glömma att Italien efter att ha avsatt Mussolini år 1943 faktiskt gick över till de allierade. Ca. fyra italienska divisioner kom att strida på de allierades sida mot tyskarna och en del av sina egna landsmän. De senare tillhörande Mussolinis Italienska Sociala Republik som mussolinitrogna upprättat med tysk hjälp.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 19 januari 2004, 15:44

Vi ska nog inte heller bortse från att Italien,
precis som Japan (med undantag för Sachalin och Kurilerna)
föll till västmakterna.

M. Wittmann
Tidigare medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 november 2003, 16:33
Ort: Sverige

Inlägg av M. Wittmann » 19 januari 2004, 16:41

Eh?
Tyska ungar läser INGENTING om Tredje riket, Förintelsen och Andra världskriget?

Var i Berlin i somras där vi var med en del tyska killar. En av dem följde med till koncentrationslägret Sachsenhausen och hade inte ens hört talas om att det låg där. Det var något helt nytt, eftersom de inte läser om det i skolan.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 19 januari 2004, 17:38

DEt där stämmer ju helt enkelt inte Cortex, jag har släkt i Tyskland, deras barn har läst om Tredje riket sedan mellanstadiet minst. Dessutom anordnade deras skolor många temadagar kring ämnet, och framförallt, man diskuterade det!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 19 januari 2004, 17:41

kom igen olika skolor...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 19 januari 2004, 17:50

CJBackfire skrev:kom igen olika skolor...
Vad menar du?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 19 januari 2004, 18:07

Jo, visserligen CJB olika skolor kan undervisa olika mycket. Men det finns ju ändå en övergripande skolplan som den aktuella skolan inte kan frångå, eller hur? Inget illa om Cortex kamrat, men det kan ju vara så att personen i fråga sov på den lektionen, det är lätt hänt.
Och den "Skuld" tyskar känner för Tredjeriket och förintelsen än idag, den genomsyrar vad jag vet de flesta element inom samhället.

/Robert Sköld

LEW
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 augusti 2002, 12:55
Ort: Berlin

Inlägg av LEW » 19 januari 2004, 21:45

För den som kan tyska en länk till läroplanerna för Berlins skolor.

http://www.senbjs.berlin.de/schule/rahm ... o-7-10.htm
http://www.senbjs.berlin.de/schule/rahm ... -11-13.pdf

Kort sammanfattat så lär man sig om andra världskriget i Klass 9 och sedan igen mellan Klass 11 och 13

LEW

Skriv svar