Bilder ifrån Slaget om Berlin?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Bilder ifrån Slaget om Berlin?

Inlägg av Robban » 16 januari 2004, 17:04

Är det någon som kan visa upp bilder på Berlins soldater, ifrån tredje rikets försvar?
Senast redigerad av 2 Robban, redigerad totalt 18 gång.

Användarvisningsbild
mielo
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 2 augusti 2002, 20:07
Ort: Stockholm

Inlägg av mielo » 16 januari 2004, 17:07

Varför skriver du soldater inom citationstecken? Det ger ett lite märkligt intryck i mina ögon.

D.Almendares
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 augusti 2003, 20:41
Ort: stockholm

Inlägg av D.Almendares » 16 januari 2004, 17:09

Han menar antagligen att det va mest småpojkar och äldre män kvar vid det laget.

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 16 januari 2004, 17:19

Ja, det var det jag syftade på.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 16 januari 2004, 21:07

Skriv det då!

Mr S

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 16 januari 2004, 21:37

Så, nu har jag förklarat i inlägget varför jag använde citat tecken.
Om man kanske skulle kunna återvända till huvudtemat kanske??? :|

Användarvisningsbild
Jonas242
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 4 juli 2003, 09:38
Ort: Stockholm

bild på soldater i Berlin -45

Inlägg av Jonas242 » 16 januari 2004, 22:40

Det var svårt att finna bilder med tyska soldater i Berlin under slutskedet.
Civilbefolkningen el. Volksturm hade väl knappast tid el. tanke på att fotografera. Och arméns ordinarie fotografer fanns på annat håll kan man tänka. De bilder jag hade var endast med ryssar, men jag hittade dock en bild som visar Berlins soldater ("soldater")
Källa: Andra Världskriget, Bokorama, "Tysklands sammanbrott"
Bilagor
Berlin1945.jpg
Berlin1945.jpg (62.5 KiB) Visad 4730 gånger

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 18 januari 2004, 01:28

Jag tog bort bilden på dioramat med efterföljande kommentarer. Ovanstående bild föreställer troligtvis soldater ur Waffen-SS med tanke på fordonets registreringsskylt.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Bilder ifrån Slaget om Berlin?

Inlägg av Daniel L » 18 januari 2004, 01:32

Robban skrev:Är det någon som kan visa upp bilder på Tyska "soldater" ifrån Slaget om Berlin?

Det har kommit kommentarer på denna tråden varför jag använder citat tecken på soldater, och det beror på att jag inte vill kalla Berlins soldater, för soldater, eftersom jag inte tycker att det är passande
Robban, Berlin försvarades inte bara av tyska soldater utan också fransmän, estländare, norrmän, flamländare, svenskar m.m. Är det så att du inte är intresserad av bilder på dessa?

Vidare så utgjorde långt ifrån alla av Berlins försvarare av äldre män och unga pojkar. Är det så att du inte är intresserad av bilder på dessa?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 18 januari 2004, 09:04

om inte annat så är jag det!!!
(var tvungen att radera hårddisken med en massa fina bilder... :cry: )

Mr S

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 18 januari 2004, 09:36

Nu har jag ändrat det första inlägget igen, jag är intresserad av bilder på Berlins försvarare, vilket land, eller ålder spelar ingen roll.

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 18 januari 2004, 11:53

Rekommenderar boken "Berlin the and now" utgiven av After the Battle. Där finns många foton av allehanda slag!

Martin

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 18 januari 2004, 13:36

Bild

Sturmbataillon Charlemagne i Neustrelitz under påsittning för transport till Berlin.

Bild

Medlemmar ur Hiterjugend under en förläningsceremoni i Berlin den åttonde mars. Pojken i mitten är Willi Hubner som, liksom de andra, nyss erhållit EKII.

Bild

Hitlerjugendmedlemmar under samma ceremoni. Pojken med panzervernichtungsabzeichen bär Luftwaffeuniform och det är möjligt att han är Flakhelfer.

Bild

Tyska krigsfångar i Berlin, notera soldaterna i Kriegmarineuniform. Dessa flögs in till Berlin för att förstärka försvaret.

Bild

Chefsvagnen ur 3./AA11, utslagen på Friedrichstrasse. Till höger ligger den fallne SS-Unterscharführern Ragnar Johansson.

Bild

Nedgrävd och utslagen Pantherstridsvagn.

Bild

Fallen kombattant ur RAD framför Brandenburger Tor.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 18 gånger.

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 18 januari 2004, 22:20

Väldigt intressanta bilder!

Användarvisningsbild
[Energizer]
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 maj 2003, 22:40
Ort: Stockholm

...

Inlägg av [Energizer] » 18 januari 2004, 23:21

Oroligt gripande bilder, vilket kaos det ändå var när allt störtade samman.

Skriv svar