Bilder ifrån Slaget om Berlin?
Bilder ifrån Slaget om Berlin?
Är det någon som kan visa upp bilder på Berlins soldater, ifrån tredje rikets försvar?
Senast redigerad av 2 Robban, redigerad totalt 18 gång.
-
D.Almendares
- Medlem
bild på soldater i Berlin -45
Det var svårt att finna bilder med tyska soldater i Berlin under slutskedet.
Civilbefolkningen el. Volksturm hade väl knappast tid el. tanke på att fotografera. Och arméns ordinarie fotografer fanns på annat håll kan man tänka. De bilder jag hade var endast med ryssar, men jag hittade dock en bild som visar Berlins soldater ("soldater")
Källa: Andra Världskriget, Bokorama, "Tysklands sammanbrott"
Civilbefolkningen el. Volksturm hade väl knappast tid el. tanke på att fotografera. Och arméns ordinarie fotografer fanns på annat håll kan man tänka. De bilder jag hade var endast med ryssar, men jag hittade dock en bild som visar Berlins soldater ("soldater")
Källa: Andra Världskriget, Bokorama, "Tysklands sammanbrott"
- Bilagor
-
- Berlin1945.jpg (62.5 KiB) Visad 4730 gånger
Re: Bilder ifrån Slaget om Berlin?
Robban, Berlin försvarades inte bara av tyska soldater utan också fransmän, estländare, norrmän, flamländare, svenskar m.m. Är det så att du inte är intresserad av bilder på dessa?Robban skrev:Är det någon som kan visa upp bilder på Tyska "soldater" ifrån Slaget om Berlin?
Det har kommit kommentarer på denna tråden varför jag använder citat tecken på soldater, och det beror på att jag inte vill kalla Berlins soldater, för soldater, eftersom jag inte tycker att det är passande
Vidare så utgjorde långt ifrån alla av Berlins försvarare av äldre män och unga pojkar. Är det så att du inte är intresserad av bilder på dessa?
mvh/ Daniel
-
Martin Månsson
- Medlem

Sturmbataillon Charlemagne i Neustrelitz under påsittning för transport till Berlin.

Medlemmar ur Hiterjugend under en förläningsceremoni i Berlin den åttonde mars. Pojken i mitten är Willi Hubner som, liksom de andra, nyss erhållit EKII.

Hitlerjugendmedlemmar under samma ceremoni. Pojken med panzervernichtungsabzeichen bär Luftwaffeuniform och det är möjligt att han är Flakhelfer.

Tyska krigsfångar i Berlin, notera soldaterna i Kriegmarineuniform. Dessa flögs in till Berlin för att förstärka försvaret.

Chefsvagnen ur 3./AA11, utslagen på Friedrichstrasse. Till höger ligger den fallne SS-Unterscharführern Ragnar Johansson.

Nedgrävd och utslagen Pantherstridsvagn.

Fallen kombattant ur RAD framför Brandenburger Tor.
mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 18 gånger.
- [Energizer]
- Medlem
...
Oroligt gripande bilder, vilket kaos det ändå var när allt störtade samman.