Kan någon ge mig en trolig förklaring till varför Tyskland allierade sig med Italien, förutom att de hade väldigt lika ideologier..?
LunQan
Varför just de..?
Dessutom var de faktiskt inte alls speciellt kräsna vad gäller allierade. De ansträngde sig mycket för att få de mellaneuropeiska länderna med, Ungern, Rumeniän, Bulgarien. Hitler skrek och hade sig och ordnade de allra mest illistiga intriger för att få dem med...
Flera av dessa länder var inte alls speciellt fascistiska och deras inhemska fascistparter var i minoritet.
Flera av dessa länder var inte alls speciellt fascistiska och deras inhemska fascistparter var i minoritet.
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
- Ort: Sverige
Att han(Hitler) dessutom allierade sig med "rasmässigt underlägsna länder"(länderna nämnda ovan, utom kanske Rumänien) är ju också lite speciellt, mne de behövde väl allierade...Stefan skrev:Dessutom var de faktiskt inte alls speciellt kräsna vad gäller allierade. De ansträngde sig mycket för att få de mellaneuropeiska länderna med, Ungern, Rumeniän, Bulgarien. Hitler skrek och hade sig och ordnade de allra mest illistiga intriger för att få dem med...
Flera av dessa länder var inte alls speciellt fascistiska och deras inhemska fascistparter var i minoritet.
/Vlad
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Hitler allierade sig med Italien främst pågrund av ideologiska skäl, skulle jag säga. Mussolini och Hitler hamnade först i kollisionskurs gällande Österrike, när Italienska trupper mobiliserades vid gränsen för att stödja den sittande Österrikiska regeringen när nazistpartiet försökte sig på en kupp 1934 (och den totalitära ledaren förbundskansler Dollfuss mördas).
Men detta löstes snart, då först Italien slöt Romprotokollet 1934 med Österrike och Ungern, vilket var ett steg för Mussolini för att öka sitt inflytande på Balkan - eftersom denna var riktad mot "lilla ententen" mellan de länder som kände sig hotade av den radikala ungerska nationalismen (Tjeckoslovakien, Jugoslavien, Rumänien slöt förbund 1933). Ungerns nationalism hade sympatier hos Hitler.
1936 stödde både Tyskland och Italien det fascistiska Spanien av just ideologiska skäl, och i november 1936 slöts Antikominternpakten mellan Tyskland och Japan, mot kommunismen i allmänhet och Sovjetkommunismen i synnerhet, vilket Italien anslöt sig till i januari 1937. Axeln Berlin-Rom hade då redan proklamerats i okt.-nov. 1936.
Därefter fick Italien ekonomiskt bistånd av Tyskland (ekonomin var i gungning).
I övrigt så var även Rumänien och Bulgarien totalitära stater. De anslöt sig liksom Ungern till Tremaktspakten 1940, Ungern och Bulgarien för territoriell utökning på Rumäniens bekostnad, och Rumänien pågrund av intriger.
Men detta löstes snart, då först Italien slöt Romprotokollet 1934 med Österrike och Ungern, vilket var ett steg för Mussolini för att öka sitt inflytande på Balkan - eftersom denna var riktad mot "lilla ententen" mellan de länder som kände sig hotade av den radikala ungerska nationalismen (Tjeckoslovakien, Jugoslavien, Rumänien slöt förbund 1933). Ungerns nationalism hade sympatier hos Hitler.
1936 stödde både Tyskland och Italien det fascistiska Spanien av just ideologiska skäl, och i november 1936 slöts Antikominternpakten mellan Tyskland och Japan, mot kommunismen i allmänhet och Sovjetkommunismen i synnerhet, vilket Italien anslöt sig till i januari 1937. Axeln Berlin-Rom hade då redan proklamerats i okt.-nov. 1936.
Därefter fick Italien ekonomiskt bistånd av Tyskland (ekonomin var i gungning).
I övrigt så var även Rumänien och Bulgarien totalitära stater. De anslöt sig liksom Ungern till Tremaktspakten 1940, Ungern och Bulgarien för territoriell utökning på Rumäniens bekostnad, och Rumänien pågrund av intriger.