Preskribering??

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 7 juni 2002, 17:15

Jag håller med dig wreezig, men i slutändan så var det ändåså Sovjetunion, som stod för de största dödsiffrorna.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 17:29

Jag håller med dig wreezig, men i slutändan så var det ändåså Sovjetunion, som stod för de största dödsiffrorna.
En definitionsfråga tycker jag , men visst får du tycka det.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 7 juni 2002, 17:36

Även jag håller med dig wreezig, men jag tycker även samma som tobbe, varför är det värre att ta livet av folk till högre procent om man kan säga så, än att ta livet av folk i stor utsträckning? Om vi har två mördare, och den ena mördar 10 personer, och han misslyckas inte med någon, och den andra mördar 100 personer, fast han misslyckas att mörda 1000 andra, så är ju den andre värre, oavsett om hans mördande har en lägre procenthalt... Blev det virrigt? :roll:

/Johan

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 17:40

Johan Elisson skrev:Även jag håller med dig wreezig, men jag tycker även samma som tobbe, varför är det värre att ta livet av folk till högre procent om man kan säga så, än att ta livet av folk i stor utsträckning? Om vi har två mördare, och den ena mördar 10 personer, och han misslyckas inte med någon, och den andra mördar 100 personer, fast han misslyckas att mörda 1000 andra, så är ju den andre värre, oavsett om hans mördande har en lägre procenthalt... Blev det virrigt? :roll:

/Johan
Om mördandet är sanktionerat av en stat så är det en helt annan sak.
Om båda mördade för sitt land så lär dom gå fria.

Krig är väl egentligen saktionerat mördande??

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 18:07

Även jag håller med dig wreezig, men jag tycker även samma som tobbe, varför är det värre att ta livet av folk till högre procent om man kan säga så, än att ta livet av folk i stor utsträckning? Om vi har två mördare, och den ena mördar 10 personer, och han misslyckas inte med någon, och den andra mördar 100 personer, fast han misslyckas att mörda 1000 andra, så är ju den andre värre, oavsett om hans mördande har en lägre procenthalt... Blev det virrigt?
Detta resonemanget bygger ju på att Sovjetunionen var skyldiga till fler mord än Tredje Riket och det är i min mening inte så självklart som du tror.
För det andra var Gulag inte förintelseläger utan arbetsläger där fångarna fick arbeta för att inte ligga samhället till last , vilket är ganska vanligt nuförtiden i många länder.
Visserligen var Gulag lägren betydligt hårdare än vanliga fängelser men fångarna avrättades inte systematiskt för att dom tillhörde en underlägsen ras som var fallet i Tyskland.
Tror du att Stalin "misslyckades" med att döda alla dom som överlevde Gulag?
Isåfall var han en usel mördere.
Det var dessutom så att Gulag lägren inte enbart innehöll politiska fångar som många anti-kommunister inbillar sig utan den största delen utgjordes av grova brottslingar som rånare , mördare och våldtäktsmän.
Jag påstår inte att det var en dans på rosor i Gulag men det var betydligt större chans för överlevnad där än i "avlusasningen" i Auschwitz.
Och att dom fortfarande skulle betala skadestånd finner jag horribelt. Låter ungefär lika förnuftigt som om Sverige skulle betala skadestånd till Ryssland och Tyskland efter att Sverige varit där ner och härjat för ett visst antal hundra år sedan.
En delstat i Tyskland försökte faktiskt stämma Sverige för några år sedan för ödeläggelsen under trettioåriga kriget , jag antar att det misslyckades eftersom jag inte hört något om det på länge.
Vissa delar av Tyskland var ju helt utplundrade efter att dom "svenska" knektarna dragit förbi och utvecklingen där hämmades i många år efter det.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 7 juni 2002, 18:30

Men det spelar ingen roll om det är "med mening" eller inte, ta och ersätt den andra mördaren med en onykter förare som råkar köra ihjäl 100 personer, och skada 1000 andra, han menar det inte, men han är fortfarande värre än den förstnämnde.

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 7 juni 2002, 19:17

Här är ett utdrag från min bok som handlar om kommunismens brott:
"Gulag har mer än 40 miljoner människoliv att stå till svars för"
Sen ska vi inte heller glömma den fruktansvärda svälten av den sovjetiska befolkningen fick lida av.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 7 juni 2002, 19:19

tobbe skrev:Här är ett utdrag från min bok som handlar om kommunismens brott:
"Gulag har mer än 40 miljoner människoliv att stå till svars för"
Det skulle vara intressant med en källhänvisning i detta läge. :wink:

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 19:29

Men det spelar ingen roll om det är "med mening" eller inte, ta och ersätt den andra mördaren med en onykter förare som råkar köra ihjäl 100 personer, och skada 1000 andra, han menar det inte, men han är fortfarande värre än den förstnämnde.
Jag vet inte hur många gånger jag måste upprepa det men jag testar en gång till , det dog inte fler i Gulag än i Tysklands förintelseläger!!!!!
Så din jämförelse haltar något.
Du tycker alltså att resultatet är viktigare än uppsåtet , tur att inte Sveriges Riksdag tycker det för då hade det inte funnits några dömda för dråp utan alla som dödar en människa hade dömts för mord , även om det var en olyckshändelse.
Som exempel : vilken av följande personer är "värst" tycker du ,seriemördaren Jeffrey Dahmer som mördade och åt upp mellan 17-20 personer och dessutom hade sex med deras lik innan han tillredde dom.
Eller dom amerikaner som av misstag fällde några bomber på en Afghansk bröllopsfest därför att han trodde att gästernas skottlossning var riktad mot deras plan och därigenom dödade ungefär 100 personer.

Enligt ditt sätt att tänka borde Jeffrey Dahmer varit den "bäste" och piloterna dom onda eller?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 19:31

Här är ett utdrag från min bok som handlar om kommunismens brott:
"Gulag har mer än 40 miljoner människoliv att stå till svars för"
Sen ska vi inte heller glömma den fruktansvärda svälten av den sovjetiska befolkningen fick lida av.
Låt mig gissa , kan det vara Kommunismens svarta bok?
Skriven av begåvade forskare som helt objektivt letat fram dessa siffror och vill visa världen hur onda kommunisterna är.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 7 juni 2002, 19:48

Boken är skriven av svensken Staffan Skott och heter Aldrig mer! En bok om kommunismens folkmord och brott mot mänskligheten.
Han är absolut inte hittat på dessa saker. Han har med vittnesmål från de som var i Gulag och bilder på massgravar som man har grävt upp i Ryssland.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 20:25

Jo Staffan Skott känner man ju till , det är inte direkt världens mest objektiva författare.
Han är inte så poppis bland vänstermänniskor pga sin löjliga hetsjakt på kommunismen.
Boken bygger inte på hans forskningar om du nu trodde det utan är precis som det mesta Staffan Skott skriver hämtat ifrån den brittiske "historikern" Robert Conquests böcker.
Robert Conquest var anställd vid Engelska utrikesdepartementets avdelning för antikommunistisk propaganda tills 1956 då han sade upp sig och flyttade till USA och började skriva antisovjetiska böcker.
Hans första böcker var dessutom utgivna på förlaget Praeger som var CIAs kanal för att sprida antikommunistisk propaganda i bokform.
Så speciellt objektiv var han knappast och hans beräkningar var inte baserade på några arkiv eller liknande utan helt idiotiska matematiska beräkningar utan relevans i verkligheten.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 7 juni 2002, 20:36

Vadå så du nekar att gulag hade högre dödsiffror än tysklands koncentrationsläger?
Jag tror mest att det är du, som utesluter ett annat perspektiv om saken.
Så du säger också att alla hans vittnesmål också är påhittade?
Staffan har bara med ett litet stycke med citat från Robert Conquest så att påsta att hela hans bok bygger på han är felaktigt.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 7 juni 2002, 21:19

Jag vet inte hur många gånger jag måste upprepa det men jag testar en gång till , det dog inte fler i Gulag än i Tysklands förintelseläger!!!!!
Så din jämförelse haltar något.
Jag har inte sagt något om Gulag, men visst, jag har inte tänkt till riktigt, utan tänkt mer på alla de människor som strykit med i Sovjet, men nu kollar jag på http://www.skalman.nu/sovjet/statistik.htm och där står det att mellan 1917 och 1991 dog 39 miljoner människor i ryska läger, och mellan 1936 och 1945 dog 17 miljoner i dessa läger. Är inte detta mer än vad tyskarna tog livet av i både förintelseläger och arbetsläger?
Som exempel : vilken av följande personer är "värst" tycker du ,seriemördaren Jeffrey Dahmer som mördade och åt upp mellan 17-20 personer och dessutom hade sex med deras lik innan han tillredde dom.
Eller dom amerikaner som av misstag fällde några bomber på en Afghansk bröllopsfest därför att han trodde att gästernas skottlossning var riktad mot deras plan och därigenom dödade ungefär 100 personer.
Väldigt dålig jämförelse wreezig, då det ena handlar om en civil persons enskilda bestialiska handling, och det andra om en handling i ett krig, då de amerikanska piloterna uppenbart handlade i "självförsvar" om man ska tro på att de trodde att folk sköt på dem. Eller tycker du att det är en bra jämförelse?

/Johan

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 7 juni 2002, 21:30

Eftersom jag själv nyligen beställt boken "Aldrig mer" så är jag intresserad dina synpunkter på den. (Jag förutsätter att du har läst den)

Finns det någon bok som har siffror på antalet offer för "kommunismen" som bättre stämmer överens med din uppfattning?

Eller finns det inga offer för "kommunismen" eftersom den tydligen aldrig har existerat, så som vissa debattörer på Flashbacks forum påstår.

Eftersom vi nu en gång har preskriberat eventuella brott som svenskar eventuellt skulle ha kunnat begå under andra världskriget, ska vi nu ta tillbaka preskribtionen och åtala dem om bevis dyker upp?
Hur skulle detta gå i en rättsstat?

Skriv svar