Preskribering??

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 juni 2002, 01:29

ehrborn skrev: I. Delaktighet kan vara allt från att personligen genomfört krigsförbrytelser till att tillhört ett förband som varit inblandade i krigsförbrytelser...

II. Men ingen ska försöka inbilla mig att man som deltagare på Östfronten inte varit delaktig i aktioner som mycket väl kan klassas som krigsförbrytare
Citat I. "Delaktighet i ett brott kan vara allt fran att personligen genomfört (krigs)förbrytelser till att ha tillhört en grupp som har varit inblandade i (krigs)förbrytelser."

Bravo! Vilken härlig Syllogismus! Du är svensk medborgare och en svensk medborgare har mördat en människa - Du är da som som svensk medorgare medskyldig till brottet, eller hur?

Citat II. Klockrent mine käre "ehrnborn"! Den Röda Armén gjorde sig skyldig till 10 000 000 foltyskars flykt, mord och lidelser och en sadan plundring av infrastukturen av den östra delen av Tyskland, sa att Stalin funderade att skänka bort den utskövlade delen till västmakterna. Du syftar väl även pa Röda Armén när du skriver "Men ingen ska försöka inbilla mig att man som deltagare på Östfronten inte varit delaktig i aktioner som mycket väl kan klassas som krigsförbrytare".

Eller vem syftar du pa?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 juni 2002, 01:51

ehrborn,

Jag vill inte verka grinig och du skall inte ta kritiken personligt, utan mer som en tankeställare! Vad jag vill ha sagt är att om man vill veta sanningen ska man inte nöja sig med "enkla förklaringar", utan med ingaende och även, till och fran, obekväma fakta.

Jag kan gärna ta en saklig debatt med dig, men da vill jag ha mera kött pa bena med dina antaganden och pastaenden. Det räcker inte med "allmäna anklageler och floskler" för att övertyga mig, utan mer objektiva standpunkter. Men du har även rätt med att bla diverse "Einsatzgruppen" pa östfronten bad sig förjävligt at mot den sovjetiska civilbefolkningen. Men da vill jag gärna ha citat eller en källhänvisning till detta, speciellt när det rör sig om svenska frivilliga.

Dessa anklagelser som Tyskland och Österrike ännu idag lider av, bla med stora pengabelopp som skadestand fran generationer som da inte ens var födda och ett allmänt skadeglatt "hat" mot Tyskland/Österrike och dess befolkning, tycker jag är mycket langsökt och orättvist!

P.S. Välkommen till forat!

Mvh Andreras Wien

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 7 juni 2002, 07:35

Andreas

Tack för välkomnandet och nej, jag tar absolut inte kritiken personligt, utan jag tycker som sagt att vi diskuterar och då måste man få ha olika ståndpunkter.

Men för att fortsätta då: :)
Du gör ett citat (citat I) där du byter ut mina ord mot andra. Jag nämner ordet förband, du ändrar det till grupp och gör sedan en koppling vidare till medborgarskap i Sverige. Där tycker jag att du gör en egen koppling och drar slutsatser utifrån din ändring av mina ord. Citat ska vara ordagranna.

Citat II: Har inget dåligt minne alls utan jag har samma uppfattning (tror jag) som du angående ryssarnas uppträdande på östfronten. Men återigen, ett brott ursäktar knappast ett annat.

Där kommer jag automatiskt in på en annan sak och det är den allmänna historielösheten bland svenska medborgare (nej, jag syftar inte på någon här :) ), när nazismen konstant utmålas som mycket värre än kommunismen. Högerspöket (i dess extrema former) svartmålas alltid mycket hårdare än när det är så kallade "vänsterungdomar" ute och bränner dockor av moderatpolitiker.
Som nämnts tidigare, så försvarar jag inte nazismen men jag efterlyser en debatt där man inte heller blundar för vänstersidans förbrytelser.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 7 juni 2002, 11:48

Jag tycker du rent ut sagt snackar massor av dynga och debetterar ynkligt. Om du nu ville ha denna debatt så får du också stå för dina åsikter.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 7 juni 2002, 12:29

tobbe

eftersom du nu tycker som du gör så får du gärna utveckla dina åsikter. Hittills har vi i alla fall kunnat föra den här debatten utan att kasta ur oss ord som "dynga" men det tog tydligen slut nu.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 13:30

jag syftar inte på någon här ), när nazismen konstant utmålas som mycket värre än kommunismen. Högerspöket (i dess extrema former) svartmålas alltid mycket hårdare än när det är så kallade "vänsterungdomar" ute och bränner dockor av moderatpolitiker.
Visst har en del s.k kommunistregimer begått hemska handlingar men just den industriella utrotningen av judar i Tredje Riket tycker jag är värre än allt annat.
Att bygga upp läger vars enda syfte är att gasa ihjäl folk och ta deras tillhörigheter är en så människoföraktande handling att det slår allt annat.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 7 juni 2002, 13:47

wreezig skrev:Visst har en del s.k kommunistregimer begått hemska handlingar men...
Så kallade? :)

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 13:49

Så kallade?
Japp , så kallade komunistregimer.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 7 juni 2002, 15:45

wreezig skrev:
jag syftar inte på någon här ), när nazismen konstant utmålas som mycket värre än kommunismen. Högerspöket (i dess extrema former) svartmålas alltid mycket hårdare än när det är så kallade "vänsterungdomar" ute och bränner dockor av moderatpolitiker.
Visst har en del s.k kommunistregimer begått hemska handlingar men just den industriella utrotningen av judar i Tredje Riket tycker jag är värre än allt annat.
Att bygga upp läger vars enda syfte är att gasa ihjäl folk och ta deras tillhörigheter är en så människoföraktande handling att det slår allt annat.
Jag ser inte så stor skillnad på slavlägren i Sibirien än Hitlers koncentrations läger om man bli skickad till nån av dem så var menning att man skulle dö.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 7 juni 2002, 15:52

Nää grabbar detta börjar luta åt OT.... :x

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 16:15

Jag ser inte så stor skillnad på slavlägren i Sibirien än Hitlers koncentrations läger om man bli skickad till nån av dem så var menning att man skulle dö.
Inte ens dom mest fanatiska antikommunistiska forskarna har presenterat siffror som överstiger en 30% dödlighet i Gulag lägren i Sovjet under Stalin , mer opartiska forskare har räknat upp till c:a 1,5 -9% dödlighet med toppar på 17 % under krigsåren 1941-42 vilket är ganska naturligt.
Detta kan du ju jämföra med Förintelselägren Treblinkas m.fl överlevnadsprocent , eller snarare överlevnads promille eftersom det var så få som klarade sig att dom inte ens uppgick till en procent , såvitt jag vet är det väl i princip bara dom judar som flydde under upproret i Treblinka som överlevde plus ett fåtal till.
Märk nu att jag bara räknar Förintelselägren och inte Arbetslägren i Tredje riket vilket är en helt annan sak.
Jag tror nog att även du märker en viss skillnad i dödlighet eller?
Nää grabbar detta börjar luta åt OT....
Denna tråd har varit OT ganska länge tycker jag och mest handlat om pajkastning och ingen diskussion.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 juni 2002, 16:30

wreezig skrev:Denna tråd har varit OT ganska länge tycker jag och mest handlat om pajkastning och ingen diskussion.
Vilket mest beror på att instiftaren vägrat delge oss andra sina bevis för sina påståenden om nazister och krigsförbrytelser.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juni 2002, 16:35

Vilket mest beror på att instiftaren vägrat delge oss andra sina bevis för sina påståenden om nazister och krigsförbrytelser.
Jovisst , men det är ganska svårt för vissa personer att erkänna att dom har fel , även om det bara är på ett forum.
Hans åsikter och påståenden är ju också ganska vanliga i samhället idag , inte minst bland politiker m.fl så jag är inte förvånad över att han uttryckte dom.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 juni 2002, 16:36

wreezig skrev:Jovisst , men det är ganska svårt för vissa personer att erkänna att dom har fel , även om det bara är på ett forum.
Hans åsikter och påståenden är ju också ganska vanliga i samhället idag , inte minst bland politiker m.fl så jag är inte förvånad över att han uttryckte dom.
Kan inte mer än säga att jag håller med dig...

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 17:11

Andreas Wien skrev:
Dessa anklagelser som Tyskland och Österrike ännu idag lider av, bla med stora pengabelopp som skadestand fran generationer som da inte ens var födda och ett allmänt skadeglatt "hat" mot Tyskland/Österrike och dess befolkning, tycker jag är mycket langsökt och orättvist!

Mvh Andreras Wien
det kände jag inte till riktigt själv hyser jag inget agg mot Österrike som land. Och att dom fortfarande skulle betala skadestånd finner jag horribelt. Låter ungefär lika förnuftigt som om Sverige skulle betala skadestånd till Ryssland och Tyskland efter att Sverige varit där ner och härjat för ett visst antal hundra år sedan.

Skriv svar