Preskribering??

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 juni 2002, 19:45

Nej, jag kan inte göra det. Dels för att jag inte har någon lust att hänga ut någon enskild, dels för att jag inte vet exakt var jag läst det, dels för att det är min tolkning av vad jag läst, vilket säkert kan tolkas på fler sätt.
Nej, visst, men det är ju svårt för mig att diskutera saker som jag inte läst! :roll: :wink:
Om du vill uppfatta det här som att jag uttalar mig ogrundat så är det inte mycket jag kan göra åt i det här fallet, utan då är det självklart upp till dig.
Självklart tror jag dig, men som sagt, utan att veta vad vi egentligen diskuterar så är det svårt att diskutera... :)

/Johan

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 19:55

Självklart förstår jag det Johan

Jag var ju fullt medveten när jag skickade in mitt lite provokativa inlägg att jag skulle få mothugg.
Det som gör mej glad är att det funnits en vilja att diskutera det hela sakligt och ett positivt ifrågasättande vilket i alla fall för mig innebär att jag fortsättningsvis ser fram mot många givande diskussioner på det här forumet.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 6 juni 2002, 20:32

Lika väl som det finns en del medlemmar som förhåller sig objektiva (vilket jag aldrig förnekat) så har jag åtminstone jag läst beskrivningar och meningar som uttrycker en beundran för det som det nazistiska samhället åstadkom.
Jag är väldigt imponerad av hur Hitler & co lyckades bygga upp landet så snabbt och göra det till en så militärt mäktig nation att dom kunde lägga under sig så mycket av Europa.
Tyskarna hade också bättre villkor för arbetarna i riket (innan -39 förstås)
än många andra länder och dom lyckades även bygga Autobahn.
Det är imponerande att dom lyckades med det med tanke på Versailles fredens villkor och att dom hade en enorm arbetslöshet och enorm inflation , jag känner inte till något annat land som lyckats med en så snabb uppryckning.
Det som hände med judarna och dylikt är jag inte imponerad av men det har inget med det andra att göra.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 21:00

wreezig

Man kan ju faktiskt till och med säga att Tyskland vann på att dom förlorade första världskriget. Dom fick en legend som motiverade en stor del av befolkningen till upprustning m.m., de behövde inte släpa på en stor föråldrad vapenarsenal som segrarmakterna i 1VK behövde göra utan fick istället i stort sett börja om från början.
Så visst kan också jag inse att det gjordes imponerande insatser.
Men jag är inte så säker på att jag håller med om när du säger att deras hantering av judefrågan inte hade med saken att göra.
Det var bl a ett sätt för statsmakten att skylla alla olyckor landet drabbats av på "den elake juden". Stora tillgångar beslagstogs även från judar även om jag knappast tror att just det var orsaken till det ekonomiska uppsvinget.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Preskribering??

Inlägg av Martin Tunström » 6 juni 2002, 21:17

ehrnborn skrev:Jag måste säga att jag blir lite mörkrädd när jag allt emellanåt läser kommentarer om att krigsförbrytelser m.m., bör preskriberas. Kommentarer om att det var ju så länge sen nu, det är ju bara gamla gubbar t ex återkommer gång på gång.
Ni som använder de argumenten, tänker ni verkligen ett steg till eller är ni så imponerade av de yttre attributen att ni inte ser vad det egentligen är som dessa personer gjort sig skyldiga till?
Visst, det är 60 år sedan, men det som huvuddelen av krigsförbrytare, svenska Waffen-SS veteraner mfl gjort, är tyvärr så pass grova brott att jag personligen inte anser att det finns någon preskriberingstid.
Naturligtvis finns det undantag som överallt annars.

Till sist, hur kan en tänkande människa på fullt allvar säga: "Jag skulle vilja bo i Germania"???????
Det betyder egentligen att man accepterar ett samhälle som står för utrotning av andra folkslag, "mindervärdiga element" m.m.

Börja tänka ett steg till på vad det egentligen är ni tycker och tänker, för vissa är farligt nära en människosyn som inte är acceptabel i ett demokratiskt samhälle.
Jag kan upplysa herr "såghaj" att jag inte är nazist utan socialdemokrat!
Jag älskar monementalbyggnader och storslagna byggnader så det bara sjunger om det! Därför skulle jag kunna bo i Germania(utan nassar förstås)!

Så skit >du< om jag eller johan skulle vilja bygga/bo i Germania! :x

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Re: Preskribering??

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 21:36

Anno skrev: Jag kan upplysa herr "såghaj" att jag inte är nazist utan socialdemokrat!
Jag älskar monementalbyggnader och storslagna byggnader så det bara sjunger om det! Därför skulle jag kunna bo i Germania(utan nassar förstås)!

Så skit >du< om jag eller johan skulle vilja bygga/bo i Germania! :x
Nej förresten, det är för enkelt. Visst Anno, lycka till

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Preskribering??

Inlägg av Patrik » 6 juni 2002, 21:55

ehrnborn skrev:Men ingen ska försöka inbilla mig att man som deltagare på Östfronten inte varit delaktig i aktioner som mycket väl kan klassas som krigsförbrytare.
Men det är tack och lov inte du som ska inbillas - utan en domstol där det ställs lite högre krav än att man kan ANTA att folk har begått krigsförbrytelser.
Annars gäller även devisen att man är oskyldig fram tills dess att annat framkommit - och eftersom inget annat har kommit fram så är dessa personer de facto enligt lagens mening helt oskyldig. Sen kan man ana och misstänka hur mycket man vill - men så länge det saknas konkreta bevis är dessa människor oskyldiga. Punkt slut.
Sen undrar jag över reaktionerna som jag mycket väl visste skulle komma? Det tycks som ni reagerar över att jag vågar antyda att det finns deltagare här på forumet som har åsikter som i alla fall gränsar till nazismen.
Återigen ett huvudlöst och ogrundat uttalande från dig - vem och vilka har åsikter som gränsar till nazism?
Innan du hasplar ur dig en massa floskler så tycker jag du ska ha lite mer under fötterna än dina förutfattade åsikter...
Lika väl som det finns en del medlemmar som förhåller sig objektiva (vilket jag aldrig förnekat) så har jag åtminstone jag läst beskrivningar och meningar som uttrycker en beundran för det som det nazistiska samhället åstadkom.
Jag tycker det är svårt att inte imponeras av hur Hitler ryckte upp tyskland - sen kan man diskutera medlet, men även samtida anti-nazister var djupt imponerade av det Tyska undret som det kallades på den tiden.
Att sedan Hitler i princip dammad av gamla planer som armén på ett tidigt stadium efter första världskriget är en annan femman.
Om man nu vill vara riktigt elak - och dra Keynes principer till sin spets - så skapades det första Keyniska samhället i Tyskland under 30-talet. Hitler lät - precis som Keyne ansåg - staten vara motorn i ekonomin...att sedan de bådas politiska åsikter skilde sig var en annan femma.

För övrigt kan jag fortfarande stanna till och beundra de enorma byggnaderna i Rom och velat haft möjligheten att avnjutit dem när de var under användning när Rom stod i zenit utan att för den delen vara en fan eller försvarare för vad Rom stod för under antiken. Jag förstår ärligt talat inte din hållning i den här frågan...
Det var bl a ett sätt för statsmakten att skylla alla olyckor landet drabbats av på "den elake juden". Stora tillgångar beslagstogs även från judar även om jag knappast tror att just det var orsaken till det ekonomiska uppsvinget.
Det som beslagtogs från judarna hamnade - med några undantag främst i fickorna på nazisterna själva som gjorde enorma vinster på att "köpa" företag/fastigheter/whatever för billiga pengar från judarna.
Det mesta av pengarna till upprustningen kom via skatter samt konfiskeringar av diverse olika fonder som nazisterna skapade t.ex. KdF.
Senast redigerad av 1 Patrik, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 6 juni 2002, 22:16

Om man säger så, som du gör Ebhorn så är man en kille med väldigt många fördomar. Försök att inte se saker i svart och vit.
Så alla svenskar som gick med i Waffen SS är plötsligt skyldiga för krigsförbrytelserna, som pågick i Ryssland? Försök inte dra alla över en kam.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 juni 2002, 22:25

Hmmm... Bara så alla vet är jag lite förvirrad idag, och trodde att det var pirre som skrivit det första inlägget, därav blev allt lite misstolkat, men det är fixat nu. *förvirrad* :roll:

/Johan

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 22:45

Läs inläggen innan ni börjar anklaga mig för att ha fördomar och liknande.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 juni 2002, 22:52

ehrnborn skrev:Läs inläggen innan ni börjar anklaga mig för att ha fördomar och liknande.
jo, jag ber om ursäkt, det var ju vi som började påstå att folk här på forumet var nazister...
Va dumma vi är.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 22:54

Patrik

Jag har inte sagt att det räcker med att man ska ANTA en massa saker. Jag har inte heller sagt att det är jag som ska övertygas, jag dömer inte någon av dessa veteraner mer än vad ni gör, men jag skulle tycka att det vore väldigt intressant om den fullständiga sanningen kom fram. Om inte annat, så för historieforskningens skull.
Och ja, Patrik, så länge inget har bevisats så är de oskyldiga. Varför kan vi inte diskutera detta utan att du behöver kasta ur dej uttryck som att mina uttalanden är ogrundade och huvudlösa. Jag diskuterar gärna så länge vi är sakliga och respekterar varandra.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 juni 2002, 22:54

Läs inläggen innan ni börjar anklaga mig för att ha fördomar och liknande.
Vilka inlägg vill du att vi ska läsa? Eller vad menar du? Både jag och Patrik och de flesta andra som följer debatten läser dina inlägg, annars skulle vi inte skriva här. Är det kanske bara så att du blivit överbevisad?

/Johan

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 22:56

tobbe skrev: Så alla svenskar som gick med i Waffen SS är plötsligt skyldiga för krigsförbrytelserna, som pågick i Ryssland? Försök inte dra alla över en kam.
Johan

Här är ett exempel på något som jag inte sagt.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 juni 2002, 23:03

ehrnborn skrev:
tobbe skrev: Så alla svenskar som gick med i Waffen SS är plötsligt skyldiga för krigsförbrytelserna, som pågick i Ryssland? Försök inte dra alla över en kam.
Johan

Här är ett exempel på något som jag inte sagt.
Jaha, men i början av tråden säger du så här:
men det som huvuddelen av krigsförbrytare, svenska Waffen-SS veteraner mfl gjort,
Och såhär:
Men ingen ska försöka inbilla mig att man som deltagare på Östfronten inte varit delaktig i aktioner som mycket väl kan klassas som krigsförbrytare.
I det första citatet säger du att åtminstonde en del svenska W-SS-soldater är krigsförbrytare, och i det andra citatet säger du att (ungefärligt) är lögn om man säger att en soldat från östfronten inte varit med om krigsförbrytelser. Detta tolkar i alla fall jag som att du säger att alla som stridit på östfronten på något sätt varit delaktig i krigsförbrytelser, och svenska W-SS-soldater tillhör så vitt jag vet kategorin "alla".

/Johan

Skriv svar