Preskribering??

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Preskribering??

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 18:18

Jag måste säga att jag blir lite mörkrädd när jag allt emellanåt läser kommentarer om att krigsförbrytelser m.m., bör preskriberas. Kommentarer om att det var ju så länge sen nu, det är ju bara gamla gubbar t ex återkommer gång på gång.
Ni som använder de argumenten, tänker ni verkligen ett steg till eller är ni så imponerade av de yttre attributen att ni inte ser vad det egentligen är som dessa personer gjort sig skyldiga till?
Visst, det är 60 år sedan, men det som huvuddelen av krigsförbrytare, svenska Waffen-SS veteraner mfl gjort, är tyvärr så pass grova brott att jag personligen inte anser att det finns någon preskriberingstid.
Naturligtvis finns det undantag som överallt annars.

Till sist, hur kan en tänkande människa på fullt allvar säga: "Jag skulle vilja bo i Germania"???????
Det betyder egentligen att man accepterar ett samhälle som står för utrotning av andra folkslag, "mindervärdiga element" m.m.

Börja tänka ett steg till på vad det egentligen är ni tycker och tänker, för vissa är farligt nära en människosyn som inte är acceptabel i ett demokratiskt samhälle.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

hmm igen

Inlägg av Relay » 6 juni 2002, 18:23

Får jag fråga var du har läst detta?? att Krigsföbrytelser bör preskiberas??

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 18:25

Relay

Visst får du fråga det: Diskussionen om Rudolf Hess och de svenska SS-veteranerna.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Preskribering??

Inlägg av Patrik » 6 juni 2002, 18:34

ehrnborn skrev:J
Visst, det är 60 år sedan, men det som huvuddelen av krigsförbrytare, svenska Waffen-SS veteraner mfl gjort, är tyvärr så pass grova brott att jag personligen inte anser att det finns någon preskriberingstid.
Vilka krigsförbrytelser tänker du på som svenska Waffen SS soldater gjort? Mig veterligen har ingen av de svenska Waffen-SS soldaterna ens nämts som krigsförbrytare av de allierade. Men du kanske sitter inne med nya uppgifter.
Låter lite som du läst lite för mycket Bosse Schön?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 6 juni 2002, 18:34

Jag måste säga att jag blir lite mörkrädd när jag allt emellanåt läser kommentarer om att krigsförbrytelser m.m., bör preskriberas. Kommentarer om att det var ju så länge sen nu, det är ju bara gamla gubbar t ex återkommer gång på gång.
Ni som använder de argumenten, tänker ni verkligen ett steg till eller är ni så imponerade av de yttre attributen att ni inte ser vad det egentligen är som dessa personer gjort sig skyldiga till?
Var i diskussionen om Hess står det om preskribrering?
Det ligger ju faktiskt till så att krigsförbrytelser under WW2 är preskribrerade i Sverige redan , just av den anledningen att det är så länge sedan.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Re: Preskribering??

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 18:42

Patrik skrev:Låter lite som du läst lite för mycket Bosse Schön?
Patrik

Jag har nog läst Bosse Schön i samma utsträckning som de flesta här, och med samma förbehåll för källkritik och liknande.
Och nej, jag sitter inte inne med några nya uppgifter.
Men ingen ska försöka inbilla mig att man som deltagare på Östfronten inte varit delaktig i aktioner som mycket väl kan klassas som krigsförbrytare.
Sen undrar jag över reaktionerna som jag mycket väl visste skulle komma? Det tycks som ni reagerar över att jag vågar antyda att det finns deltagare här på forumet som har åsikter som i alla fall gränsar till nazismen.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 18:45

wreezig

Ordet preskribering i anslutning till Hess är det jag som använder. Däremot så har det uttryckts åsikter om att Hess var oskyldig och inte borde straffats.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 6 juni 2002, 18:48

Jag reagerar över att du tycker att det är hemskt att en del här på forumet vill preskribrera krigsförbrytelser när Sveriges Riksdag redan har preskribrerat dom.
Är hela Sveriges Riksdag nazister tror du?

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 18:51

Nej wreezig, det tror jag inte.
Däremot så tycker jag att det är obehagligt när man idag försöker förringa det som hände under andra världskriget genom att hänvisa till just sådant som tidsaspekten m.m.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 6 juni 2002, 18:55

hmm, vissa saker du klagar på låter som sånt från min hemsida, eller har jag fel :wink:

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Bevis

Inlägg av johanbtk » 6 juni 2002, 18:56

Oavsett vad man tycker om preskribtion så måste man inse hur fruktansvärt svårt det måste vara att i dagsläget få fram bevis mot dessa gubbar.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 18:57

rommel skrev:hmm, vissa saker du klagar på låter som sånt från min hemsida, eller har jag fel :wink:
rommel

jag klagar inte, jag bara uttrycker mina åsikter :)
Du har nog fel för jag har bara varit inne och snabbtittat på din sida vid ett tillfälle och läste inte så noga.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 6 juni 2002, 18:59

Ja jag uttryckte mig lite dåligt

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 19:00

Lika bra att förekomma. :)
Jag gillar det här forumet och gillar att diskutera de ämnen som diskuteras här. De flesta verkar väldigt pålästa och har ett genuint historiskt intresse. Men det finns glorifieringstendenser och det tänker i alla fall inte jag blunda för.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 juni 2002, 19:00

Men ingen ska försöka inbilla mig att man som deltagare på Östfronten inte varit delaktig i aktioner som mycket väl kan klassas som krigsförbrytare.
Så du menar att alla som fortfarande lever och som var med på östfronten, både tyskar och ryssar, på något vis är skyldiga till krigsförbrytelser... Jadu... :roll:
Det tycks som ni reagerar över att jag vågar antyda att det finns deltagare här på forumet som har åsikter som i alla fall gränsar till nazismen.
Är det att gränsa till nazism när man tycker att 80-åriga gubbar inte ska behöva sitta i någon domstol och svara på frågor om sådant de gjorde för över 50 år sedan, och sedan spärras in? Eller att man tycker att det skulle vara roligt att se Germania "live"?

I så fall: Oj, jag har en sak att berätta för er här på forumet, jag är visst nazist, men jag har inte vetat om det förut, förlåt.

/Johan

Skriv svar