Svenskar som dog under kriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 29 oktober 2005, 10:09

Wolfblitzer skrev:Jag kan tillägga att den enda svenska soldat som dog under kriget var en vakt vid Norksa gränsen, han dog av förlupna kulor från ett ryskt flygplan tror jag.

Är inte säker om det var den enda soldaten i Sverige eller Armén
Ja...men jag tycker inte att man skall glömma de 33 sjömän (flottister och således fullt jämförbara med soldater) som dog till följd av minsprängning i krigstid ombord HMUb Ulven. Tror att ett par till flottister omkom till följd av andra minsprängningar under kriget.
Senast redigerad av 2 Stivne, redigerad totalt 5 gång.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 30 oktober 2005, 20:02

Svenska sjömän såg många av bombningarna av tyska hamnstäder från första parkett, t.ex. eldstormen i Hamburg i slutet av juli 1943. När svenska malmfartyg låg i tyska hamnar fick besättningen vanligen sova skyddsrum i land. Malmtrafiken upphörde hösten 1944 eftersom redarna vägrade skicka båtarna pga de höga riskerna och de astronomiska försäkringskostnaderna om nu försäkringsbolagen över huvudtaget var villiga att försäkra dessa fartyg.
Ur engelsmännens synvinkel var det ointressant vilken nation dessa fartyg tillhörde. Om man trafikerar tyska hamnar under krig, får man anta att de bidrager till den tyska krigsansträngningen, eller hur? Efter landstigningen i Normandie började man med att först minska trafiken till Rotterdam.

Och Sovjet sänkte en de svenska fartyg i Östersjön, bl.a. en gotlandsfärja, tror jag. Många baltiska flyktingar hamnade ju på Gotland, jag antar att ryssarna angrep färjan eftersom den transporterade flyktingar, eventuellt även tyskar.

Min släkting berättade att han 1945 såg tysk trupp marschera på raka led med stor disciplin i Kalmar. De kunde marschera! Över hundra man hade stått på en flotte och transporterat sig över Östersjön.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenskar som dog under kriget

Inlägg av Stilleben » 31 oktober 2005, 13:37

Stilleben skrev:
Troian skrev:En släkting till mig strök med under Andra Världskriget.
Han arbetade på en svensk båt som körde på en mina. Vad båten hette är jag inte säker på, men det kan ha hetat Milo eller Atle.
Finns det någon som känner till något om en sådan båt? Var kan man få reda på mer om svenskar som dog under kriget? Känner någon till svenska båtar som sjönk?
All information av intresse!
Jag har på en annan tråd skrivit om författaren Terje Fredh (f. 1932) som har utgivit 22 häften och fem böcker om andra världskriget och som inte tidigare omnämnts på Skalman. Han belyser främst hur kriget berörde västkusten och beredskapen där, men även den svenska sjöfarten med alla dess vanskligheter under kriget.
Terje Fredh har i sin bokserie även en bok med namnen (och båtarna) på de c:a 2000 svenska sjömän som omkom under WW II. Jag hittar den inte på webben, men bibloteket kan säkert upplysa dig.
Wolfblitzer skrev:Jag kan tillägga att den enda svenska soldat som dog under kriget var en vakt vid Norksa gränsen, han dog av förlupna kulor från ett ryskt flygplan tror jag.

Är inte säker om det var den enda soldaten i Sverige eller Armén
Det var kulor från ett TYSKT flygplan.

Se sid. 1 av denna tråd, där jag redogör för ytterligare några kända fall.

Samt som nämnes ovan: De 33 på ubåten Ulven som föll offer för en tysk mina bör också räknas in.

Jag tror att uppräkningen därmed är fullständig, men finns det kanske ytterligare militära offer?
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 2 gånger.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 31 oktober 2005, 23:19

Svenska soldater dog även i Finland skulle jag tro. Och i Ryssland, Baltikum och Tyskland, fast då i annan uniform.
Men visst var de svenska soldater.

Anders
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2002, 23:02
Ort: Kiruna

Inlägg av Anders » 4 november 2005, 00:04

Under andra världskriget var det tillåtet att sänka fartyg om deras frakt bestod av sådant som fienden kunde använda i kriget.
Därför sänktes svenska fartyg både av tyskarna och av britterna.

Användarvisningsbild
ivve
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:22
Ort: Sölvesborg

Re: S/S MANGEN

Inlägg av ivve » 4 november 2005, 01:40

rallanboy skrev:Många fartyg torpederades också.
Min farfar omkom när han tjänstgjorde ombord på S/S Mangen när hon torpederades 1940 av en italiensk ubåt.

Jag har hållt på med en hemsida om det, men den har legat på is i två år nu. Är nog dags att återuppta den snart.

http://w1.314.telia.com/~u31417196/

Min pappa seglade ochså till sjöss under kriget, & jag har i min ägo 2 st böcker som heter Svenskt sjöfolk i krig och fred, där finns 2 st sidor med information om förlisningen utav Mangen.
Om du vill så kan jag scanna dem & maila dem till dig, hör i så fall utav dig!

Användarvisningsbild
ivve
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:22
Ort: Sölvesborg

Re: Svenskar som dog under kriget

Inlägg av ivve » 4 november 2005, 01:43

Troian skrev:En släkting till mig strök med under Andra Världskriget.
Han arbetade på en svensk båt som körde på en mina. Vad båten hette är jag inte säker på, men det kan ha hetat Milo eller Atle.
Finns det någon som känner till något om en sådan båt? Var kan man få reda på mer om svenskar som dog under kriget? Känner någon till svenska båtar som sjönk?
All information av intresse!

Min pappa seglade ochså till sjöss under kriget, & jag har i min ägo 2 st böcker som heter Svenskt sjöfolk i krig och fred, där finns en hel del information om bl.a krigsförlista fartyg.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 4 november 2005, 11:14

Sen har vi händelsen i Hårsfjärden då 33 man dog. Det är ju inte helt klarlagt om det var en olyckshändelse eller ett sabotage.

/CvD

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 5 november 2005, 06:37

Anders skrev:Under andra världskriget var det tillåtet att sänka fartyg om deras frakt bestod av sådant som fienden kunde använda i kriget.
Därför sänktes svenska fartyg både av tyskarna och av britterna.
Du har an tagligen "rätt", men jag tycker frågan på något sätt enbart är teoretisk.
I ett krig är alla desperata och tar till alla medel för vinna kriget.
Det är först efter andra världskriget som man börjar tala om vad som är "rätt" eller "fel".
Något som ingen tänker på är t.ex. att det är "olagligt" att strida i civila kläder.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 5 november 2005, 22:28

Jag har för mig att det var en färja som gick under någonstans i norrland under kriget (dock ej till följd av fientlig eller utländsk vht, utan av en olyckshändelse) är det någon som har koll på detta? Jag vill minnas att det var relativt många som omkom.


En annan tanke är ju också explosionen i Krylbo. Var det inga militärer som dog i samband med den? Även dennan kanske inte kan räknas som krigshandling iofs..

Anders
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2002, 23:02
Ort: Kiruna

Inlägg av Anders » 5 november 2005, 23:49

Det har du rätt i att man kanske inte tänker på vad som är rätt och fel under kriget.
Men om jag inte kommer ihåg fel så fanns det ju lagar för krig redan under andra världskriget exakt vad som stod i dom vet jag inte men efter vad jag läst så ska det enligt dom inte vara fel under några som helst omständigheter att sänka fartyg med last som kunde användas i krig av motståndaren.
För att kunna veta vilka fartyg som är godkända att sänkas så var dom tvugna att undersöka lasten innan fartyget sänktes.
I början av ubåtskriget så var det efter vad jag förstått det vanligaste att tyskarna undersöktes lasten innan fartyget sänktes men det blev tydligen allt mer ovanligt att dom gjorde det ju längre kriget pågick och det fick ju till följd att fartyg som inte fick sänkas ändå sänktes.

Jag har aldrig hört talas om fall där det stridits i civila kläder så det kan jag inte utala mig om.
Men om det har hänt så är ju frågan vad som legat bakom att dom civilklädda har stridit.
Angrep dom fienden i civila kläder eller försvarade dom sig mot fienden?
Om dom angrep så anser jag att dom gjorde fel men om dom försvarade sig så anser jag att dom gjorde helt rätt.
Men det är ju som jag skrev något jag inte vet något om så jag kan inte skriva något om specifika fall där det kan ha inträffat.

Norrland är väldigt stort så någonstans i norrland kan vara nästan var som helst.
Men färjolyckan skedde i sjön Armasjärvi en bit från Övertorneå år 1944.
Det var soldater som skulle fraktas över sjön i en färja.
Det var efter vad jag förstått för många man som befann sig ombord på färjan så den blev för tung och när den kom ut på sjön så sjönk den.
En del av dom som såg olyckan åkte ut med båtar och skulle rädda dom som hamnade i vattnet och det slutade med att några av dom också drogs ner och drunknade.
Det finns en minnesten på stranden där namnen på dom drunknade finns.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 6 november 2005, 09:47

Anders skrev:-----
Norrland är väldigt stort så någonstans i norrland kan vara nästan var som helst.
Men färjolyckan skedde i sjön Armasjärvi en bit från Övertorneå år 1944.
Det var soldater som skulle fraktas över sjön i en färja.
Det var efter vad jag förstått för många man som befann sig ombord på färjan så den blev för tung och när den kom ut på sjön så sjönk den.
En del av dom som såg olyckan åkte ut med båtar och skulle rädda dom som hamnade i vattnet och det slutade med att några av dom också drogs ner och drunknade.
Det finns en minnesten på stranden där namnen på dom drunknade finns.

Ur http://www.sverigeresor.se/resa.Minness ... .7882.html :
I sjön Armasjärvi inträffade den största tragedin för svenska försvaret under andra världskriget. 24 oktober 1940 sjönk en färja fullastad med unga soldater, och 46 människor omkom i det kalla vattnet. En minnessten med inristade namn på de förolyckade finns i byn Armasjärvi.

Anders
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2002, 23:02
Ort: Kiruna

Inlägg av Anders » 7 november 2005, 22:49

Självklart 24 oktober 1940.
Ytterst pinsamt.
Jag kommer från Övertorneå.

Soldaterna kom från ING3 i Boden.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 10 november 2005, 21:04

Under min värnplikt i Eksjö hade vi en minnesgudstjänst i fält på en plats där en sprängolycka skett den 6 mars 1943. Tio man från I12 dog i vad som räknas vara den värsta sprängolyckan hitills i Sverige.

http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=13302

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 10 november 2005, 21:12

Torbjörn J skrev:Under min värnplikt i Eksjö hade vi en minnesgudstjänst i fält på en plats där en sprängolycka skett den 6 mars 1943. Tio man från I12 dog i vad som räknas vara den värsta sprängolyckan hitills i Sverige.

http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=13302
Här är en annan olycka:
Senare under dagen besöks även byn Palovaara där soldater från dåvarande Ing 1 omkom i en minröjningsolycka den 3 juli 1944. Vid denna tragiska händelse omkom 14 soldater och 11 skadades.
http://www.i19.mil.se/index.php?c=news&id=4793&do=print

/CvD


Minnesstenen vid Armasjärvi

Skriv svar