Bärnstensrummet
Bärnstensrummet
Har just läst " Stalins hämnd" av Niclas Sennerteg , i slutet av boken står det om att Erich Koch möjligen visste vart bärstensrummet, ( som fördes bort av tyskarna från tsarens palats vid belägringen av Leningrad), fanns någonstans och därför undkom dödstraff efter kriget.
Min tanke var då om detta någonsin hittades och vad det var för något?
har sökt på internet men utan resultat ( iofs som hastigast ).
någon som vet mer kanske?
mvh / Martin
Min tanke var då om detta någonsin hittades och vad det var för något?
har sökt på internet men utan resultat ( iofs som hastigast ).
någon som vet mer kanske?
mvh / Martin
Har för mig att det var ett ganska stort rum helt klätt (typ mosaik) med bärnsten, tyskarna monterade ner allt och förde det till Tyskland (!) och förvarade det troligen i en (salt)gruva under de sista åren av kriget..har för mig att det var från 17oo-talet..om jag inte mins fel så var det en arikel om detta i ett nummer av Illustreradvetenskap eller liknande tidning för ett eller två år sedan....bärnstenen är så vitt jag kommer ihåg inte funnen men allt är restaurerat , delvis med tyska medel...(ursäkta det GANSKA luddiga "svaret"..). Man kanske kan kolla med tidningen...
Mr S
Mr S
det var inte ett ganska stort rum utan en mycket stor sal10x10x6 m. om jag inte minns fel så har restaureringsarbetet pågått under många år.
Delar av bärnstensrummet är säkert på vift både i ryssland, tyskland och usa. Men den största delen är nog förstörd i krigets slutskede. Något för framtida arkeologer att finna.
Delar av bärnstensrummet är säkert på vift både i ryssland, tyskland och usa. Men den största delen är nog förstörd i krigets slutskede. Något för framtida arkeologer att finna.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Bärnstensrummet var urpsrungligen en del av Fredrik Is palats i Königsberg - när den Ryske Tsaren var på besök (minns inte vilken) blev han fascinerad av rummet, varvid Fredrik av Preussen (som inte var särskilt intresserad av konst, enligt den bok jag läste) gav bort hela rummet till Tsaren.
Tsaren tog rummet till sitt palats utanför St Petersburg och satte in det i en större sal. Man fick fylla ut med förgyllda lister, speglar med guldram och mer bärnsten eftersom Tsarens sal var mycket större än det ursprungliga rummet.
Vad jag vet tog tyskarna det som krigsbyte under andra världskriget - var det inte en artikel nyligen om att ryssarna tog tillbaka det och att det legat i ett av KGBs lager tills det nyligen återupptäcktes?
Tsaren tog rummet till sitt palats utanför St Petersburg och satte in det i en större sal. Man fick fylla ut med förgyllda lister, speglar med guldram och mer bärnsten eftersom Tsarens sal var mycket större än det ursprungliga rummet.
Vad jag vet tog tyskarna det som krigsbyte under andra världskriget - var det inte en artikel nyligen om att ryssarna tog tillbaka det och att det legat i ett av KGBs lager tills det nyligen återupptäcktes?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Lite fel av mig, enligt http://www.brost.se/swe/info/fakta.html :
De duktigaste konstnärerna fick utföra de finaste arbetena som t.ex. att tillverka bröllopsgåvor eller gåvor till diplomater. Man tillverkade stora mästerverk såsom hela altare och kabinettsskåp. Det största arbetet var dock "Bärnstensrummet" till det preussiska hovets slott i Berlin. Vid ett besök av den ryske Tsar Peter den store år 1716, beundrade han det så högt att han fick det till skänks av Preussens konung. Tsaren lät transportera det till S:t Petersburg. Det blev dock inte uppsatt förrän 1761 av tsarinnan Elisabeth i Katharinapalatset i Zarskoje Selo (idag Pusjkin). I en 10 x 10 m stor sal täcktes väggarna, som var 6 m höga med bärnstensplattor. Bärnstensrummet kallades ofta för det 8:e underverket. Vid Leningrads belägring under 2:a världskriget rövades rummet bort av fascisterna och fördes till Königsberg. Efter krigsslutet har man trots intensivt letande inte återfunnit det. Ryska restauratörer arbetar sedan några år med att återskapa ett likadant rum. Bärnstenskonsten under 1600-1700-talet räknas idag till de värdefullaste museiföremålen. Liksom så mycket annat förlorade bärnstensmodet mark under rokokotiden.