Kampsånger..
Kampsånger..
En riktigt rolig sak hände mig för någon timma sedan. Jag satt och lyssnade på lite musik från 30,40-talet då min Far stack in huvudet genom dörren och stannade till lite och tittade förunderligt mot högtalarna.
Melodin som gick för tillfället var "Die Horst Wessel Lied".
"Den där har jag sjungit" - sade han.
"Va? När då?" - Frågade jag då han var alldeles för liten för att kunnat sjungt den under kriget.
"Den där sjöng vi under militärtjänsten i Österrike" - sade han.
Det visade sig att just denna sång, med en lätt modifierad, icke åtalsbar text, var mycket populär att sjunga på den lokala puben under permissionerna. Efter en liten stund framgick det att de flesta sångerna dom sjöng, både på fritiden samt i militären hade sitt ursprung från 30,40-talet. Han berättade även att han någonstans i hemmet hade sitt gamla sånghäfte liggandes, och att han skulle försöka leta fram det så att jag fick se vilka sånger som sjöngs.
Jag måste fråga dig Andreas Wien som har vänner där nere som troligen gjort militärtjänsten - är detta fortfarande vanligt?
"Den där har jag sjungit" - sade han.
"Va? När då?" - Frågade jag då han var alldeles för liten för att kunnat sjungt den under kriget.
"Den där sjöng vi under militärtjänsten i Österrike" - sade han.
Det visade sig att just denna sång, med en lätt modifierad, icke åtalsbar text, var mycket populär att sjunga på den lokala puben under permissionerna. Efter en liten stund framgick det att de flesta sångerna dom sjöng, både på fritiden samt i militären hade sitt ursprung från 30,40-talet. Han berättade även att han någonstans i hemmet hade sitt gamla sånghäfte liggandes, och att han skulle försöka leta fram det så att jag fick se vilka sånger som sjöngs.
Jag måste fråga dig Andreas Wien som har vänner där nere som troligen gjort militärtjänsten - är detta fortfarande vanligt?
Mvh
Ostmark
Ostmark
- Andreas Wien
- Medlem
Jag vet bara att alla skolklasser under tiden före och under andra världskriget måste sjunga Horst Wessel under skoltid. Min flickväns fader, som då bara var runt 9-10 år gammal, kan idag fortfarande låten utantill.Jag måste fråga dig Andreas Wien som har vänner där nere som troligen gjort militärtjänsten - är detta fortfarande vanligt?
Jag skall höra mig runt. Jag har en del bekannta som har gjort "lunpen" i Österrike.
Mvh Andreas Wien
Gällde detta i ALLA skolor? Även sådana långt ut på landsbygden där tiden stått stilla i 100 år?Andreas Wien skrev:Jag vet bara att alla skolklasser under tiden före och under andra världskriget måste sjunga Horst Wessel under skoltid. Min flickväns fader, som då bara var runt 9-10 år gammal, kan idag fortfarande låten utantill.Jag måste fråga dig Andreas Wien som har vänner där nere som troligen gjort militärtjänsten - är detta fortfarande vanligt?
Jag skall höra mig runt. Jag har en del bekannta som har gjort "lunpen" i Österrike.
Mvh Andreas Wien
Tack för att du kollar runt.
Mvh
Ostmark
Ostmark
Hangatyr
Ha Ha Ha !! exakt min tanke ochså!! En ung människa sitter och lyssnar på kampsånger från kriget. Då skulle då jag som förälder sitta ned med min son en stund och "snacka".
Och nu intar jag skyddsställning för alla indignerade svar som säkert rasar ner om att "vad är det för fel med det? Jag är bara historieintresserad!"

Ha Ha Ha !! exakt min tanke ochså!! En ung människa sitter och lyssnar på kampsånger från kriget. Då skulle då jag som förälder sitta ned med min son en stund och "snacka".
Och nu intar jag skyddsställning för alla indignerade svar som säkert rasar ner om att "vad är det för fel med det? Jag är bara historieintresserad!"
- Nicolas von Schmidt-Lauss
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Jag lyssnar på musik som är bra och så är fallet med bland annat Horst Wessel, Heiß über Afrikas Boden och så vidare. Detta betyder absolut inte att jag samtycker med vad texten säger, utan det är helt enkelt en skön melodi, för övrigt lyssnar jag även på den sovjetiska nationalsången, inte för att jag har något gemensamt med Sovjet, utan för att melodin är "gô".

/Johan
Förklara mera! Vad är det som inte är som Ostmark tror att den är men du vet att den inte är?Ostmark, akta dig för en av de rumänska sångerna på din skiva. Den är INTE vad du tror den är. En rumän har bekräftat detta.
/Johan
Jo, den har nog vart nere i 1 år nuMats skrev:Är din hemsida nere Ostmark? Den verkar inte fungera....
P.g.a samma anledning som vissa människor lyssnar på ex. "Never let it go" med Afro-Dite. Antingen tycker man att sången är bra eller så gör man inte det. Jag utgår ifrån att du inte finner "Horst Wessel-sången" särskilt bra - men jag skulle inte fråga dig varför. Det är din ensak och smaken varierar eller hur. Jag förnekar dock inte på något sätt att denna tidsålder fascinerar och imponerar mig. Fast det var väl dit du ville komma?hangatyr skrev:eeeh, varför sitter man och lyssnar på Horst Wessel-sången? För att den är så "bra" eller ??
För min del så finns det inte något bättre än att lyssna på gammal anrik musik såsom marschmusik, politisk kampmusik, folkmusik. Främst Tysk, men även en hel del Finsk musik - är mycket svag för Suomi Marssi även fast jag inte förstår ett ord av vad dom sjunger om.
Utgår du ifrån att jag är ung bara för att jag bor hemma med mor och far? Är inte det fördom el. grov generalisering.J-O skrev:Hangatyr
Ha Ha Ha !! exakt min tanke ochså!! En ung människa sitter och lyssnar på kampsånger från kriget. Då skulle då jag som förälder sitta ned med min son en stund och "snacka".![]()
Och varför skulle jag behöva "sitta ner och 'snacka' med min far"? Jag tackar för din omtanke men jag anser att jag blivit mycket väl uppfostrad och att jag inte behöver din hjälp el. åsikt om det.
Till samtliga: Försök att inte förvandla denna post till något annat än vad den just är - en fråga ang. musik. Vill väldigt gärna se Andreas Wiens svar innan Marcus stänger ner den.
Re: Kampsånger..
Ingen som har texten på svenska? Är lite halvkass på tyska så innebörden förstår man juhOstmark skrev:
- Andreas Wien
- Medlem
Ostmark plus alla andra,
Jag har ännu inte fått tilfälle att höra med mina kamrater angående tyska kampsånger under militärtjänstgörningen. Men, jag kan säga att en mycket god vän till mig som tjänstgjorde i den franska främlingslegionen under slutet av 50-, och början av 60-talet alltid sjöng tyska kampsånger, såsom "Horst Wessel" och "SS- Marschiert in Feindesland..." på tyska och med mycket "pompa och ståt" under kvällarna. Förutsättningen var att de började med "La Marseillaise".
Om någon nu tycker att "Horst Wessel" är "bra", so what? Smaken är som baken, eller hur? Jag tycker personligen att alla dessa "skröl" som kommer ut i etern idag är pinsamma "I love you, do you love me...?" etc., men inte klandrar jag dem för deras smak!
Om en hisorieintressard människa vill känna tidens vindslag, utan att behöva känna sig "utmobbad", är väl en självklarhet, eller hur? Vi kan väl börja med att förstå texten innan vi börjar yttra oss? Lite ovanligt kanske att någon lyssnar på denna typ av musik, men ur ett historikt perspektiv så är det ganska intressant. Ingen klandrar väl på människor som sjunger "Internationalen", även om den har ställt till med lika mycket död och elände som de tyska kampsångerna?
Till slut kan jag säga att min moder håller på och lär sig tyska och i denna kommunala understödda tyskakurs för vuxna fick de lära sig texten till "Horst Wessel" och därtill att kunna översätta och lära sig sjunga den för att kunna sätta sig in i 20- och 30-talets tyska klimat. Lite kontroversiellt, men lärorikt!
Jag har en viss känsla att Sverige lider av en "nazi-paranoia". Har vi månne dåligt samvete?
Till slut - Thåström rules!
Mvh Andreas Wien
Jag har ännu inte fått tilfälle att höra med mina kamrater angående tyska kampsånger under militärtjänstgörningen. Men, jag kan säga att en mycket god vän till mig som tjänstgjorde i den franska främlingslegionen under slutet av 50-, och början av 60-talet alltid sjöng tyska kampsånger, såsom "Horst Wessel" och "SS- Marschiert in Feindesland..." på tyska och med mycket "pompa och ståt" under kvällarna. Förutsättningen var att de började med "La Marseillaise".
Om någon nu tycker att "Horst Wessel" är "bra", so what? Smaken är som baken, eller hur? Jag tycker personligen att alla dessa "skröl" som kommer ut i etern idag är pinsamma "I love you, do you love me...?" etc., men inte klandrar jag dem för deras smak!
Om en hisorieintressard människa vill känna tidens vindslag, utan att behöva känna sig "utmobbad", är väl en självklarhet, eller hur? Vi kan väl börja med att förstå texten innan vi börjar yttra oss? Lite ovanligt kanske att någon lyssnar på denna typ av musik, men ur ett historikt perspektiv så är det ganska intressant. Ingen klandrar väl på människor som sjunger "Internationalen", även om den har ställt till med lika mycket död och elände som de tyska kampsångerna?
Till slut kan jag säga att min moder håller på och lär sig tyska och i denna kommunala understödda tyskakurs för vuxna fick de lära sig texten till "Horst Wessel" och därtill att kunna översätta och lära sig sjunga den för att kunna sätta sig in i 20- och 30-talets tyska klimat. Lite kontroversiellt, men lärorikt!
Jag har en viss känsla att Sverige lider av en "nazi-paranoia". Har vi månne dåligt samvete?
Till slut - Thåström rules!
Mvh Andreas Wien