Snacka om moral

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Snacka om moral

Inlägg av J-O » 31 maj 2002, 17:46

Om nu Tyskarna besatte en sån hög "moral" (vilket jag betvivlar) vad anser ni då om Japanernas s k moral? Vad drev dom till att kämpa fanatiskt? Moralen ,rädslan,uppfostran???...........Religionen!???????

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 31 maj 2002, 17:51

Ja, japanernas moral var nog väldig hög, skulle tro att det var deras religion.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 31 maj 2002, 17:53

Mycket av deras höga moral tror jag har med den gamla samuraj-kulturen att göra. Där gav man aldrig upp, då begick man hellre harakiri. Mycket av dessa gamla traditioner tror jag levde kvar inom den kejserliga armén under kriget.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 31 maj 2002, 17:57

Helt annan åsikt om saker och ting än här, som förmodligen härstammar som Mats säger från Samuraj-kulturen. Nu ska jag inte säga för mycket för jag är inte så insatt men ta bara tex. att en del asiatiska familjer håller väldigt hårt på familjens ära...

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 31 maj 2002, 18:13

Mmm..... men för att jämföra med Germanerna då ? Så här menar jag,Japanerna gick i döden för sin religion framförallt.Dö för ditt Land och du blir ett helgon.Tyskarna då?Vem dog dom för?........På bältesspännena läste man "Godt mit uns" men dog dom för gud eller Hitler?Var det samma sak?Tyskarna kunde med egna ögon betrakta Gud (Hitler) förfalla år från år medan Japanerna var övertygade om sin belöning i nästa liv. Därför var nog dessa små snedögda män fan så mycket mer "moraliska" än någon Tysk. Detta är min teori iallafall.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 31 maj 2002, 18:14

Att dö för Kejsaren var det ärofullaste man kunde göra i Japan. Att ge sig, eller att desertera var en sadan skam, sa att vi västerlänningar har svart att föreställa oss den vanäran.

Jag sag en dokumentär för nagra ar sedan om Kamikazepiloter, som uteslutande bestod av unga män, utan hustru och barn. Detta var länge ett krav för att kunna bli utagen till denna "ära". En ung man sökte befattningen "Kamikazepilot", men fick avslag pga att han hade en husrtu och tre barn. Hustrun tog pga av detta ett kollektivt självmord med barnen, bara för att kunna ge sin man möjligheten att fullborda sin dröm, att dö för kejsaren i en Kamikazeattack. Detta later som en rejäl skröna, men den sista montern i ett japanskt krigsmuseum tar upp denna otroliga historia.

Detta visar vilken offervilja de japanska soldterna besatt. Att dö i strid är inget hinder, värre är det att leva ett liv i skam och vanära. Det finns ett japanskt ordsprak som belyser detta perfekt...Jag har det pa tungan!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 31 maj 2002, 18:18

Moralen hos det japanska folket och militären tror jag starkt ligger i deras kultur och framförallt religionen Shinto som då var statsreligion. Den enskilda människan skall helt underordna sig samhället, företrätt främst av kejsaren. Han betraktades som Gud. I Shinto förenas gammal japansk natur och andetro, nationalkänsla och kinesisk konfucianism. Man skulle kanske kunna kalla den för en nationalistisk shinto som rådde under första hälften av 1900-talet.

Sidenote: Varför betvivlar du tyskarnas moral?

Mvh
/Johan

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 31 maj 2002, 18:31

Nja ..."min" betydelse av ordet moral är ju färgat av den tid jag lever i och då blir ju betydelsen lite annorlunda.Men att Tyskarna skulle besitta någon "högre" typ av moral det vet jag inte om jag köper.Det finns ju otaliga episoder där alla nationerna kämpade fanatiskt om det nu är den betydelsen man lägger i ordet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 31 maj 2002, 18:38

J von B skrev:Den enskilda människan skall helt underordna sig samhället, företrätt främst av kejsaren. Han betraktades som Gud.
Ja, var det inte så att japanerna hörde kejsarens röst för första gången när han bad alla att sluta strida, efter att Japan kapitulerat?

/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 31 maj 2002, 18:55

Jodå Johan!

Jag minns inte vad han sade, men om han inte hade talat till dem så hade de flesta begått självmord.

Mvh
/Johan

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 31 maj 2002, 20:13

Nå Andreas,Vad var det för ordspråk du hade på tungan??
:)

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 juni 2002, 02:03

I första världskrigets offensiver mot kulsprutefästen med ibland 100% förluster var det nog mer offervilja än i både Japans och Tysklands armeer under WW2.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 1 juni 2002, 02:14

... för att inte tala om vilken hög moral som måste ha krävts för att t ex styra in ett par flygplan i WTC, eller låta ett bombbälte om midjan spränga både sig själv och omgivningen till döds på t ex någon israelisk bröllopsfest ...

Kanske dags att diskutera vad ordet "moral" betyder i diskussionen om soldaters moral?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 juni 2002, 03:01

... för att inte tala om vilken hög moral som måste ha krävts för att t ex styra in ett par flygplan i WTC, eller låta ett bombbälte om midjan spränga både sig själv och omgivningen till döds på t ex någon israelisk bröllopsfest ...
Du tog inte med alla bra exempel men det beror givetvis på glömska och inte partiskhet så här kommer dom :
...vilken hög moral det krävdes för styra en missil in i en Sudansk läkemedels fabrik , eller riva ett hus över rullstolsbunda palestinier, eller bomba en bro där det är en buss med civila serber.
Kanske dags att diskutera vad ordet "moral" betyder i diskussionen om soldaters moral?
Inget av dina exempel passar in i den diskussionen eftersom det inte var soldater som genomförde dom men däremot stämmer dom överrens med mina.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 1 juni 2002, 03:25

wreezig skrev:
... för att inte tala om vilken hög moral som måste ha krävts för att t ex styra in ett par flygplan i WTC, eller låta ett bombbälte om midjan spränga både sig själv och omgivningen till döds på t ex någon israelisk bröllopsfest ...
Du tog inte med alla bra exempel men det beror givetvis på glömska och inte partiskhet så här kommer dom :
...vilken hög moral det krävdes för styra en missil in i en Sudansk läkemedels fabrik , eller riva ett hus över rullstolsbunda palestinier, eller bomba en bro där det är en buss med civila serber.
Förlåt, men nu förstod du inte mina exempel. Poängen var att de (till skillnad från samtliga dina kompletterande exempel) är exempel på människor som offrar sitt liv frivilligt i striden, vilket verkar passa bra in i "moral"-begreppet i diskussionen ovan, och andra besläktade debatter. Om vi däremot diskuterar moral=etik, så är förstås dina exempel också rimliga, men det är en annan diskussion. Även om det nu kanske var en aning åt det hållet jag ville driva diskussionen ...
wreezig skrev:
Kanske dags att diskutera vad ordet "moral" betyder i diskussionen om soldaters moral?
Inget av dina exempel passar in i den diskussionen eftersom det inte var soldater som genomförde dom men däremot stämmer dom överrens med mina.
Jag skulle nog säga tvärtom, med ovanstående argument. Men det beror ju på hur vi definierar ordet "soldat" också. Dock tror jag att självmordsterroristerna uppfattar sig själva som "soldater" i jihad, det heliga kriget. Däremot vet jag inte vad du uppfattar dem som - du brukar ju stundom verka ha en tendens att inte vilja låta folk definiera sig själva, så du kanske har någon annan klassificering av dem ... SAOB skriver för övrigt, bland många definitioner på ordet soldat, också: BETYDELSE: i oeg. l. mer l. mindre bildl. anv. av 1 (jfr 1 b, 3, 4); särsk. Om ngn l. ngt som i ett l. annat avseende liknar l. erinrar om l. motsvarar en soldat l. soldats (särsk. om person som kämpar för Guds rike mot världens ondska).

Skriv svar