WW2 saker i sverige
- Generalfeldmarschall
- Medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 20 juli 2003, 16:08
- Ort: SWE
WW2 saker i sverige
läste att det finns en norsk/engelsk bunker "Kari" och en Avro Lancaster i norra sverige nån som varit där ?????
Det skulle också finnas förrådsbyggnader i Luleå med en viss Oberleutnant Walther Zindel...........
Det skulle också finnas förrådsbyggnader i Luleå med en viss Oberleutnant Walther Zindel...........
- Panzerschreck
- Medlem
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
- Ort: Stockholm
Tyskland hade stora förråd av mat mm.m i Luleå under kriget, speciellt inför angreppet på Sovjet och pren därefter. Walter Zindel? var ansvarig för detta förråd. Men finns att läsa i boken "Slaget om Nordkallotten" författad av Gyllehaal? Har inte tillgång till boken men har fär mej att den är utgiven av HistoriskaMedia.
//Bengt
//Bengt
SMB:s tidskrift "Pennan och Svärdet" no 11 B för innevarande år har under artikelnamnet "Ett svenskt Normandie" en mycket utförlig artikel om utländska militära installationer i Norrbotten och det som finns kvar av dem. Även rester av det störtade kraschade Lancasterplanet finns dokumenterat, liksom bilder av de militära aktiviterna under krigsåren. Bl.a. finns en artikel om värnpliktige svensken Sven Sjöberg, som omkom p.g.a. beskjutning från ett tyskt flygplan i Vassijaure den 20 maj 1940. Det finns en minnessten över honom.
- Nicolas von Schmidt-Lauss
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 29 mars 2002, 14:35
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
- Generalfeldmarschall
- Medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 20 juli 2003, 16:08
- Ort: SWE
Tips: Läs "Slaget om nordkalotten" av Gyllenhaal, Lars där står det en hel del om detta.
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 9189442261
/Niklas

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 9189442261
/Niklas

- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Inlägg: 983
- Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
- Ort: Barentsregionen
- Kontakt:
Lancasterns öde
Hej!
Kul att några av er sett artikeln!
Kan tillägga att det finns ett rykte som nog tyvärr kan vara sant om Lancastern - att det som finns kvar av det på platsen måste återlämnas till Storbritannien. Så - passa på att se det innan det försvinner föreslår jag. Och får vi ändå behålla det i landet är det väl bara en tidsfråga tills dess att det hägnas in eller t o m får en överbyggnad - för att vara längre som attraktion. Men i och med sådan konstruktion försvinner ju också en del av känslan av att det inte var så länge sedan kraschen. När man idag står vid vraket känner man verkligen att "oj, det här var inte så hemskt länge sen!".
Bästa hälsningar,
Lars
Kul att några av er sett artikeln!
Kan tillägga att det finns ett rykte som nog tyvärr kan vara sant om Lancastern - att det som finns kvar av det på platsen måste återlämnas till Storbritannien. Så - passa på att se det innan det försvinner föreslår jag. Och får vi ändå behålla det i landet är det väl bara en tidsfråga tills dess att det hägnas in eller t o m får en överbyggnad - för att vara längre som attraktion. Men i och med sådan konstruktion försvinner ju också en del av känslan av att det inte var så länge sedan kraschen. När man idag står vid vraket känner man verkligen att "oj, det här var inte så hemskt länge sen!".
Bästa hälsningar,
Lars
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Har hört det ryktet också. Men vad jag hört så skall det vara en engelsman som fått bärgarrätten på planet.
Vilket iofs är lite märkligt. Pratade nämligen med Lennert Berns (tror jag det var) på SFFs hemsida. Han sa vad det gällde utländska flygpan i Sverige så hade staten köpt dem av resp. nation efter krisgslutet och sedan gett Flygvapenmuseum i malmslätt bärgarrätt på alla planen. Dvs enligt detta så är det Flygvapenmusem på Malmslätt som numer äger rätten till Easy Elsie?
I vart fall tycker jag att planet borde skyddas bättre mot väder och vind. Det finns fler generationer än vi som måste påminnas.
Vilket iofs är lite märkligt. Pratade nämligen med Lennert Berns (tror jag det var) på SFFs hemsida. Han sa vad det gällde utländska flygpan i Sverige så hade staten köpt dem av resp. nation efter krisgslutet och sedan gett Flygvapenmuseum i malmslätt bärgarrätt på alla planen. Dvs enligt detta så är det Flygvapenmusem på Malmslätt som numer äger rätten till Easy Elsie?
I vart fall tycker jag att planet borde skyddas bättre mot väder och vind. Det finns fler generationer än vi som måste påminnas.