Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Hans » 12 november 2003, 14:09

Jag började undra efter vandrarhemstråden, hur sköttes soldaternas behov av det täcka könet upp i de olika krigsmakterna. M.a.o. var det upp till var och en eller skötte krigsmakten om att uprätta "specialförbanden" som var nödvändiga. Eller var det privata entreprenörer som stod för ruljansen. En del har ju talats om den japanska "lösningen" men hur sköttes det i USA, Tyskland, England, Italien o.s.v.? Fanns det någon officiell linje eller satte man på skygglapparna? Ge gärna referenser till källor om man skulle vilja veta mer - tack.

MVH

Hans
slarver

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 november 2003, 20:58

I sovjetarmén hade man ju ett relativt stort antal kvinnor. Sjukvårdare (även frontsjukvårdare i stridsförband), chaufförer, vägpoliser, faktisk även en del stridande, en och annan med officersgrad/kommissariegrad.
Det var definitivt tänkt som moralhöjande inslag.

Jag har inga som helst bevis att det tänktes att de skulle utan vidare ställa upp sexuellt, såvitt jag förstår tänkte man sig att problemet skulle lösa sig självt kloka och förnuftiga människor emellan.

Om de dessutom hade någon form av fältbordeller förtäljer inte historien. Ett indicium att de inte hade det får väl de tyska kvinnorna och flickorna vittna om... *ler sorgset*

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 12 november 2003, 21:43

Tyska soldater blev utrustade med kondomer, ändå var umgänge med civilbefolkningen förbjudet :?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Blixten » 30 mars 2010, 21:07

Bumpar för din skull Hans!

Råkade precis läsa om killen med baskern som tyckte att bassarna behövde snuska:
For example, he set up a battalion brothel in Tripoli, Libya during World War II, regularly inspected by the medical officer, for the 'horizontal refreshment' of his soldiers rather than forcing them to take chances in unregulated establishments. He was quoted as saying that his men "deserved it".
Alla andra höll visst inte med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_Mo ... of_Alamein

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Kapten_Gars » 30 mars 2010, 21:23

Montgomery höll på att få sparken redan 1940 pga sin attityd till soldaternas behov av sexualitet. När BEF anlände i Frankrike 1939-40 så var de många och lättillgängliga bordellerna en omemotståndlig frestelse för den unga brittiska soldaterna som helt saknade erfarenhet av dylika ting. Monty's lösning på det hela var att truppen skulle ha rätt utbildning och utrustning för uppgiften ;-) för att på så sätt undvika sjukdomar. En bra mycket mer realistisk lösning än den officiella som antingen blundade för problemet eller var moraliserande. Montys lösning var så provocerande för moraliserna att BEF chefskaplan krävde att han skulle på sparken och hade inte Brooke övertalat Gort så är risken stor att han fått gå...
Wikipedia beskriver det hela som hastigast men faktum är att han gick ännu längre än bara ett memo. Kondomer infördes som vara på "markan" och soldaterna fick läras sig vad "French letter" hette på franska för att kunna köpa på egenhand.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av lampros » 31 mars 2010, 06:44

Joseph Heller tjänstgjorde i Italien under AVK. Han säger sig bl a ha sett en kilometerlång kö till en amerikansk fältbordell i en stad. Kanske överdrev han, kanske är detta ett inslag i hans roman "Moment 22". Som alltså är påhitt.

Men nog finns det en kärna av sanning i det. Att amerikanarna hade fältbordeller i Italien 1944.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Hans » 31 mars 2010, 09:56

Tack för läsningen. [edit] Och naturligtvis för bumpningen.
Kapten_Gars skrev:...och soldaterna fick läras sig vad "French letter" hette på franska för att kunna köpa på egenhand.
Capote anglaise.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Hans » 31 mars 2010, 10:00

lampros skrev:Att amerikanarna hade fältbordeller i Italien 1944.
Nu är det hundra år sedan jag läste Moment 22 men var det fältbordeller, något som i min värld ägdes och organiserades av Krigsmakten, eller var det driftiga lokala entreprenörer?

I det tyska exemplet som sveahk gav så var det ju så.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av lampros » 31 mars 2010, 12:43

Det där tyska exemplet i länken förklarar mycket.

Dvs: givetvis förekom fältbordeller, men smartast på alla sätt - "deniability", servicen i sig osv - är att leja ut tjänsten på privata, lokala entreprenörer. Så gissar jag att även US Army gick till väga i Italien 44-45, men jag kan ha fel.

(Vad som förresten är "fältbordell" resp "lokalt inhyrd privat bordell med arméläkare som kollar hygien" är en strid om påvens skägg.)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av varjag » 31 mars 2010, 13:01

kilometerlång kö
Vem i helsicke kan få ''upp den'' efter att ha köat i en kilometer 8O
Eftersom jag är så gammal - att inga avslöjanden längre spelar någon roll, kan jag avslöja att en ung Varjag besökte en ''fältbordell'' i Algiers :D Den var enbart öppen för Främlingslegionen - OCH utländska sjömän..... :P
Jag tänker inte gå in på detaljer - men det var Kärlekens EPA!
Le Madame som skötte affärerna - var en nunna! Resten lämnar jag åt era fantasier.....Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Hans » 1 april 2010, 15:44

varjag skrev:Eftersom jag är så gammal - att inga avslöjanden längre spelar någon roll, kan jag avslöja att en ung Varjag besökte en ''fältbordell'' i Algiers :D Den var enbart öppen för Främlingslegionen - OCH utländska sjömän..... :P
Jag tänker inte gå in på detaljer - men det var Kärlekens EPA!
Le Madame som skötte affärerna - var en nunna! Resten lämnar jag åt era fantasier.....Varjag
Ursäkta näsvisheten men just detta är ju jätteintressant. Av den enkla anledningen att så snart sexualiteten är inblandad så blir det självcensur, den värsta formen. Att få ögonvittnesskildringar ifrån en för de flesta okänd historiskt miljö vore underbart. Berätta gärna med alla detaljer. Och om någon moderator får moralpanik så skall de få med mig att göra :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av MD650 » 1 april 2010, 16:02

Hans skrev: . Och om någon moderator får moralpanik så skall de få med mig att göra :wink:

MVH

Hans
Hjälp, hjälp....;)
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Hans » 1 april 2010, 16:45

Detta är ironi från MD's sida, han är troligtvis den enda av moderatorerna som inte behöver vara orolig då han troligtvis är likvärdig om inte bättre i hanterandet av eldhandvapen :wink:

Så, åter till ämnet - bordeller.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Martin Lundvall » 1 april 2010, 19:50

Hans skrev:Detta är ironi från MD's sida, han är troligtvis den enda av moderatorerna som inte behöver vara orolig då han troligtvis är likvärdig om inte bättre i hanterandet av eldhandvapen :wink:
Bah, hur svårt kan det vara. Sikta framåt och tryck, vid behov gör om :)

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Moralhöjande åtgärder inom/utom ramen för krigsmakterna

Inlägg av Hans » 1 april 2010, 20:42

Bevis för min tes.

Seså, skärp till er innan jag låser tråden, bordeller var ämnet.

MVH

Hans

Skriv svar