Teknologisk forskning under andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Teknologisk forskning under andra världskriget

Inlägg av J von B » 27 maj 2002, 13:47

Ärade forumsmedlemmar!

Jag har gått och funderat ett tag på hur makterna utnyttjade sina forskare och tekniker. Att Tyskland hade duktiga sådana likväl de allierade råder ingen tvekan om, men de allierade verkar ha uppnått ett övertag framförallt på den marina sidan runt 1942 och 1943. Som sagt min fundering är orsakerna till detta. Och vissa kanske vill betona utrensningar och förföljelser, eller brist på fokusering utan en uppsjö projekt på tysk sida. Eller är det kanske så att de allierade hade en bättre organisation för detta, jag tänker då på att de olika grenarna samarbetade på ett mer öppet sätt med respektives uppfinningar, samt släppte in forskare i militärt operativa organisationer. Jag kan tänka mig att revirstrider återfanns på utvecklingssidan som den operativa i Tyskland. Så jag vänder mig till er för att resonera om detta.

Mvh
/Johan

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Japans militära uppfinningar?

Inlägg av Stefan » 27 maj 2002, 14:28

Ämnet med hur den militära forskningen drevs är intressant. Jag tror att JvB funderingar är givande.

Jag vill passa på att knyta an till motsvarande forskning hos Japan.
De var ju duktiga; deras allmänna militärteknikutveckling låg ganska bra i linje med den västerländska och ändå var den till största delen självständigt. Detta gäller såväl kvaliteten som även kvantiteten.
En del av deras vapen var närmast överlägsna; jag tänker på 609mm långdistanstorpeden och jaktbomplanet Zero.
Jag har dock en känsla av att deras bästa uppfinningar kom till i tid av relativ fred; där de visserligen hade en militariserad regering men inget totalkrig.
När totalkriget väl kom, klarade de inte av att omorganisera forskningen och industrin till totalkrigets krav - gäller såväl kvaliteteten som kvantiteten - till skillnad från de flesta andra krigförande. Varför?

Skriv svar