K.u.k?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

K.u.k?

Inlägg av Lindir » 27 maj 2002, 02:55

Hitler gick, enligt uppgift, 1900-1904 på K.u.k Realschule i Linz. Kan någon upplysa om vad K.u.k står för?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 27 maj 2002, 08:23

eeh, hehe, du får lära dig vad det betyder när du blir äldre :D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 27 maj 2002, 08:51

eeh, hehe, du får lära dig vad det betyder när du blir äldre :D
Hehe!
Hitler gick, enligt uppgift, 1900-1904 på K.u.k Realschule i Linz. Kan någon upplysa om vad K.u.k står för?
Skulle vara trevligt att veta, för i spelet Europa Universalis 2 (konstigt att det dyker upp överallt :) ) så heter en österrikisk armé just K.u.K. Armee.

/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 27 maj 2002, 09:15

Lindir!

Kunst und Kultur skulle jag tippa på.

Mvh
/Johan

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

HeHe

Inlägg av -vils- » 27 maj 2002, 09:42

Kungsholmens Ungdoms Kompani (hemvärnet) ? :-)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

inte så fult som vissa tror...

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 27 maj 2002, 10:51

Hej,

Det står för "kungliga och kejserliga", pga dubbelmonarkin Österrike-Ungern, även känt som Österrikisk-ungerska imperiet. F.ö. fanns det även en K.u.K. Marine - delar av Jugoslavien ingick ju. Här finns K.u.K. Marines egen hemsida:
http://www.geocities.com/kukmarine/Inhalt.html

Mvh,

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 27 maj 2002, 11:04

För att haka på Lars inlägg så skulle jag vilja tipsa om att finns det en hel avdelning på Heeregeschichtliche Museum i Wien dedikerad till denna flotta. Har ni vägarna förbi så tycker jag ni ska stanna och vika en halvdag eller mer åt detta museum.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 27 maj 2002, 14:08

Så där då var skämtet borta.
Senast redigerad av 2 Lasse, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 27 maj 2002, 17:53

Alla,

Japp, Den påläste Lars Gyllenhall har mycket riktigt träffat huvudet på spiken. "Kaiserliche und königliche Monarkie Österreich - Ungarn" där, som sagt, "K.u.k" står för för de tre första orden i namnet. Detta kan te sig lite lustigt, i svenska ögon sett, men även vi i Sverige har åtskilliga ord och förkortningar som europerer tyst skrattar åt, var så säkra. :wink:

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 maj 2002, 02:16

Jag tackar så mycket för svaren.

Skolan i Linz är ju också intressant i och med att under Hitlers sista år (1903-04) även den jämngamle Ludwig Wittgenstein gick där (en av seklets allra främsta filosofer, och dessutom jude). Trots att det bara skilde några dagar mellan dem gick de två årskurser från varandra, eftersom den högintelligente Wittgenstein gick ett år före, och Hitler tydligen ett år efter. Det fanns också en del märkliga sammanträffanden mellan dem, exempelvis var de bägge kända för att vara storartade virtuoser på att vissla, och båda var Wagnerfantaster, för övrigt med samma favoritopera - Mästersångarna, vilket förstås avspeglade sig i deras visslanden. Till råga på allt imponerade båda med att kunna långa musikstycken utantill. Och båda var djupt påverkade av Schopenhauer.

Följaktligen har man spekulerat i om de kände varandra. Man har förstås också spekulerat i om Wittgenstein var den judiske pojken som omnämns i Mein Kampf (s 64 i svenska översättningen): "I realskolan lärde jag visserligen känna en judisk pojke, som av oss alla behandlades med försiktighet, men endast därför att vi på förekommen anledning icke hyste något vidare förtroende till hans förtegenhet."

En kuriositet till om Hitlers visslande som jag hittade i en annan bok: "One evening during the war, Hitler was whistling a classical air. When a secretary had the temerity to suggest that he had made a mistake in the melody, the Führer was furious. He showed his vulnerability - and his lack of humour - by shouting angrily, 'I don't have it wrong. It is the composer who made a mistake in this passage.'"

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 28 maj 2002, 07:09

Angående dubbelmonarkins armé så var den delad i tre delar dels den gemensamma armén som bar betekningen K. u. K. dels det österrikiska Lantvärnet (Landwehr) som bar beteckningen k.k. Kaiserlich-Köninglich och dels det ungerska Lantvärnet eller Honved som bar beteckningen k.u. königlich ungarische (på ungerska magyar kirialy eller något liknande). Vid sidan om dessa fanns även en österrikisk och en ungersk landstorm.

Som lite kuriosa kan nämnas att K.u.K Kriegsmarines siste chef var amiral Nikolaus (eller Miklos) Horthy som var Ungerns riksföreståndare under andra världskriget.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 maj 2002, 13:18

Jag fick höra någon gång av min Filosofilärare att Wittgenstein en gång skvalrade om Hitler för en lärare, därför skulle Hitler blivit aniseimit! :lol:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 maj 2002, 07:54

Anno skrev:Jag fick höra någon gång av min Filosofilärare att Wittgenstein en gång skvalrade om Hitler för en lärare, därför skulle Hitler blivit aniseimit! :lol:
Var detta i samband med att Hitler blev biten av en get i skrevet???

Skämt å sido (vikket man tydligen inte får göra här) tycker jag isf synd om din lärare, och visar väl mer på den okunskap som grasserar bland sveriges lärarkår när det gäller Hitler.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 30 maj 2002, 16:19

Lindir skrev:Skolan i Linz är ju också intressant i och med att under Hitlers sista år (1903-04) även den jämngamle Ludwig Wittgenstein gick där (en av seklets allra främsta filosofer, och dessutom jude). Trots att det bara skilde några dagar mellan dem gick de två årskurser från varandra, eftersom den högintelligente Wittgenstein gick ett år före, och Hitler tydligen ett år efter. Det fanns också en del märkliga sammanträffanden mellan dem, exempelvis var de bägge kända för att vara storartade virtuoser på att vissla, och båda var Wagnerfantaster, för övrigt med samma favoritopera - Mästersångarna, vilket förstås avspeglade sig i deras visslanden. Till råga på allt imponerade båda med att kunna långa musikstycken utantill. Och båda var djupt påverkade av Schopenhauer.

Följaktligen har man spekulerat i om de kände varandra. Man har förstås också spekulerat i om Wittgenstein var den judiske pojken som omnämns i Mein Kampf (s 64 i svenska översättningen): "I realskolan lärde jag visserligen känna en judisk pojke, som av oss alla behandlades med försiktighet, men endast därför att vi på förekommen anledning icke hyste något vidare förtroende till hans förtegenhet."
Jag hittde lite mer information i boken "Hitlers Wien" sidan 27-28 och nogrant översatt från mig.

Judar och Tjecker i Linz

Linz realskola måste ha haft ett bra rykte, eftersom andelen av utomstående elever var nästan en tredjedel. 50 elever kom från Niederösterreich inklusive Wien, 21 från Salzburg, Tirol, Steiermark, Kärnten, ytterliggare 21 elever kom från Böhmen, Mähren, Schlesien, ytterligare 2 från Galizien och Ungern, sju från det Tyska riket, och 1 elev je land från Italien, Frankrike och Bosnien.

En av eleverna som kom från Wien och som gick i skolan mellan 1903 tills examen 1906 var Ludwig Wittgenstein, sonen från industrimannen Karl Wittgenstein. Han var bara några dagar yngre än Adolf Hitler, men två klasser över honom: Den senare filosofen, hade fram till realskolan i Linz blivit undervisad av hemlärare, och var elev under 1903/04 i den femte årskursen, medans den senare politikern samtidigt besökte den tredje årskursen. Flyktigt måste Adolf ha lagt märke till Wittgenstein, eftersom han var en enstöring i skolan: Han pratade en utomordentlig ren högtyska, men med en viss tendens att börja stamma, är mycket välklädd, och därtill mycket sensibel och extremt blyg. Till hans egenheter hör det att tilltala sina klasskamrater med "Ni" istället för det vanliga "du" och att han även krävde tilltalet , utom från sin enda vän, tilltalet "Ni", eller "Herr Ledwig" tillbaka från dem. Han tycker inte om skolan och hans första intryck enligt hans skrivhäfte var: "Jävla skit" och han är ofta frånvarande och är därtill bara en medelmåttlig elev. Hans stavning är, när han flyttar till Berlin 1906 för fortsatta studier, knappt bättre än Adolfs.

Elever med judisk härstammning, som Wittgenstein hade och som senare Hitlers klasskamrater senare bekräftade, hade inga problem i Linz realskola, speciellt inte när de deltog i den katolska religionsundervisningen, såsom Wittgenstein gjorde. Enligt statestiken fanns det, under den här åren, bara 17 elever med judisk konfession, bredvid 323 katoliker, 19 protestanter och en bosnisk gästelev, som är grekisk-ortodox.

Antisemitiska tankegångar spealde överhuvudtaget ingen nämnvärd roll och detta stämmer även överens med Hitlers utsago i Mein Kampf: I realskolan i Linz lärde jag känna en judisk pojke, som vi alla behandlade med aktsamhet....ingen någon som helst tanke väcktes hos mig eller någon annan.

Först när Hitler kom upp i åldern, så kom Hitler att stöta på ordet "jude" och bara i sammanhang med politiska diskussioner


Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 30 maj 2002, 16:33

Patrik skrev:
Anno skrev:Jag fick höra någon gång av min Filosofilärare att Wittgenstein en gång skvalrade om Hitler för en lärare, därför skulle Hitler blivit aniseimit! :lol:
Var detta i samband med att Hitler blev biten av en get i skrevet???

Skämt å sido (vikket man tydligen inte får göra här) tycker jag isf synd om din lärare, och visar väl mer på den okunskap som grasserar bland sveriges lärarkår när det gäller Hitler.

Det var nog ämnat mer som ett skämt! :) Dessutom behöver det inte vara fel, barndomen har en stor påverkan på resten av livet! :|

Skriv svar