Soviet VS Allierade
Fler faktorer som talar mot Sovjet
1. Sovjets förluster var genom kriget skyhöga trots numerärt övertag i artilleri, infanteri, stridsvagnar mm. Detta gällde såväl anfallsstrid som försvarsstrid.
Sovjet hade behövt ett väldigt stort numerärt övertag för att kunna stå emot.
2. Det fanns gott om människor som inte ville vara under sovjetisk kontroll såväl på sovjetiskt territorium som i "befriade" länder. Tyskarna sågs ju ofta som befriare frams till de begick övergrepp.
Hade inte kosackerna mfl överlämnats efter kriget så hade det funnits flera divisioner med anti-sovjetiska ryssar, ukrainare och vitryssar att rekrytera.
3. Sovjet var krigshärjat. Det var inte USA och inte heller UK.
4. USA hade logistik mm för att slå mot Sovjet på flera fronter (luft, land och sjöss) och hade i större utsträckning kunnat välja slagfält.
1. Sovjets förluster var genom kriget skyhöga trots numerärt övertag i artilleri, infanteri, stridsvagnar mm. Detta gällde såväl anfallsstrid som försvarsstrid.
Sovjet hade behövt ett väldigt stort numerärt övertag för att kunna stå emot.
2. Det fanns gott om människor som inte ville vara under sovjetisk kontroll såväl på sovjetiskt territorium som i "befriade" länder. Tyskarna sågs ju ofta som befriare frams till de begick övergrepp.
Hade inte kosackerna mfl överlämnats efter kriget så hade det funnits flera divisioner med anti-sovjetiska ryssar, ukrainare och vitryssar att rekrytera.
3. Sovjet var krigshärjat. Det var inte USA och inte heller UK.
4. USA hade logistik mm för att slå mot Sovjet på flera fronter (luft, land och sjöss) och hade i större utsträckning kunnat välja slagfält.
I och för sig drog Sovjetunion också nytta av tysk forskning. I bägge lägren skyndades flygplansutvecklingen och raketutvecklingen bl.a. rejält på tack vare tyska forskare och deras tidigare resultat. J 29'ans vinge är också designad efter dessa tyska resultat - detta har diskuterats här tidigare.Panaka skrev:Jag kan har missat det tidigare i tråden, men jag skriver det ändå, de allierade hade haft hjälp utav tysklands resurser som de kontrollerade både genom forskningskunsap, men även utav manskap. Och då kunna ex masstillverka Tiger2 i USA. och sedan skeppa över dem.
Däremot skulle nog ingen direkt börja bygga kopior på tyska stridsvagnar i sina egna fabriker - dom pumpade ju redan ut Pershings och JS vagnar och omställningen hade kostat mer än den smakade.
MVH
Hans
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Nu är jag förvisso inte pansarfreak men var egentligen inte Tiger och ännu mer Tiger 2 en kostnadsineffektiv vagn? Det hade därför varit ännu mer dumt än vad Hans redan sagt.Panaka skrev:Jag kan har missat det tidigare i tråden, men jag skriver det ändå, de allierade hade haft hjälp utav tysklands resurser som de kontrollerade både genom forskningskunsap, men även utav manskap. Och då kunna ex masstillverka Tiger2 i USA. och sedan skeppa över dem.
/Martin
Storbritannien var nog så hårt härjat av detta krig, att det till och med blev början till slutet på kolonialväldet.Herr CP skrev:Fler faktorer som talar mot Sovjet
[...]
3. Sovjet var krigshärjat. Det var inte USA och inte heller UK.
"Det här är inte slutet, det är inte heller början till slutet. Det är slutet på början."
-Churchill
Ironiskt nog stämde hans uppmaning in på landets ställning som stormakt också. 8)
- Ragnar Svedje
- Medlem
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
- Ort: Stavanger
Jag har ändrat mig
Det är ibland långt mellan gångerna då jag besöker denna sajt...
Jag har läst och även diskuterat lite privat med vänner och jag har ändrat min tidigare uppfattning om Sovjets militära styrka i krigets slutskede. De allierade skulle ha vunnit med eller utan kärnvapen.
Tack för en härlig diskussion i denna tråd.
Jag har läst och även diskuterat lite privat med vänner och jag har ändrat min tidigare uppfattning om Sovjets militära styrka i krigets slutskede. De allierade skulle ha vunnit med eller utan kärnvapen.
Tack för en härlig diskussion i denna tråd.
Det är en detalj, men USA hade redan tidigare ställt upp beställningar på bombplan med betydligt längre räckvidd än B29an för att kunna bomba tyskarna från USA för den händelse att England skulle falla. B36an kunde bombat hela Sovjet från baser i Afrika eller Indien.Hans skrev:En bild om B29'ans räckvidd, från "Ett år i luften" 1949.
MVH
Hans
Mvh
Baltiron
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Dock så togs inte B-36:an i bruk förrän 1948,Baltiron skrev:Det är en detalj, men USA hade redan tidigare ställt upp beställningar på bombplan med betydligt längre räckvidd än B29an för att kunna bomba tyskarna från USA för den händelse att England skulle falla. B36an kunde bombat hela Sovjet från baser i Afrika eller Indien.
Mvh
Baltiron
ungefär samtidigt som man började med (visserligen omständiga)
lufttankningssystem till B-29:orna och i vilket fall som helst
så torde ett eventuellt krig redan vara avgjort vid det laget.
Ett annat intressant flygplan var den tvåmotoriga Douglas XB-42 Mixmaster.
Ett tvåmotorigt bombflygplan var tänkt att kunna flyga samma långa bombuppdrag som B-29,
men till en bråkdel av en B-29:s kostnad.
Den flög dock först 1944 och konstruktionen var okonventionell
med båda motorerna i flygkroppen, som sedan drev
två motroterande propellrar i stjärten, så projektet var nog tämligen riskabelt.
Den hade dock imponerande prestanda.
Med "bara" 3600hk" (d.v.s. jämförbar med Mosquito),
så hade Mixmastern mycket stor räckvidd (c:a 90% av B-29:ans),
den kunde bära stor bomblast (8000ibs~3600kg), var c:a 50km/h snabbare än Mosquito,
samtidigt som den hade en defensiv bestyckning på 6st 12,7mm kulsprutor.
I viktet fall som helst, så fanns det inte tillräckligt lätta atombomber
för Mixmastern förrän i början av 1950-talet.
Dom la utvecklingen av den på kylning när Storbrittanien såg ut att klara sig mot tyskarna. Jungfruflygningen är i augusti 1946. Första leveransen är 1948. USAs beslut att rusta på allvar kommer först 1950 vid Korea-kriget så ett försök att snabbutveckla det kunde nog ha lyckats att få fram dom på säg ett år om ett krig startat 1945.Olof Larsson skrev:Dock så togs inte B-36:an i bruk förrän 1948,Baltiron skrev:Det är en detalj, men USA hade redan tidigare ställt upp beställningar på bombplan med betydligt längre räckvidd än B29an för att kunna bomba tyskarna från USA för den händelse att England skulle falla. B36an kunde bombat hela Sovjet från baser i Afrika eller Indien.
Mvh
Baltiron
ungefär samtidigt som man började med (visserligen omständiga)
lufttankningssystem till B-29:orna och i vilket fall som helst
så torde ett eventuellt krig redan vara avgjort vid det laget.
Ett annat intressant flygplan var den tvåmotoriga Douglas XB-42 Mixmaster.
Ett tvåmotorigt bombflygplan var tänkt att kunna flyga samma långa bombuppdrag som B-29,
men till en bråkdel av en B-29:s kostnad.
Den flög dock först 1944 och konstruktionen var okonventionell
med båda motorerna i flygkroppen, som sedan drev
två motroterande propellrar i stjärten, så projektet var nog tämligen riskabelt.
Den hade dock imponerande prestanda.
Med "bara" 3600hk" (d.v.s. jämförbar med Mosquito),
så hade Mixmastern mycket stor räckvidd (c:a 90% av B-29:ans),
den kunde bära stor bomblast (8000ibs~3600kg), var c:a 50km/h snabbare än Mosquito,
samtidigt som den hade en defensiv bestyckning på 6st 12,7mm kulsprutor.
I viktet fall som helst, så fanns det inte tillräckligt lätta atombomber
för Mixmastern förrän i början av 1950-talet.
http://www.wpafb.af.mil/museum//researc ... /b3-68.htm