Soviet VS Allierade

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 19 oktober 2004, 19:37

Intresanta uppgifter om luftstrider mellan de "allierade" kan ni visa källa på detta.

Oscar
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 oktober 2004, 17:13
Ort: Halland

Inlägg av Oscar » 22 oktober 2004, 17:43

Men då börjar jag genast undra över följande...

Antag att Sovjet hade fortsatt offensiven, nu mot de västallierade.
Hade de västallierade gått över till defensiv krigsföring och hållit emot?

Sedan kom jag att tänka på en annan sak.
Hade de västallierade inte en viss herre vid namn Werner Von Braun?

Kan tänka mig att han med USAs resurser skulle kunnat ha bygga någon form av interkontineltal robot som skulle kunna bära en atombomb till Moskva.

Tyskland forskade ju på att montera en V2 på en ännu större raket, A10.
Denna robot skulle ju ha nått från Tyskland till New York.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 22 oktober 2004, 20:15

Oscar skrev:Men då börjar jag genast undra över följande...

Antag att Sovjet hade fortsatt offensiven, nu mot de västallierade.
Hade de västallierade gått över till defensiv krigsföring och hållit emot?

Sedan kom jag att tänka på en annan sak.
Hade de västallierade inte en viss herre vid namn Werner Von Braun?

Kan tänka mig att han med USAs resurser skulle kunnat ha bygga någon form av interkontineltal robot som skulle kunna bära en atombomb till Moskva.

Tyskland forskade ju på att montera en V2 på en ännu större raket, A10.
Denna robot skulle ju ha nått från Tyskland till New York.
Det kom att dröja till början av 50-talet innan man lyckades konstruera
atombomber som var tillräckligt lätta för att kunna lyftas av ballistiska robotar.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 22 oktober 2004, 21:52

Spelar ingen roll. USA hadde atomvapen (även om det bara var i ett mindre antal) en B-29 på enkel resa kan nå det mesta i Sovjet. De är svårt att kriga om Leningrad och Moskva har försvunit.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28526
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 25 oktober 2004, 15:58

Ja77 skrev:Spelar ingen roll. USA hadde atomvapen (även om det bara var i ett mindre antal) en B-29 på enkel resa kan nå det mesta i Sovjet. De är svårt att kriga om Leningrad och Moskva har försvunit.

Sant men jag ville bara updatera länken jag har citerat tidigare i denna tråd.

http://orbat.com/site/sturmvogel/SovLendLease.html

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 26 oktober 2004, 13:25

Ja77 skrev:Intresanta uppgifter om luftstrider mellan de "allierade" kan ni visa källa på detta.
Källa ingen - men vill minnas det det av misstag blev ngn drabbning mellan amerikanska P-38:or och sovjetiska Jak-jaktplan vid den Tjeckiska östgränsen. Förvånansvärt - då P-38:an var det lättast identifierade av alla allierade flygplan. Men ryssarna koncentrerade nog sin typkännedom på de tyska flygplanen.

jason71
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2004, 08:06
Ort: från? sverige

Re: Soviet VS Allierade

Inlägg av jason71 » 21 december 2004, 21:57

M Lenngren skrev:Blev det några strider mellan Soviet och allierade när Tyskland kapitulerade?

Och som spinoff fråga: Vem skulle ha vunit om de blivit krig?
Sovjet underskattades före, under och efter kriget. Sidorna var nog ganska jämnbördiga siffermässigt, men själv tror jag att Sovjet skulle ha tagit loven och malt ned de västallierade på samma sätt som med nazityskland.

Om man bortser från atombomben så tror jag att sovjet hade en strategisk fördel, eftersom USA/Storbrittanien låg på andra sidan av ett hav, medan Sovjet låg i den eurasiska kontinenten.

En annan faktor är ju också att USA/Storbrittanien hade fört ett lite för enkelt och jag frestas att skriva, ett lyxigt krig utan särskilt stora förluster i jämförelse. När det svårt sargade nazityskland "prövade" deras stridsförmåga visade de västallierade en tendens att gå på knä direkt. Jag tänker på rommels offensiv mot USA i nordafrika, och förstås på ardenneroffensiven som misslyckades pga bränslebrist. Sovjet klarade av tio gånger värre offensiver än dessa, utan att gå under. De stod emot blixtkriget som hitler besegrade hela europa med.

Om sovjet blåst på för fullt tror jag att amerikanarna och engelsmännen inte hade kunnat stå emot. Och att de hade respekt för sovjet visar ju bruket av atombomberna också. Säkert var en av tankarna bakom bomberna att avskräcka sovjet från att bli aggressivt i europa. Helt klart var de i väst mycket oroade över sovjets kapacitet. Med rätta.

De här argumenten att sovjet inte hade klarat ett längre krig tror jag inte riktigt på. Kanske för att Hitler rabblade dessa åsikter som ett mantra, samtidigt som sovjetmakten bara blev starkare och starkare.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Soviet VS Allierade

Inlägg av Johan Elisson » 21 december 2004, 22:35

jason71 skrev:De här argumenten att sovjet inte hade klarat ett längre krig tror jag inte riktigt på. Kanske för att Hitler rabblade dessa åsikter som ett mantra, samtidigt som sovjetmakten bara blev starkare och starkare.
Med anledning av de tidigare inlägg som gjorts i tråden så verkar det snarare som att Röda Armén var på väg mot branten. Manskapstillförseln började tryta, en stor del av den krigsnädvändiga materielen levererades av de västallierade, o s v.

/Johan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Soviet VS Allierade

Inlägg av Probstner » 21 december 2004, 23:33

Johan Elisson skrev:Med anledning av de tidigare inlägg som gjorts i tråden så verkar det snarare som att Röda Armén var på väg mot branten. Manskapstillförseln började tryta, en stor del av den krigsnädvändiga materielen levererades av de västallierade, o s v.
Fast - som redan nämnts av mig m fl i andra trådar - bland ryssarna själva fanns en utbredd uppfattning om att styrkan var obruten och oddsen allt bättre för varje dag. "Nu är vi klara med Berlin. Nu tar vi London". Om det sedan i realiteten fanns förutsättningar eller inte är förstås en annan femma.

/ Probstner

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Re: Soviet VS Allierade

Inlägg av mrvector » 22 december 2004, 22:18

Probstner skrev:"Nu är vi klara med Berlin. Nu tar vi London". Om det sedan i realiteten fanns förutsättningar eller inte är förstås en annan femma.
/ Probstner
Skulle varit intressant att se om ryssen ens kom över engelska kanalen :P

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Soviet VS Allierade

Inlägg av Probstner » 22 december 2004, 22:39

mrvector skrev:Skulle varit intressant att se om ryssen ens kom över engelska kanalen
Eller ens Rhen. Men det var i alla fall inget fel på självförtroendet.

/ Probstner

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 22 december 2004, 23:23

uppenbarligen inte =)

Gustav Björklund
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: 7 december 2004, 22:30
Ort: Borås

Inlägg av Gustav Björklund » 31 december 2004, 11:05

Låt oss inte glömma Manchuriet, där ryssen tog över ett område stort som västeuropa på under 2 veckor. Mot någorlunda okej japanskt motstånd. (Sent 1945)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 31 december 2004, 17:17

Gustav Björklund skrev:Låt oss inte glömma Manchuriet, där ryssen tog över ett område stort som västeuropa på under 2 veckor. Mot någorlunda okej japanskt motstånd. (Sent 1945)
Men de japanska styrkorna där väl var våldsamt underlägsna i pansar och pansarvärnsvapen mot ryssarna? Både till antal och kvalité?

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 april 2003, 10:17
Ort: Numera Borås

Inlägg av Boroda » 31 december 2004, 23:18

varjag skrev:
Ja77 skrev:Intresanta uppgifter om luftstrider mellan de "allierade" kan ni visa källa på detta.
Källa ingen - men vill minnas det det av misstag blev ngn drabbning mellan amerikanska P-38:or och sovjetiska Jak-jaktplan vid den Tjeckiska östgränsen. Förvånansvärt - då P-38:an var det lättast identifierade av alla allierade flygplan. Men ryssarna koncentrerade nog sin typkännedom på de tyska flygplanen.
Som sagt, det var amerikanarna som anföll ryssarna i den striden. Och det inträffade i Jugoslavien.

Skriv svar