Allierade krigsförbrytelser

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 29 maj 2002, 15:36

Ung. som USA gör mot sina tillfångatagna talibaner...

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 29 maj 2002, 17:23

tyskaorden skrev:Ernst Brunner bördig från Österrike har skrivit om den behandling hans far fick utstå i ett allierat krigsfångeläger. Boken heter Vallmobadet eller något liknade. Jag har tyvärr inte läst boken själv utan bara hört om den på radion.

Mvh,
Marcus Karlsson
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... &back_link
Mvh
Ostmark

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 29 maj 2002, 17:49

Den boken har jag hemma. Jag ska börja läsa den när jag är klar med molnfri bombnatt.

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 29 maj 2002, 18:32

Vallmobadet är väl helt ok om man gillar E.Brunner men när man ändå är inne på ämnet ( Vet inte hur jag gör, allt jag skriver verkar gå OT :oops: )

Hur mycket av Morgenthauplanen verkställdes ? Är själv inte så insatt i ämnet men har för mig att den gick ut på att göra om Tyskland till något slags Jordbruks land utan någon stark industri och liknande.

MvH
Magnus

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

krigsfångar

Inlägg av roninn » 29 maj 2002, 18:39

Det är förbjudet att använda krigsfångar till att röja minor med. Om de utför arbete skall de ha betalt, vanlig lön och sen är det en massa krav och restriktioner runt det hela.

Britterna lät argentinare röja upp i am förråd i Falklandskriget och det var inte det lättaste att göra detta enligt reglerna. Ett amförråd exploderade/ började brinna och några argentinare dog. det blev då prat om rättegång mot några britter för brott mot någon konvention om hur krigsfångar får användas i farliga arbeten.

Christofer
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 maj 2002, 00:12
Ort: Sverige

Inlägg av Christofer » 30 maj 2002, 11:47

Hallå allihopa!
jag ska skriva ett specialarbete och sovjetiska och allierade krigsförbrytelser under WW2. Tyckte att någon kunde fokusera på hur vinnarsidorna agerade för en gångs skull. Jag har dock svårt att hitta information om ämnet.

Vilka källor kan man använda sig av? Böcker, internetsajter alla förslag är välkomna

Exempel på krigsförbrytelser? känner redan till bombningen av Dresden, samt fördrivning av tyskar från Polen etc. fast det finns nog flera som jag inte känner till. Alla förslag är mkt välkomna

tackar på förhand
/Christofer.B

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 maj 2002, 12:40

Magnus O skrev:Hur mycket av Morgenthauplanen verkställdes ? Är själv inte så insatt i ämnet men har för mig att den gick ut på att göra om Tyskland till något slags Jordbruks land utan någon stark industri och liknande.
Som du själv kanske kan konstatera från hur Tyskland idag ser ut så kan man väl ganska snabbt konstatera att planen överhuvudtaget aldrig sjösattes - och tur var väl det.
Tyvärr blev Morgenthau's plan mer ett instrument för Goebbels propaganda än vad det blev för allierade, där man ganska snabbt basunerade ut vad som skulle hända med tyskarna när slutet kom.
Förstås var det faktum att Morgenthau var jude också något som nyttjade av Goebbels propaganda, som vad som väntade tyskarna.

Varför genomfördes då inte dessa planer, som faktiskt ett tag var på väg att bli USA:s policy när det gällde Tyskland?
En avgörande - och troligen den enda riktiga - orsaken var det faktum att relationerna mellan USA och Sovjet blev allt frostigare och frostigare ju längre kriget pågick. USA såg den av de väst allierade ockuperade zonen som ett slags skydd mot Sovjetiska aggressioner, om man nu skulle genomföra Morgenthau's planer så skulle förstås det skyddet allvarligt försvagas.
Det var alltså kalla kriget som räddade den väst allierade ockuperade zonen från att bli en agrart landskap.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 30 maj 2002, 17:51

Jag har nu lånat Brunners bok på biblioteket och skall börja läsa den när jag läst ut boken jag håller på med för tillfället.

Mvh

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 31 maj 2002, 08:54

Christofer skrev:Hallå allihopa!
jag ska skriva ett specialarbete och sovjetiska och allierade krigsförbrytelser under WW2. Tyckte att någon kunde fokusera på hur vinnarsidorna agerade för en gångs skull. Jag har dock svårt att hitta information om ämnet.

Vilka källor kan man använda sig av? Böcker, internetsajter alla förslag är välkomna
/Christofer.B
Kolla de böcker som har nämnts i denna tråd. Stalins hämd ger nog det du behöver när det gäller Sovjetsika krigsförbrytelser. Hoppas att du även hittar källor om amerikanska och brittiska övergrepp.
Jag ser frem emot att få ta del av ditt arbete. Kanske kan vi övertyga Marcus om att lägga upp arbetet på den här sidan.

Hammer
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 april 2002, 20:52
Ort: Lund

som någon sa

Inlägg av Hammer » 31 maj 2002, 10:57

Som någon sa så var ju faktiskt sovjet en av de allierade en tid och de gjorde vad jag har hört hemska saker. Men det var ju ändå tur att de var med de allierade än tyskarna. Så tack ändå sovjet :|

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 15 juni 2002, 12:15

Andreas Wien skrev:Angaende allierade krigsförbrytelser,

Jag far ofta läsa i tidningarna i Österrike, där tyska och österrikiska veteraner klagar över de straffkommenderingar de fick utföra i franskt fangenskap efter kriget. En av dessa straffkommenderigar var att röja upp tyska minfält pa vägar, stränder och skogspartier i Frankrike. Manga tycker att det var rätt at dem, eftersom de själva hade lagt ut mineringarna. Problemet är att utrustningen som de fick till förfogande var deras egna kroppar. De fick ga arm i arm längs minerade vägar, stigar och stränder och där det small hade det utfört sitt arbete. Det gick visst at en del tyska och österrikiska krigsfangar pa detta sätt.

Vad jag lärde mig under militärtjänstgörningen i Sverige, sa var detta ett tydligt brott mot Genevekonventionen. Krigsfangar far inte röja mineringar pa detta sätt. Även om man i krig skulle ta nagra krigsfangar och lata dem "leda vägen" över sina egna minfält är detta i strid med konventionen.

Nu är fragan om Genevekonventionen gällde Tyskland. Jag vet inte om de hade undertecknat denna. Frankrike hade dock gjort detta och de bröt i sa fall mot konventionen.

Jag skall ta och kolla igenom min tidningshög (jag brukar spara intressanta insändare) och se om jag hittar nagot tidsvittne.

Mvh Andreas Wien
Såvitt jag har förstått klagar också flest tyskar/österrikare på den franska behandlingen, oavsett om manskapet bestod av kolonialtrupper eller ej. De som gjorde minst i kriget kände tydligen att de skulle ge igen mest...

Minröjningen med tyska krigsfångar genomfördes lite överallt, även i "toleranta" länder som Belgien, Nederländerna och Danmark. Även här rör sig kritiken främst mot den brist på utrustning (och troligen kunskap) som tyskarna hade tillgänglig. Har dock inte hört om "marchröjning" enligt historien ovan.

Såvitt jag också förstått rörde det i första hand kusterna eller speciella spärrzoner då vägar och dyl redan röjts i stor utsträckning, antingen av allierade trupper eller befolkningen i närområdet som lär ha trafikerat vägarna.

Det vore intressant med ytterligare information!

/Forsberg

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 16 juni 2002, 00:14

Mathias Forsberg skrev: Såvitt jag har förstått klagar också flest tyskar/österrikare på den franska behandlingen, oavsett om manskapet bestod av kolonialtrupper eller ej. De som gjorde minst i kriget kände tydligen att de skulle ge igen mest...

Minröjningen med tyska krigsfångar genomfördes lite överallt, även i "toleranta" länder som Belgien, Nederländerna och Danmark. Även här rör sig kritiken främst mot den brist på utrustning (och troligen kunskap) som tyskarna hade tillgänglig. Har dock inte hört om "marchröjning" enligt historien ovan.

Såvitt jag också förstått rörde det i första hand kusterna eller speciella spärrzoner då vägar och dyl redan röjts i stor utsträckning, antingen av allierade trupper eller befolkningen i närområdet som lär ha trafikerat vägarna.

Det vore intressant med ytterligare information!

/Forsberg

At tyske krigsfanger måtte rydde sine egne miner var nok tilfelle også i Norge. Konkret kjenner jeg til at det ble gjort i Tromsø-området slik det ble beskrevet da jeg besøkte Tirpitz-museet der oppe. Jeg er sterkt tvilende til at man tvang tyskere til å gå manngard under slik rydding.

Følgende sitat er hentet fra statsarkivets Bergensavdling:
De tyske militære myndighetene lot bygge en rekke militære anlegg i Norge i løpet av okkupasjonsårene. Mange av disse anleggene ble underminert, eller utstyrt med solide minefelt til beskyttelse mot aksjoner eller invasjon. Ikke minst i siste del av krigen, da faren for invasjon ble vurdert som overhengende, var aktiviteten stor for å få på plass sikring av anleggene.
Da tyskerne hadde kapitulert i mai 1945 hastet det med å få fjernet de mange minefeltene. En engelsk mine-ryddingskommando tok til med arbeidet sommeren 1945, og i løpet av noen måneder ble alle minefeltene ryddet. Selve oppryddingsarbeidet sto tyske soldater for, og det var et arbeid forbundet med betydelig fare. Mer enn 180 tyskere omkom under arbeidet med minerydding i Norge sommeren 1945.
Dette var sikkert typisk for mange av de tidligere okkuperte landene i 1945. Resten av artikkelen "Tyske minekart" kan leses på http://www.digitalarkivet.uib.no/sab/minekart.htm

Også funnet på nett:
"Store deler av Hammerfest og Rypefjord var minelagt etter krigen. Spesielt området Rypklubben nær de store forsvarsanleggene var umulig å forsere grunnet miner. Pensjonert politibetjent Astor Engedal forteller om "oppdagelesferden på ­den øde jord". -Jeg var innom Rypklubben og tok de bildene jeg hadde lovet Esso, men jeg kan ikke si annet enn at jeg var forferdelig nervøs grunnet minefaren. Sommeren -45 tok et tysk ingeniørkompani opp vel 200 større- og mindre miner på Rypklubben før arbeidet med nytt oljeanlegg kunne starte."

Skriv svar