Danzig/Gdansk Posthuset

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Danzig/Gdansk Posthuset

Inlägg av Hans » 3 oktober 2003, 15:37

Frågan väcks av ett av Stanislavs inlägg i "Sverige fegt?".

Jag har för mig att Westerplattes försvarare behandlades korrekt (följande Genévekonventionen). I början av kriget, mot mångas tro, följdes den "hyfsat" av tyskarna i alla fall då bägge sidor hade skrivit på. Detta emotsäger något Stanislavs inlägg med den avrättade signalisten - men jag blir gärna rättad här.

Hursomhelst de var inte huvudfrågan. Posthuset i Danzig/Gdansk försvarades också tappert av polska posttjästemän, driftvärn (motsv.) eller soldater. När sedan posthuset togs skulle samtliga försvarare ha avrättats. Vet någon mer om detta? Vilka var försvarana, hur många, hur länge försvarade de sig mot vilka tyska enheter och framförallt på vilka grunder avrättades de?

Tackar på förhand.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem

Inlägg av Kapitän zur See » 3 oktober 2003, 20:46

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 4 oktober 2003, 13:41

Om inte minnet sviker mig så var de ca 50, och höll ut ungefär lika länge, ca 48 tim. Besättningen var alltså de postanställda där, manliga och kvinnliga men de hade uppenbarligen hade fått viss vapenträning. Jag antar att de manliga anställda hade gjort sin rekryttjänstgöring som unga, och kunde således ses som soldater i reserven. De hade även en del vapen lagrade, inklusive några lättare kulsprutor och någon pansarvärnsgevär?.

Varför de blev avrättade?; länker talar ju något om en fejkad men dock krigsrätt?? Vi ser dem som hjältar: fastän icke soldater så slogs de föredömligt och förstklassigt mot utbildade soldater som kom med överväldigande övermakt. Jag misstänker att det var just detta som var anklagelsepunken: som icke uniformerade hade de egentligen inte rätt att slåss, och definitivt inte att lagra vapen på sin arbetsplats, utom möjligen en och annan pistol som försvar mot rånare.

Dessutom dödade de ju ett antal tappra tyska medborgare...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 4 oktober 2003, 13:50

Nästintill alla personerna var civila, inga bar uniform och de stred i en stad som inte tillhörde Polen. Därför blev de flesta, men inte alla, avrättade som partisaner.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 oktober 2003, 09:38

Tack alla för informationen.

Rikard, intressant länk men jag tar den med en nypa salt - se på språket och när den är skriven.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem

Inlägg av Kapitän zur See » 6 oktober 2003, 10:33

Hans skrev:Tack alla för informationen.

Rikard, intressant länk men jag tar den med en nypa salt - se på språket och när den är skriven.

MVH

Hans
Det var tyvärr det enda jag hittade..

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 6 oktober 2003, 14:32

Hans skrev:Rikard, intressant länk men jag tar den med en nypa salt - se på språket och när den är skriven.
Just språket behöver vi nog inte oroa oss för - det tycks bara bero på att någon som inte talar infödd engelska har översatt en seriös text från polska till engelska.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 oktober 2003, 15:58

Lindir skrev:
Hans skrev:Rikard, intressant länk men jag tar den med en nypa salt - se på språket och när den är skriven.
Just språket behöver vi nog inte oroa oss för - det tycks bara bero på att någon som inte talar infödd engelska har översatt en seriös text från polska till engelska.
Lindir,

Jag kanske utryckte mig oklart. Vad jag menar är att språket har en ton av propaganda:

"They did not took advantage of the possibility of an evacuation, they simply remained in Gdansk, without discussion, fulfilling a natural obligation... "

De formuleringarna, bland andra, ger mig intrycket att författaren inte är särskilt neutral.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 6 oktober 2003, 16:12

Hans skrev:De formuleringarna, bland andra, ger mig intrycket att författaren inte är särskilt neutral.
Nej, "neutral" är den förstås inte, eftersom det är polska motståndsrörelsen och inte något fristående forskningsinstitut som ligger bakom sidan.

Användarvisningsbild
bikerman
Ny medlem

Inlägg av bikerman » 7 oktober 2003, 23:32

från området, direkt från jorden....

Bild

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 8 oktober 2003, 11:01

Striderna finns skildrade i Blecktrumman, det kanske var det som utlöste frågan

Skriv svar