Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juni 2023, 07:29

Ett underförstått tema är Utrensningar å alternativ.
Mannen längst till vänster är född i Ukraina(!) och hade ofta hand om ukrainska ärenden. För en bred allmänhet är hans namn kanske mest känd i samband med stridsvagnar. Fanns minst en sång tillägnad honom... "Tavarisch .... etc" nästan ljuder i mitt huvud...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 10 juni 2023, 11:08

Stridsvagnar, Voroshilov?

Saknad:

Bild
https://www.lesoir.be/art/d-20160307-G6D796

Nikolaï Iejov?

MVH

Hans

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juni 2023, 13:11

Hans skrev:
10 juni 2023, 11:08
Stridsvagnar, Voroshilov?

Saknad:

Bild
https://www.lesoir.be/art/d-20160307-G6D796

Nikolaï Iejov?

MVH

Hans
Stämmer gott. Så du Hans får en flaska lämplig dricka... Eftersom marskalk Voroshilov var en ukrainare får du välja något ukrainskt. Systembolaget har på sistone tagit in några vodka- och vinsorter. Tex vodka Kozak eller Harvest Day eller Nemiroff... Annars kan du önska dig öl eller vin; finns numera på Systemet.

Stavningen av Jezhov är fel, men du menar rätt person... Jezhov lär fö hänsyfta till igelkott.

Middlemen är de välkända Molotov och Stalin.

Några kommentarer då.

Nikolai Jezhov var chef för NKWD, ansvarig för utrensningar kring 1937. Exakt varför han avpolletterades vet jag ej, jag antar att han visste för mycket...
Hur som, han får symbolisera det värsta under Stalins tid; obarmhärtiga utrensningar. Nackskott eller Gulag, ofta efter svår tortyr.


Stalin dog sotdöden i sin egen säng. Men hans slut var typiskt. Man underlät helt enkelt att tillkalla hjälp och läkare under ett par dygn, när han fick slaganfall... Nu vet vi ju att han hade antagligen dött också om han fått läkarhjälp så snart man insåg att något var fel... Men man var väl rädd att han skulle hinna ge några sista befallningar...

Molotov fick däremot vara med om den nya tiden efter Stalin... När han avpolletterades, skickades han helt enkelt som ambassadör till Mongoliet... Jag vill minnas att en annan partipamp, som var civilingenjör till yrket, fick chefa över ett vattenkraftverk. Kanske det kraftverket som sprängdes häromdagen??

Voroshilov fick sitta kvar på en del poster, men förmåddes att ansöka om ålderspensionering... Det var kanske inte enbart politisk motvilja, han var ju dock 80 år 1960... Men efter Krustjovs fall, fick han återigen säte i Högsta Sovjet... En riktigt Geruzja... "De äldstes råd"
Voroshilov, formellt marskalk, var snarare en partiarbetare som fick hand om militära frågor - och därför ansågs vara en militär... Han var nog rätt betydelsefull... I inledningen nämnde jag EN sång om honom, men så hittar jag ett flertal andra sånger om honom... http://sovmusic.ru/result.php?type=simp ... submit.y=0

Ja, det vart en blodigt och förljugen tid... Tiden efter Stalin blev mindre blodig, men tämligen förljugen den också...

Hans övertar stafettpinnen!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 10 juni 2023, 16:18

Tackar, framförallt för att du tar dig tiden med berättandet runtomkring.

Den ukrainska vodkan jag fick (direktimporterad) är slut, var en:
Bild

Jag tar en betydligt enklare teknikfråga, vad ser vi här?

MVH

Han
Bilagor
mot.jpg
mot.jpg (83.6 KiB) Visad 252 gånger

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 10 juni 2023, 18:48

Det är väl en panzerfaust?

Förresten, igelkott är jozjik, så Jezjov kan säkert ha någon koppling till igelkott.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 10 juni 2023, 19:16

Det är en klon, titta på soldaten. Jag tror inte man kan skilja vapnen åt på annat sätt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 10 juni 2023, 20:55

Jag hittar två och fattar inte var soldaten kommer ifrån, men drar till med ett svenskt pskott då.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 10 juni 2023, 21:24

Och varsågod att bjuda upp till nästa.

Att se skillnad på orginalet och Panskott m/45 samt m/46 kan inte jag.

Bildhttps://infanteriskjutskolan.se/artikel ... ansarskott

Finns en rolig historia hur vi kom över så vi kunde hejdlöst kopiera. Under kriget runt striderna vid Torne älv var en svensk samverkansofficerare över på finska sidan, efter mötet så gick han ut och det 'råkade' stå ett par där.

MVH

Hans

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 11 juni 2023, 08:28

Hans skrev:
10 juni 2023, 21:24



Finns en rolig historia hur vi kom över så vi kunde hejdlöst kopiera. Under kriget runt striderna vid Torne älv var en svensk samverkansofficerare över på finska sidan, efter mötet så gick han ut och det 'råkade' stå ett par där.

MVH

Hans
Frågan är om officeren hade ögonen med sig och var snabbtänkt nog att ta hand om två "borttappade" vapen i ett obevakat ögonblick. Tog en fräckis.
Eller om finnarna ville diskret överlämna dessa vapen till svenskarna. De kunde inte göra det officiellt av en eller annan anledning, men ville vara hyggliga mot de svenske... Så de arrangerade ett lämpligt tillfälle.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 11 juni 2023, 09:26

StefanZ skrev:
11 juni 2023, 08:28
Hans skrev:
10 juni 2023, 21:24



Finns en rolig historia hur vi kom över så vi kunde hejdlöst kopiera. Under kriget runt striderna vid Torne älv var en svensk samverkansofficerare över på finska sidan, efter mötet så gick han ut och det 'råkade' stå ett par där.

MVH

Hans
Frågan är om officeren hade ögonen med sig och var snabbtänkt nog att ta hand om två "borttappade" vapen i ett obevakat ögonblick. Tog en fräckis.
Eller om finnarna ville diskret överlämna dessa vapen till svenskarna. De kunde inte göra det officiellt av en eller annan anledning, men ville vara hyggliga mot de svenske... Så de arrangerade ett lämpligt tillfälle.
Som jag tolkade historien var det från finsk sida en arrangerad diskret överlämning det var frågan om. Men än så länge är det bara en historia och inte vad som i verkligheten hände när svenskarna fick Panzerfaust i sin näve (hehe).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 11 juni 2023, 19:15

Tack Hans.

Nu blir det flygplan.
fighter.jpg
I min retuschering blev två vingspetsar tillknôcklade, men man kan se på den undre hur det ska se ut.

Detta "formidabla" plan stred i flera olika kampanjer, och en gång t.o.m. mot sig själv ^^

Vad är det för ett plan, och nämn ett stridsområde där det användes.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 12 juni 2023, 07:04

Jag tänker på Gloster Gladiator, som användes rätt flitigt både här å där under krigets första år... Så även som hangarbaserat jaktplan, Malta, bortre Asien (brittiska fästningen där, även om namnet föll mig ur minnet - SINGAPORE! - Corregidor hölls väl av amerikanska trupper?).... Finnarna hade den å...

Fast jag kommer inte på var bägge sidorna använde den samtidigt.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 12 juni 2023, 07:20

Gloster Gladiator är rätt.

Det var irakiernas egna flygvapen som hade några. Ett sådant blev nedskjutet av en Gladiator i RAF den 5 maj 1941.

Din fråga Stefan :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 12 juni 2023, 09:17

koroshiya skrev:
12 juni 2023, 07:20
Gloster Gladiator är rätt.

Det var irakiernas egna flygvapen som hade några. Ett sådant blev nedskjutet av en Gladiator i RAF den 5 maj 1941.

Din fråga Stefan :)
Tack tack!

Slumpen medför att min förberedda fråga är nästan på temat; flyg och flygare av olika nationaliteter inom RAF...
Jag tänker på en turbanprydd gentleman, som var en förtjänt jaktflygare i RAF. Han flög på flera krigsskådeplatser, han flög både Hurricane och Spitfire. Han fick medaljer och han blev befordrad... Han dog i mogen ålder.
Jag har dock inte kunnat belägga säkra nedskjutningar.

Det fanns säkert många sådana icke infödda britter inom RAF, med och utan turban Men vår man utmärks just av att han var med både i Europa, Nordafrika och Burma.

Vem kan det tänkas vara??


[ps. En detalj förblev oklar i min förra fråga. Vad har Vorosjilov att göra med stridsvagnar? Jo, de tunga stridsvagnarna KV1 och KV2 äro kallade efter honom, ie Kliment Vorosjilov...]

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 13 juni 2023, 18:50

Vår turbanbärare berättade att under själva kriget behandlades han väl, både av militären och den engelska civilbefolkningen. Så till exempel, han gillade att gå på bio. Stod han i kö vinkades han vanligen fram, och ofta nog fick komma in gratis.

MEN efter kriget, var det slut med hänsyn. Han fick aldrig inbjudan till några minnesparader. Dit välkomnades enbart vita... Först på ålderns höst bjöds han in som hedersgäst till ett nyöppnat museum om RAF samt en kransnedläggning till minnet av "De få".

Skriv svar