Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
StefanZ
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 okt 2021 10:33

Femtiotrean skrev:
10 okt 2021 08:51
Bild

eller kanske

Bild

Simone Segouin le 23 août 1944 par Robert Capa.

Simone Segouin "gained international notoriety when photographs of her by American photographer Robert Capa were published in Life weeks after the capture of 25 German soldiers in which she took part."

Att hon hade kortbyxor mindes jag inte alls...
Juste. Jag tänkte närmast på bild 1, som är DEN ikoniska bilden. Men bild nr 2 är rätt den också. :)

ps. En fin detalj i bilden, är att hon är ju tämligen civilklädd. Men det är den lilla militärmössan som visar ATT hon tillhör väpnade styrkor, och är därmed att betrakta som legitim krigsman, ifall hon tex bleve tillfångatagen. Hon borde väl också ha något slags armband, men den kanske inte syns. Hur som, hon har militärmössan på sig.

Femtiotrean får en liten flaska med Calvados,
stafettpinnen samt rätten att bestämma klädseln på nästa fråga.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 10 okt 2021 12:41

Det där med "ikoniska" bilder...jag vet inte. Men we can agree to agree that det finns bilder som man har sett i många böcker eller i olika sammanhang och som man mycket väl minns att man har sett förut.

Nedan två bilder eller detaljer av två foton som man kanske inte glömmer lätt och som ganska flitigt används både för dokumentära och propagandiska mål):
hennesfynd.jpg
henneshänder.jpg
Var och när? Vad har hänt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 11 okt 2021 22:00

Några av männen tycks ha ryska uniformer av vintermodell. Den närmaste döde synes ha judiska drag...

Man ja, jag har sett fotot tidigare, iaf det övre. Jag har alltid tagit det för genréfoto, "sörjande kvinnor på ett slagfält" eller efter en massaker, så jag placerar det inte med något bestämt.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 12 okt 2021 08:46

Genrefoton, ja absolut - men inte mindre gripande för det.

Jag vet inte om alla de här bilderna var tagna av samma fotograf, men den kanske mest kända, alltså den som man oftast ser och som har beskrivits som "ikonisk" var tagen av en välkänd (i Sovjetunionen/Ryssland) fotograf:
henneshuvudduk.jpg
Det är landskapet och årstiden som - åtminstone i mina ögon - skiljer bilderna från andra. När jag ser ortsnamnet, kan jag inte annat än att se bilderna i mitt minne.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.