Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 6 september 2021, 08:33

Varjag, försöker du antyda att själva vraket fungerade som en försvarspunkt, säg, ett kulsprutenäste?

Fanns lv kanoner ombord innan strandsättningen, torde de fungera efteråt också, om de inte var eldrivna...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 6 september 2021, 11:29

StefanZ skrev:
6 september 2021, 08:33
Varjag, försöker du antyda att själva vraket fungerade som en försvarspunkt, säg, ett kulsprutenäste?

Fanns lv kanoner ombord innan strandsättningen, torde de fungera efteråt också, om de inte var eldrivna...
Inte alls StefanZ; fartyget sattes på land f. att rädda trupp och besättning ombord......men fientliga ubåtar fortsatte
peppra vraket med torpeder......tills akterskeppet sjönk. Bara ''backen'' kom att hänga kvar på revet. Till fotografernas
förtjusning !

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 september 2021, 00:20

Sista tips - vi befinner oss på Wake Island i Stilla Ossianen :wink:

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 september 2021, 13:55

varjag skrev:
8 september 2021, 00:20
Sista tips - vi befinner oss på Wake Island i Stilla Ossianen :wink:

Varjag
Därom vet jag föga, och en snabbgoogling på vrak Wake island ger intet.

Men jag vet att Wake island med sin lilla besättning försvarade sig segt mot japaner i december 1941; "skicka hit mera japaner!". Men så jättelångt var inte försvaret ändå. Därom var styrkeförhållandena alltför ojämna; med både örlogsfartyg, bombplan och marinsoldater på ingående mot ett par hundra man av ytterst blandad försvarsstyrka.
Och eventuella strandsatta båtar med anfallstrupperna lär inte ha blivit torpederade av några amerikanska u-båtar, för Wake kämpade ensamt.

Så därför gissar jag att det gäller andra ändan på försvaret. Japanerna mot de överlägsna amerikanerna mot slutet av kriget. Mars 45??
Japaner HADE som en taktik att köra i land sina båtar fulla med truppförstärkningar, och landsätta dem på det viset. Logiskt när man inte har landstingingsbåtar, och resan tillbaka är osäker. Så gjorde de tex på Guadalcanal.

Och jag kan tänka mig att stridsglada amerikanska ubåtsmän kåta på medaljer torpederade allt som gick att torpedera. De kunde alltid låtsas att båtens lv-pjäser var fortfarande besatta, och under tiden fick de tillgodoräkna sig en torpederad fientlig fraktbåt.... Och så fick de bra övning i halvskarpa förhållanden...

Så, detta får bli min gissning.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 september 2021, 15:30

ps. Blackout.... Sökning på Wreck Wake island ger omedelbara resultat. Skyndar ilar och läser om min gissning var någotsånär rätt... :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 september 2021, 15:43

https://en.wikipedia.org/wiki/Suwa_Maru So, acceptabel gissning. Det hela skedde 1943. Jag antar att passagerarna ifråga var helt enkelt trupptransport för ockupationsstyrkor på öarna.

Artikeln tycks inte nämna några häftiga strider, vilket var då förvillande och varför jag gissade på när ön belägrades.
Men stridisar till ubåtskaptener stämmer nog.
Vad gör man inte för att registrera en fullständig sänkning och få medalj för det??

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 9 september 2021, 00:10

StefanZ skrev:
8 september 2021, 15:43
https://en.wikipedia.org/wiki/Suwa_Maru So, acceptabel gissning. Det hela skedde 1943. Jag antar att passagerarna ifråga var helt enkelt trupptransport för ockupationsstyrkor på öarna.

Artikeln tycks inte nämna några häftiga strider, vilket var då förvillande och varför jag gissade på när ön belägrades.
Men stridisar till ubåtskaptener stämmer nog.
Vad gör man inte för att registrera en fullständig sänkning och få medalj för det??
Och med Suwa Maru får du nästa fråga !

''Passagerarna'' - var helt riktigt japanska trupper - mer än 1000 man, de skjutgada ubåtskaptenerna var amerikaner.......

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 9 september 2021, 17:59

OK, nästa fråga då!

Vi är ute efter en kärnolycka.... Lite av Tjernobyl i miniatyr, fast inte alls lika ödesdigert.


Tips: Polska vetenskapsmän var med om mycket, antingen i förarbeten eller i genomförandet, men så vitt jag vet, inte just här.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 september 2021, 01:57

StefanZ skrev:
9 september 2021, 17:59
OK, nästa fråga då!

Vi är ute efter en kärnolycka.... Lite av Tjernobyl i miniatyr, fast inte alls lika ödesdigert.


Tips: Polska vetenskapsmän var med om mycket, antingen i förarbeten eller i genomförandet, men så vitt jag vet, inte just här.
''The Demon Core'' - hände i Los Alamos - två personer avled......maj 1945 ????

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 september 2021, 09:43

varjag skrev:
10 september 2021, 01:57
StefanZ skrev:
9 september 2021, 17:59
OK, nästa fråga då!

Vi är ute efter en kärnolycka.... Lite av Tjernobyl i miniatyr, fast inte alls lika ödesdigert.


Tips: Polska vetenskapsmän var med om mycket, antingen i förarbeten eller i genomförandet, men så vitt jag vet, inte just här.
''The Demon Core'' - hände i Los Alamos - två personer avled......maj 1945 ????

Varjag
Fint försök, och skulle säkert kunna godkännas med lite god vilja.
Men det var inte den olyckan jag har i tankarna.


Nästa tips: En vetenskapare med judisk bakgrund medverkade, på ett icke obetydligt hörn. Dock helt utanför protokollet....

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 september 2021, 20:31

OK, försök att fastslå landet til att börja med!

Mig veterligen inga polacker inblandade, och en judisk vetenskapare med på ett icke obetydligt hörn?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 10 september 2021, 21:38

Om inte ”the Demon Core”, kanske då ändå Los Alamos och den ursprungligen österrikiske (sedermera brittiske) Otto Frischs lilla experiment 1944 med ”The Lady Godiva device”, där hans kropp oförutsett agerade reflektor och accelererade fissionsprocessen (även om den aldrig uppnådde kriticitet som the Demon Core)?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 september 2021, 23:06

Sarvi skrev:
10 september 2021, 21:38
Om inte ”the Demon Core”, kanske då ändå Los Alamos och den ursprungligen österrikiske (sedermera brittiske) Otto Frischs lilla experiment 1944 med ”The Lady Godiva device”, där hans kropp oförutsett agerade reflektor och accelererade fissionsprocessen (även om den aldrig uppnådde kriticitet som the Demon Core)?
Fint försök på min ära! Värt en rejäl slurk av något ´tark dryckejom som extrapris!

Det var tidigare än så. Haveriet ifråga har alltså äran av att vara den allra första haveriet i en experimentell kärnanläggning...


Jag har min grundkälla, men jag kunde utan vidare googla mig fram till det rätta svaret. Bara att gissa sig fram rätt LAND via ledtrådarna.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 11 september 2021, 18:41

Vissa av de stora forskningsländerna kan man snabbt bortse ifrån genom en enkel uteslutningsmetod.

Annars kan man testa genom att i tur och ordning googla på alla de stora forskningsländerna....


Tips: det vete f.. hur är det med Japan... Har faktiskt inte kollat.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 11 september 2021, 20:55

för att utesluta några länder:
Vilket eller vilka länder kan tänkas ha gott om både judiska och(faktiskt även) polskättade atomfysiker?
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 11 gånger.

Skriv svar