Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 20 augusti 2021, 11:21

Der Löwe skrev:
20 augusti 2021, 10:45
Gissar på Division Blau ?
Eller Division Azul som det hette på spanska.

Cirka 18000 man - blev den tyska 250th Divisionen; all utrustning var tysk - inte spansk.
Minnesmärke, kyrkogården, Madrid
800px-Cementerio_de_la_Almudena_04jul07_09.jpg
Din fråga, Varjag

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Der Löwe » 24 augusti 2021, 19:45

Ledsen för dröjsmålet. en bilfråga, vilka ser vi nedan och vad mer det mest "speciella" med dem?
Kallt.jpg

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 25 augusti 2021, 07:56

Är det den tyska väderenheten på Grönland, som kom dit precis i slutfasen av kriget och sedan blev kvar i månader innan någon allierad enhet kunde komma och hämta dem?

De skickade ut ett meddelande om att de kapitulerade och började sedan sända sina väderobservationer i klartext så alla kunde ha nytta av dem.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 27 augusti 2021, 15:09

Tråden står still - fast jag misstänker att von Adler har rätt, och bör ha fått stafettpinnen.
Därför tillåter jag mig att sticka in emellan med en egen fråga, nu när jag HAR en användbar fråga... Hoppas det är OK!

Det är ett brittiskt krigsflygplan. Har både modellnummer och ett krigiskt namn, användes i krigets värv men såvitt jag vet, deltog aldrig i stridshandlingar. Iaf, det är inte för sina eventuella stridshandlingar det blev känd.

Tips. Flygplanet kan på ett sätt jämföras med Dame Vera Lynn. Dame Vera vinner jämförelsen med flera hästlängder. Men jag tycker ändå att jämförelsen är inte helt oäven...

Vilket flygplan och modellbeteckning kan jag tänkas mena?

VAD gjorde flygplanet som gjorde typen hyfsat känd??


Ps. Den som gissar rätt får något lämpligt dryckjom, alternativt en liten kaka mörk choklad.
Men jag kan inte lova stafettpinnen - stafettpinnen hör till Der Löve alternativt von Adler.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 27 augusti 2021, 21:13

"Lysander was a Spartan admiral who commanded the Spartan fleet in the Hellespont which defeated the Athenians at Aegospotami in 405 BC."

Bild

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 augusti 2021, 08:39

Lysander var ett fint förslag, användes flitigt för att leveranser och ibland avhämtningar nattetid till Maquisen i Frankrike... Men det är inte det planet jag tänkte på.
Även om vissa leveranser kunde faktiskt ingå. :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 augusti 2021, 22:45

Tips. Flygplanet var i sak en jaktbombare.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 29 augusti 2021, 08:02


StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 29 augusti 2021, 08:18

Flygplanstypen, med sitt ärorika, ja ikoniska allmänna namn (där den senare versionen var utrustad som en jaktbombare) kom att användas i en synnerligen udda roll.
Använd i krigets värv, men ej i stridsroll. (jag gissar att de användes OCKSÅ som stridsflygplan, men min lilla story handlar inte om det).

Tips: det har med vätskor att göra...

Dame Vera Lynn är en storasyster. Shirehästen kan också pressas in på ett litet hörn.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 29 augusti 2021, 11:29

Det hjälper att veta flygplanet; men vet man inte men gissar rätt utav ledtrådarna, kan man mycket väl googla fram svaret...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 30 augusti 2021, 09:56

Guys. Vad är Shirehästarna kända för? Eller då, Clydesdalehästar om ni så vill?

Dame Vera Lynn har gjort mycket gott under WW2. Men vart och med vad förtjänade hon en gloria som en riktig krigshjälte??

OK, kombinera detta, förena kanske med fighter, googla - och voila! Något överraskande, och ganska roande, men mindre känt faktum...

Streck drages ikväll måndag. @Der Löwe

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 augusti 2021, 10:49

Så. Då avslutar vi det tillfälliga inhoppet med vår lilla gåta.

Dame Vera Lynn. Ett stort namn under Andra. Men glorian som krigshjälte tjänade hon in när hon besökte trupperna framme i krigszonen i Burma... Dymedelst utsatte hon sig inte bara för svårigheter och obehag, men även för reella risker. Inte bara risken för ströeld men hon och hennes konserter utgjorde ju feta och enkla mål...
Så; underhåll och förplägnad av trupperna i frontzonen.

Shirehästarna är ju kända för att vara bryggerihästar. Således, öl.

Lägg till fighter, håll utkik efter ett känt namn; googla, och efter en liten stund dyker det upp:

Spitfire Mk IX, typ xxx Depth Charge, det jättekända jaktplanet i jaktbombombarversion (här tycks den vara anpassad för ubåtsjakt).
MEN den användes för att transportera öl(!) till trupperna i Normandie. Antingen i sin långtidstanstank och eller, att ölkaggar helt enkelt sattes fast i bombfästena.

Min personliga fundering är att det KAN ha varit en reaktion mot att de amerikanska trupperna sponsrades fliigt med Coca cola, då blev engländarna sura och såg till att leverera öl till sina trupper.... :)

tex: https://www.aircraftresourcecenter.com/ ... er/00.shtm

Men planet och företeelsen är omnämnda på många fler ställen, när man väl börjar söka och håller ögonen öppna..


Femtiotrean får ett hedersomnämnande för ett par fruktlösa men konstruktiva försök.

Frågan återgår till Der Löwe (eller ev till von Adler).


Der Löwe skrev:
24 augusti 2021, 19:45
Ledsen för dröjsmålet. en bilfråga, vilka ser vi nedan och vad mer det mest "speciella" med dem?
Åter till Der Löve (eller kanske von Adler?)

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Der Löwe » 31 augusti 2021, 14:08

Jo Adler har helt rätt.Han tar nästa fråga.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 1 september 2021, 09:05

Tack Der Löwe.

Detta kan ses som något mycket mundänt, men för tiden var det näst intill mirakulöst. Var är vi, och varför är det så mirakulöst att det går tåg här?
mini_magick20210901-1-1xd0z81.jpg
mini_magick20210901-1-1xd0z81.jpg (61.55 KiB) Visad 493 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 september 2021, 11:31

Western Desert, Nordafrika 1942

Varjag

Skriv svar