Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 26 december 2020, 20:48

Det tycks vara en kryssare.

En vild gissning; De Gaulle på väg att tala Vichy-fransmännen till rätta inne i Dakar. Dit åkte han tillsammans med en massa Engländer och en del franskar (inkl främlingslegionen), sept 1940, operation Menace. Ombord på Westernland. Jag har inte lyckats belägga utseendet på Westernland, så jag kan inte bekräfta hypotesen. Det skepp som visas mera än litegrann av är slagskeppet Barham som ju också var med för att spänna musklerna vid behov.

Observera att det verkar inte som att DeGaulle lyckades komma in i själva hamnen, och således, själva bilden är INTE från Dakar, även om jag gissar att det är den operationen.
En mellanlandning?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 26 december 2020, 21:19

StefanZ skrev:
26 december 2020, 20:48
Det tycks vara en kryssare.

En vild gissning; De Gaulle på väg att tala Vichy-fransmännen till rätta inne i Dakar. Dit åkte han tillsammans med en massa Engländer och en del franskar (inkl främlingslegionen), sept 1940, operation Menace. Ombord på Westernland. Jag har inte lyckats belägga utseendet på Westernland, så jag kan inte bekräfta hypotesen. Det skepp som visas mera än litegrann av är slagskeppet Barham som ju också var med för att spänna musklerna vid behov.

Observera att det verkar inte som att DeGaulle lyckades komma in i själva hamnen, och således, själva bilden är INTE från Dakar, även om jag gissar att det är den operationen.
En mellanlandning?
En förbaskat bra gissning StefanZ även om det inte är rätt. Men en ska har du rätt i i alla fall och som hen har gemensamt med DeGaulle, är en stat med stora problem, och hen åker inte båt på det egnas landets köl.

Långt senare på utlandsbesök (utanför trådens period) är bekymren betydligt mindre:

Annan plats långt senare.jpg
Annan plats långt senare.jpg (15.46 KiB) Visad 226 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 26 december 2020, 21:51

Som handikapp måste Varjag naturligtvis även identifiera fartyget
:lol:

Den engelska kryssaren HMS ENTERPRISE -
They show H.M.S. ENTERPRISE delivering Emperor Haile Selassie of Ethiopia and his forty-six-person entourage to Haifa on May 8th 1936. He is greeted by a British military salute and several dignitaries including the Mayor of Haifa,
http://www.royalnavyresearcharchive.org ... -ehaORlI5s

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 27 december 2020, 09:02

varjag skrev:
26 december 2020, 21:51
Som handikapp måste Varjag naturligtvis även identifiera fartyget
:lol:

Den engelska kryssaren HMS ENTERPRISE -
They show H.M.S. ENTERPRISE delivering Emperor Haile Selassie of Ethiopia and his forty-six-person entourage to Haifa on May 8th 1936. He is greeted by a British military salute and several dignitaries including the Mayor of Haifa,
http://www.royalnavyresearcharchive.org ... -ehaORlI5s
Och där satt den! Hemma i Addis Abeba var det nog för mycket italienare för Hailes smak efter att de invaderat landet. Därför flydde han till det franska Djibouti och vidare med HMS Enterprise till Haifa - en lång exil tog sin början.
Haile Selassie besökte Sverige 1954 och träffade kungen(andra tipsbilden):
Osminkat.jpg
Osminkat.jpg (13.34 KiB) Visad 203 gånger
Din länk hade många fina bilder från Haifa men jag kunde ju inte visa en bild med mörkhyade hovfolk och kejsare - då skulle det blivit för lätt. :roll:

Men Varjag löste det i alla fall och går vidare - varsågod!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 december 2020, 10:51

Tack Amund - parentetiskt var E-klassens kryssare, de lättast identifierade av alla - fanns bara två; EMERALD & ENTERPRISE :wink:

I Julens tid passar det kanske med -
en Gudstjænst.jpg
en Gudstjænst.jpg (88.32 KiB) Visad 196 gånger
ombord…..Vi vill veta fartygets namn, plats, datum och namnen på två viktiga deltagare ?

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 december 2020, 00:33

Ja, vilka potentater hade självklar tillgång till två slagskepp?
Roosevelt och Churchill. Och mycket riktigt, efter lite googling ser man att de träffades 9-14 augusti 1941 i Argentia, en hamn i Newfoundland, där de skrev på Atlantic Charter.

Roosevelt ankom på kryssaren Augusta, som lite ovanligt hade trippeltorn - det är rimligt sett skeppet som syns i fjärran.
Churchill ankom på Prince of Wales.
Gudstjänsten skedde den 10 ombord på PoW.
PoW hade quadrupeltorn, men jag antar att fjärde eldröret hamnade utanför bildfältet.
Senast redigerad av 2 StefanZ, redigerad totalt 28 gång.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 december 2020, 00:36

ps. Så gåtan försvåras av två fakta: antydan att det hela skedde vid juletid. Det gjorde det inte, även om det VAR kyrkligt.

Och antydan att det skedde ombord på ett slagfartyg med trippeltorn. Medan i själva verket är det ett quadruppeltorn, men ena kanonröret hamnar utanför bild.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 28 december 2020, 02:53

StefanZ skrev:
28 december 2020, 00:33
Ja, vilka potentater hade självklar tillgång till två slagskepp?
Roosevelt och Churchill. Och mycket riktigt, efter lite googling ser man att de träffades 9-14 augusti 1941 i Argentia, en hamn i Newfoundland, där de skrev på Atlantic Charter.

Roosevelt ankom på kryssaren Augusta, som lite ovanligt hade trippeltorn - det är rimligt sett skeppet som syns i fjärran.
Churchill ankom på Prince of Wales.
Gudstjänsten skedde den 10 ombord på PoW.
PoW hade quadrupeltorn, men jag antar att fjärde eldröret hamnade utanför bildfältet.
Perfekt svar StefanZ ! Grattis >>>

Atlantchartan undertecknades när fartygen låg ankrade i Placentia Bay.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Charter

Och du klarade av PoW's kvadruppeltorn, trots att bara tre eldrör fanns med på frågebilden :thumbsup:
Førsta møtet USS AUGUSTA.jpg
StefanZ's fråga !, Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 december 2020, 08:05

varjag skrev:
28 december 2020, 02:53


Atlantchartan undertecknades när fartygen låg ankrade i Placentia Bay.


Ja. Det är också så mötet omnämns vanligen. Men den närmaste hamnen var Argentia, så man kan se bägge uppgifterna, både Argentia och Placentia Bay.
Argentia är kan man nästan säga, den tredje vilseledande faktorn. När jag såg det hoppade jag till, inte möttes de i Argentina... Nej juste, Argentia en hamn i Newfoundland invid Placentia Bay.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 december 2020, 08:15

varjag skrev:
28 december 2020, 02:53


StefanZ's fråga !, Varjag
Tack!


Bild annodazumal.

Var är fotot taget? (Tips: Det är i Europa)
Vilket år / tidsperiod? Tips: Det kan man tyvärr veta ganska exakt...

Vad föreställer bilden?


Tips. Mitt i all tragik, är det en av de vackraste bilderna från den tiden. Kanske övht?
En intressant kontrast till sånt som kan ske idag.

Bild

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 29 december 2020, 00:20

I vilka av Europas länder var det förr vanligt med kvinnor med slöja för ansikte? (här avses inte sörjande änkor).

Och bilden är uppenbarligen från en stad, således är staden?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 december 2020, 10:35

Och bilden är uppenbarligen från en stad, således är staden?
Jag misstog bums kläderna - som sorgkläder :roll:

Tirana ?

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 29 december 2020, 11:44

varjag skrev:
29 december 2020, 10:35
Och bilden är uppenbarligen från en stad, således är staden?
Jag misstog bums kläderna - som sorgkläder :roll:

Tirana ?

Varjag
Gott försök, men nej.

Staden var ockuperad av tyskarna, ej Italien.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 29 december 2020, 21:29

Ja det andra landet i Europa där det finns stor muslimsk befolkning det är fd Jugoslavien. Som ju dessutom ockuperats av tyskarna våren 41.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 29 december 2020, 23:45

OK, nog nu.
FD jugoslavien, Sarajevo som ju är de muslimska bosniernas huvudstad här i Europa.
Så den ena kvinnan är troende muslim vilket syns på bilden.
Det var sorgliga tider; och bilden vacker i sin tragik antydde jag.
Därmed är det lätt att komma på, att det är en muslimsk kvinna som går tillsammans med en judisk kvinna, och ger henne sitt stöd.
Och vad hände med judarna i Sarajevo är ju ingen hemlighet... Duszgubka = mobil gaskammare för kvinnor och barn, och männen sköts av Wehrmacht i skogarna utanför.
Så, 1941?

Bildtexten skriver: The photo was taken in Sarajevo in 1941, showing a Muslim woman walking with her Jewish neighbor and covering her yellow star with her veil. (via. Reddit) “The Jewish family was actually staying with the Muslim family after their home was destroyed. A Muslim veiled woman, Zejneba Hardaga (right) and Jewish woman, Rivka Kalb (2nd from right) and her children(with beret) are guided on the streets of Sarajevo in 1941. Zejneba covered the yellow star on the Rivka’s left arm with her veil.


Jag behåller den lokala vinjaken (deras konjak) för mig själv.


Frågan är fri!

Skriv svar