Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 7 maj 2020, 21:28

Släktingen ifråga är en nära släkting till W.C. Har följt med bla till Potsdam-konfan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 maj 2020, 00:06

StefanZ skrev:
7 maj 2020, 21:28
Släktingen ifråga är en nära släkting till W.C. Har följt med bla till Potsdam-konfan.
Mary Soames

https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Soames

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 maj 2020, 08:12

varjag skrev:
8 maj 2020, 00:06
StefanZ skrev:
7 maj 2020, 21:28
Släktingen ifråga är en nära släkting till W.C. Har följt med bla till Potsdam-konfan.
Mary Soames

https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Soames

Varjag
Juste. :) En dotter, Spencer-Churchill Mary. Senare gift Soames.

Född 1922, så när hon 1941 gick med i den kvinnliga organisationen vars medlemmar ingick bl.a. i luftvärnet, var hon bara 19. Innan dess var hon i en annan frivillig försvarsorganisation dit även minderåriga var välkomna. Mary ingick som sagt i ett luftvärnsbatteri med mixad besättning. Och steg i graderna inom den kvinnliga kåren. När hon sågs färjas över till Frankrike i spetsen för sina drygt 200 kvinnliga krigsmän, då var hon Junior commander, som i armétermer motsvarade kapten.
Eftersom Marys LV-trupp deltog i lv skyddet i Europa ock, lär hon ha stigit i graderna än mer. Jag kan dock inte alla detaljer.

Det är inte allmänt känt att brittiska kvinnor kunde och som vi ser, rätt ofta ingick i aktiva LV-besättningar. Det var inte meningen att de skulle dra i avfyrningssnöret - "kvinnor skall inte behöva döda" - men de gjorde allt annat, både med kanoner och med sökarljusen, och tog också alla de risker som lv-soldater löper.

Jag anger på samma gång anläggningen / staden, på det att även jag får ut en chokladkaka, OCH att vi kan omedelbart dra streck i frågan:
London.

Vi har två välförtjänta svarspersoner, Amund och Varjag.

Men grundfrågan var ju främst angående Mary och hennes krigargärning.

Så frågan och stafettpinnen går till Varjag!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 maj 2020, 13:23

Tack StefanZ

Ett par groteska order......bägge med ''Noll-noll-nummer''. indikerande Top Secret status .
Men inte ''007'' denna gång - :)

Orderna var så hemliga - att - deras innehåll först blev bekanta - 55 år efter de undertecknats 8O

Vad handlar det om ?

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 maj 2020, 14:54

Groteskt säger du? Och hemligt? Aha!

Skjuter från häften:

Order om oinskränkt luftkrigföring? Dvs, i praktiken, att det strategiska bombflyget skulle bomba bostäder och andra civila anläggningar, nästan hellre än industrier och militära mål. Tyskar till skräck å varnagel, på det att de må kapitulera snabbare.
Dessutom lättare att sikta mot stadsdelar än enskilda fabriker. OCH mindre lv-flak...

Det var länge jätte hyschhysch om det. Officiellt hette det ju att bombflyget anföll alltid enkom militära och industriella mål. Att en del bomber föll även på civila byggnader och arbetarhem, det var rena olyckshändelser, ren otur, sånt som händer i krig. Eller möjligen möjligen att skadade bombplan gjorde sig av med bomblasten på enklaste sätt, på det att ha en chans att kanske kunna flyga ändå hem.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 maj 2020, 22:43

Nu siktar jag lite, och kollar upp på google, order 00 och upp kommer order 00447, en sovjetisk NKWD bestämmelse som satte igång massiva arresteringskampanjer efter kulaker, spioner, sabotörer och annat antisovjetisk verksamhet. Kvoter fastställdes etc... Skräckvälde började över hela sovjet även för vanligt folk, inte bara för såna som kunde tänkas vara berörda. Eftersom de lokala kommitteerna var ju tvungna att leverera åtminstone NÅGRA folkfiender varje år....
https://en.wikipedia.org/wiki/NKVD_Order_No._00447

Men samtidigt. Vi intresserade av krigshistoria vet ju att det fanns ändå ett visst frispel, ett visst manöverutrymme för företagsamma människor. Det ser vi bla utav de unga kvinnorna som ville delta i väpnad kamp mot hitleristerna.

Så tex den tidigare länkade marin combat medic och spaningssoldaten Ekaterina Demina. I första läget när hon var 15 vägrades hon helt korrekt att komma med; 17 var absolut minimum, 18 fyllda var det önskvärda. Så hon gick fram till ett kompani på avresa och erbjöd sig att bli deras sanitar, dvs combat medic. Och så blev det. Om de inte hade någon och var smått desperata, eller om deras utsedde combat medic föredrog att bli vanlig infanterist, vet jag ej. Hon fick iaf utrustningsväskan o fick följa med. Något år senare vill hon anmäla sig till en marininfanteri spaningspluton. Hon förvägras, hon är ju kvinna (och iofs fortfarande minderårig, fast det var inte det de skyllde på). Då skriver hon till Stalin själv! Efter en månad kommer beskedet att visst får hon vara med: vid det läget är hon en erfaren fältsjuksköterska och med viss vapen- och stridsvana också, och komsomolmedlem, så....

Andra tjejer kunde resa tvärs över Sovjet utan några ordentliga tillståndspapper för resa, för att personligen uppsöka ministrar eller höga generaler, och tjata och visa sig vara morska och på hugget och sina färdigheter och vilja såsom äkta sovjetmänniska.... (det var ofta det sista argumentet som gjorde susen!)

Det KAN hända att en och annan blev arresterad och sänd till Gulag istället. De saknade ju korrekta resetillstånd, och hade en "krystad" förklaring till varför de befann sig på fel plats vid fel tillfälle mitt under ett brinnande krig där sovjetlandet kämpar desperat för sin överlevnad. Därom kan vi inte veta något om, det är inte de som vittnar.

Men nästan alla tidiga kvinnliga soldater har gått dylika vägar. Det var nästan enbart Pavlichenko som klarade av det genom att helt enkelt komma in till värvningskontoret. Men det gick enkom därför för att hon hade ett diplom från prickskytteskolan, och hade dessutom civila intyg och guldmedaljer som mästerskytt i sportskytte... Annars höll hon på att bli avvisad hon också...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 9 maj 2020, 12:11

av StefanZ » fre maj 08, 2020 9:43 pm

Nu siktar jag lite, och kollar upp på google, order 00 och upp kommer order 00447, en sovjetisk NKVD bestämmelse som satte igång massiva arresteringskampanjer efter kulaker, spioner, sabotörer och annat antisovjetisk verksamhet. Kvoter fastställdes etc... Skräckvälde började över hela sovjet även för vanligt folk, inte bara för såna som kunde tänkas vara berörda. Eftersom de lokala kommitteerna var ju tvungna att leverera åtminstone NÅGRA folkfiender varje år....
https://en.wikipedia.org/wiki/NKVD_Order_No._00447
Imponerad StefanZ - som hittade Order 00447 :thumbsup:

Det fanns två olika - Order 00439 daterad 25e juli 1937 och 00447 - daterad 31a juli 1937. Med dessa i handen kunde
den nye NKVD-chefen , Nikolai Yezhov - inleda den fasansfulla terrorepoken som fick hans namn: Yezhovshchina

No. 00447 - kokades ihop mellan Stalin & Yezhov och fick Politbyråns ''tveksamma" bifall den 31:a (flera lade nacken på stupstocken)

No. 00439 - var avsedd massarrestera omkring 55 000 personer, alla ''med utländsk koppling'' som Stalin ansåg - farliga element...
Äkta tyskar, ja alla med tyska namn, polacker, litauer, ''Harbin-kineser'' och flera andra folkslag > arresteringarna fortsatte
resten av 1937 och hela 1938. Någon kvotering fanns ej - Yezhov kunde handla fritt…..

Samtidigt hade Stalin avskaffat ''justitiemorden'' - dvs den omständiga processen med domstolar; som ersattes av Troikas
- tre personer som förklarade delinkventen ''skyldig'' - på 1 minut…...nästa !
42000 (76%) - fick sina nackskott, resterande 13000 förpassades till - GULAG

Order 00447 - var däremot kvoterad: Arresteringsplanen - omfattade 268 950 individer (tyckte han det räckte med Nollor ?)
Den specifierade också att 193 000 skulle förpassas till slavarbete - resten 75950 - skulle ''få sina Nio Gram''...…

Yezhov spillde liten tid på att arrestera sin företrädare - Genrikh Yagoda. Arresterad i mars 1937 - fick han sitt nackskott
15e mars 1938.

Yezhov själv - befanns vara en Folkfiende slutet 1938 - och ersattes av Laurenti Berija. Han arresterades i april 1939
och blev i sin tur - nedslaktad februarti 1940

https://www.britannica.com/biography/Ni ... #ref224841

https://en.wikipedia.org/wiki/Genrikh_Yagoda

StefanZ - avlivar nästa >

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 9 maj 2020, 13:57

varjag skrev:
9 maj 2020, 12:11

StefanZ - avlivar nästa >

Varjag
Tack!

En liten finurlig gåta:

Vår person är en hyfsat känd person i sitt lands annaler. Har bl.a. egen artikel i Wikipedia. Om hon sysslade mycket med avlivning kan diskuteras. Men vi vet att hon sysslat en hel del med smutsigt och vått arbete mot slutet av andra världskriget, det är bevisat och numera erkänt.

Låt nu henne själv berätta:
När kriget började, var jag för ung för att göra något verkligt. Men efter ett tag ville jag vara med, delta och bidra mera aktivt.
Men mina släktingar ojade sig och protesterade: inte skall du som är flicka syssla med sånt. Kriget och annat blodigt, vått och smutsigt göra är pojkarnas och männens sak. Men jag trotsade dem allt, och valde stolt min väg och mitt sätt att hjälpa till i landets kamp. Jag är väl inte kräsmagad eller blödig heller, tänkte jag! Det var bara min mamma som stöttade mig helhjärtat: "Du min käraste skatt. Du min duva! Du min lilla söta prinsessa! Jag är så stolt över dig när du är en riktigt patriot och Landets sanna dotter! Gå och gör oförfärat din plikt! Att det blir vått och smutsigt, det får du leva med. Du får i alla fall en fin uniform. Och får du dåligt samvete, får du prata med en präst om syndernas förlåtelse. Och blir du smutsig eller blodig om händerna, får du helt enkelt använda tvål och varmt vatten... Uniformen kan också tvättas om det skulle behövas".
Och så blev det.


Vem är våran unga kvinna? Vad ÄR det för en smutsig och stundom vått syssla hon pysslade med för att hjälpa sitt krigförande land??



Tips: Både mamman och dottern har fått långa, framgångsrika liv.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 9 maj 2020, 18:13

Personen ifråga lever och verkar än, väl i 90-års åldern.

Det har gjorts filmer där personen har förekommit.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 9 maj 2020, 18:34

Queen Elizabeth II,,,?

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 9 maj 2020, 18:54

sveahk skrev:
9 maj 2020, 18:34
Queen Elizabeth II,,,?

Hans K
Juste. På DEN tiden var hon inte drottning, men väl prinsessa. Både mammas lilla prinsessa och prinsessa i landet. :)

Och det våta smutsiga arbetet var för att hon blev bilmekaniker och chaufför i Kvinnliga hjälpkåren, dvs brittisk kvinnlig armésoldat...



Sveakh tar över stafettpinnen!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 10 maj 2020, 10:08

Tack - fick inte riktigt till med det där "våta", men det blev ju rätt ändå...

En karta av ett inte helt obekant land...
IMG_0544.jpg

...med en blå linje som markerar en resa under kriget av en inte helt obekant herre, med sin fru. Vem var det som färdades under en knapp veckas tid genom Klockrike?

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 maj 2020, 11:52

Följde det 6 stycken barn med på färden?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 10 maj 2020, 12:40

Thomas Mann?

Fast StefanZ:s gissning är bra.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 10 maj 2020, 12:50

Amund skrev:
10 maj 2020, 12:40
Thomas Mann?

Fast StefanZ:s gissning är bra.
Nej, ingen författare.
StefanZ skrev:
10 maj 2020, 11:52
Följde det 6 stycken barn med på färden?
Nej - men som sagt, hans fru, ett par officerare (hans personliga stab), tjänstefolk, ett par stycken, och en ung schweizare. Och resan går från Schweiz östra gräns till Schweiz västra gräns...

Hans K

Skriv svar