Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 22 mars 2020, 13:35

sveahk skrev:
21 mars 2020, 12:43
"On board the Polish destroyer ORP "Burza" service she was a kitten with a fairly common name "Kicia". Interestingly, there was a member in a conventional manner after its entry into service ship. She was on the board in a rather haphazard way, slipping wheel guard traps when the unit was stationed briefly at the base of the Hel Peninsula, just before the start of World War II. The commander of the destroyer LCDR. Stanislaw Nahorski found the appearance of cats as a good sign, and in consultation with other officers decided to enter it in the crew ... and wages. Thus, the "Kitty" received its own private salary for serving on one of the destroyers prewar PMW (Polskiej Marynarki Wojennej). Although it received a degree only younger sailor, it was located in the cab non-commissioned officers from the bow of the ship." http://academagia.invisionzone.com/topi ... es/page/2/

?

Hans K
Ingen som vill fortsätta? Gott, då avslutar jag själv. Hoppas ni hade utbyte av frågan och historiken!

Sveakh som hittade en användbar ingång, får stafettpinnen.

Kollar man noga Sveakh´s länk, finns faktiskt det mesta av den fortsatta historia. Fastän lite svårt att läsa med dess googleartade engelska...

OK. Några månader efter denna start fick kattan ungar. Men några dagar senare tog kattan sina blinda ungar, och bar dem en och en över ett våt, gungigt och blåsigt däck till ett nytt kvarter, till löjtnant Tumaniszwilis hytt i aktern. Tumaniszwili gjorde i ordning ett bekvämt ombonat näste åt dem i tvättförrådet invid hans kabin.
Ett par dagar senare deltog Burza i beskjutning av tyska positioner på franska kusten. Den aktionen var framgångsrik, men det blev svettigt när en svärm tyska bombplan kom och bombade... LV var hyfsat effektiv; flera plan träffades, ingen ombord dog, men två bomber träffade skeppet. En av dem exploderade i fören som revs upp, och bl.a. demolerade totalt kattans och båtsmansbiträdets tomma hytt... Clairvoyance, á la råttorna som lämnar ett skepp som är på väg att sjunka, och katta som tar sig ombord på ett skepp på väg mot farligheter?? Eller helt enkelt en kattmoders nyck?

Kattan överlevde kriget. Man har ingen säker historik över hennes liv efter kriget. Men det allra troligaste är att någon av de avmönstrade sjömännen tog henne med sig, och så levde de på land i England. Kattungarna adopterades som besättning de också, men försvann en efter en. Tog sig i land och blev hamnkatt, någon tog hyra på en annan båt, etc...
Som sagt, det var rätt vanligt med skeppskatter, både på handelsbåtar och på örlogsfartyg. Även om få skrevs upp högtidligt i rullorna som avlönat manskap.

OK. den uppmärksamme läsaren torde ha hajat till. Löjtnant Tumaniszwili?!! Det är väl inget typiskt polskt namn? Låter lite georgiskt, gör det inte??

Jo. Det är det. Det kom ganska många georgiska flyktingar till Polen från det av det nya Sovjet ockuperade Georgien... Och de var välkomna. Kanske för att man hade haft en gemensam fiende? Många av dessa hade tydligen officersbakgrund, och dessa blev välkomnade in i den polska armén som hade ont om utbildade officerare... Ganska intressant, Polen hade ju en tradition att ta emot alla polsktalande eller i alla fall, personer som ville identifiera sig med Polen. Stora delar av de polska sjöofficerarna före wwII kriget hade ju sin utbildning och bakgrund i andra länders flottor. Den polske amiralen Unzig hade bröder som tjänstgjorde i Nazityskland... Etc. Det extra intressanta med dessa georgiska flyktingar är ju att de allra flesta inte hade något som helst polskt påbrå eller anknytning till Polen. Men de var villiga att leva och verka i Polen, för Polens bästa - och därför välkomnades de varmt.

Just vår löjtnant Tumaniszwili, hade polska rötter, men kom med till Sjökrigsskolan ur den georgiska potten. Polskt medborgarskap fick han först 1940.

Löjtnant Jerzy Tumaniszwili tjäntgjorde under kriget som artilleriofficer på en rad polska jagare. Var även skribent i diverse tidskrifter. Efter kriget ville han inte tillbaka till det nu kommunistiska Polen, emigrerade till USA, hade en civil karriär som ägare för en firma som tillverkade och marknadsförde utbytbara kanyler... och var medarbetare i flera tidskrifter. På 80-talet blev han utnämnd till kommendörkapten av den polska regeringen i väst. I början på 90 talet blev han utnämnd till viceamiral emeritus av den polska regeringen i Polen... Och sålunda, Jerzy Tumaniszwili avslutade rent formellt som viceamiral vid den polska flottan i Polen...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 22 mars 2020, 14:04

Då tackar vi StefanZ för denna något annorlunda världskrigsfråga, inte helt lätt att lösa...

Och går vidare med en bild:
dropp.jpg
dropp.jpg (65.97 KiB) Visad 264 gånger

Vad vi ser är kanske inte så svårt att luska ut - och att man kan dricka det är klart - men vad jag vill veta är en användning som speciellt under kriget var till stor nytta för somliga.
Och vad var det?

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 22 mars 2020, 23:44

under kriget var till stor nytta för somliga
Björksaven var ju en hälsodryck - ngnting om ''dricka märg i benen'' - men somliga?

Hade man mycket av varan kunde man ''dricka sig full'' på den ???? (troligen inte rätt svar….)

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 23 mars 2020, 07:28

Björksaven (och xilitol) [Obs, xilitol görs av björk, men ej av björksav utan av björkens cellulosa / hemicellulosa]
kom i ropet under 2:a världskriget, då Finland blev en storproducent.

Det blev en ersättningsprodukt för vanligt socker (och i någon mån - honung).
Dessutom blev det en hälsodryck som Varjag nämner. I ett Europa med näringsbrist och halvsvält var varje litet extra trick av godo.

Que, frågar någon, det är inte svårt att odla sockerbetor. Jag kan tänka mig flera anledningar. Dels är det svårt att odla i fred när det pågår ett krig. Och sedan förädla i sockerbruk! Går kanske an i fredliga Sverige, men knappt i de krigförande länder. Sedan de odlings och förädlingstillgångarna man ändå hade, använde man ju till livsnödvändig produktion, det som gick att äta direkt. Relativa lyxvaror kom i andra eller tredje hand.
Sedan, socker ur sockerbetor kom en masse först efter kriget. Fram till kriget använde man ofta honung. (produktion av bikupor - dvs honung, var en storindustri här i Sverige! Exemplum i Järpås utanför Lidköping).

Vidare, för det krigförande Finland var det säkert en källa till goda sidoinkomster för export och byteshandel. Att på ett enkelt sätt ta till vara björksav ur dess tallrika björkskogar. Och enkelt att förädla, både till hälsosam dryck, samt i torkad fas, till en hälsosam sockerart...

Varjag nämner att det går att dricka sig full. Det måste betyda att det är lätt att göra alkohol ur produkten.
Säg, torka ur alkoholen, och av resten ha ett fulltfarande näringsrik söt massa. Då har man både alkohol, näringmedel, och något sött att smaska...

Det kräver inte några komplicerade kemiska omvandlingar, ganska enkel produktionsanläggning funkar fint.

Ps. det går säkert att alternativt, bränna alkohol på vanligt sätt ur björksaven, och ändå ha kvar mäsken som grisföda eller nåt; sockret är förbrukat men flertalet mineraler är ju kvar. Och koncentrerad alkohol är ju användbart på många sätt. Jag talar alltså inte om schnapps i första hand, utan industriell alkohol och medicinskt sprit. på 70+ %.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 23 mars 2020, 09:26

Att björksaven användes till dricka och socker-ersatz är de klara och välkända användningarna, men som jag skrev...
sveahk skrev:
22 mars 2020, 14:04

...att man kan dricka det är klart -

Hans K
...så var det inte det jag väntade som svar. Nej, jag söker en speciell användning - som jag själv inte kände till - tills jag läste om det i en soldats biografi. Och för att göra det lite lättare, här lite hjälp med en bild...
bild.jpg
Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 23 mars 2020, 09:43

Jag har hittat uppgifter att björksav kan användas som hårschampo och hudkräm. VAD för slags hudkräm frmagick inte. Men om med det förstås, något slags myggmedel vore det som hittat för tyska gossar i finska lapplands myggmarker...
Nej, förresten, det tycks vara som skönhetsmedel / rengöringsmedel...

Så detta får bli mitt svar just nu; som något slags allmän hygienprodukter för soldater i fält, som björksav användes just här.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 23 mars 2020, 11:00

Tillräckligt nära Stefan. Det har med håret att göra.

Det jag tänkte på är att vissa tyska soldater som var "smalskalliga" hade svårigheter att hålla hjälmen på plats, trots hakrem. Vid vild förflyttning, kryp- eller språngvis, rutschade hjälmen både hit och dit. Så hjälpen kom tydligen med den klibbiga björksaven som de kletade in i håret innan hjälmen kom på plats. Läst i en biografi av en tysk soldat som överlevde Baltikumstriderna 1944/45.

Stefan

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 23 mars 2020, 13:04

Tack Sveakh!
Jag har inget riktigt bra uppslag just nu, så jag lämnar frågan öppen medan jag funderar.
Den som har en bra fråga och vill ta den, är välkommen att ta stafettpinnen.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 24 mars 2020, 20:37

Ingen? OK, då tar jag en halvsmält fråga.

Målningen van vara från en äkta bild, och personerna har då funnits i verkligheten. Speciellt vänsteryttern, med vagt asiatiskt utseende, är hyfsat känd och klår Odysseus med hästlängder vad gäller reslängden och mängden upplevelser.

Vilka är de, vad gör de i tysk-liknande uniformer? Högern är troligen anonym, men den tänkte vänstern är känd, och berätta gärna om hans livsöde!

Bild
Senast redigerad av 2 StefanZ, redigerad totalt 25 gång.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 25 mars 2020, 04:53

Ps. Jag vet faktiskt inte om det är en genremålning över några av de rara fåglar som kunde ingå i Axis styrkor under tyskarnas paraply. Där vänstern då råkar ha en viss likhet med mannen jag tänker på ("alla" östasiater ser ju snarlika ut i en ovan västerlännings ögon).

ELLER om det är tämligen exakta porträtt av två namnkunniga soldater. Där vänstern är gissningsvis krigsmannen jag tänker på, och högern är även han känd, blott icke utav mig.
Den som identifierar högern får en extra stor Marabou chokladkaka, valfri smaksättning ur deras sortiment.

Och kommer det någon och påstår att männen här har inte alls några tyska eller tyskinspirerade uniformer, och de inte alls ingår i Axis styrkor, eftersom bla bla, visst, det blir en extra chokladkaka här också, MEN för sakens skull, vi låtsas att de är tyska / tyskinspirerade.... :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 25 mars 2020, 09:24

Om han verkligen existerade, är inte helt klart. Men OM, så var hans andra världskrigsliv fyllt av överraskande vändningar. Filmen som sydkoreanerna gjorde om hans äventyr är i vilket fall som helst sevärd!


https://de.wikipedia.org/wiki/Yang_Kyoungjong

Ev. chokladkaka, glöm det - Klockrike bjuder på tillräckligt av den varan, men en burk sill vore inte dåligt!

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 25 mars 2020, 10:52

Ev. chokladkaka, glöm det - Klockrike bjuder på tillräckligt av den varan, men en burk sill vore inte dåligt!
En suktan som delas vid Antipoderna !

Vem var sikhen med k-pisten på tavlan - undrar

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 25 mars 2020, 11:20

sveahk skrev:
25 mars 2020, 09:24
Om han verkligen existerade, är inte helt klart. Men OM, så var hans andra världskrigsliv fyllt av överraskande vändningar. Filmen som sydkoreanerna gjorde om hans äventyr är i vilket fall som helst sevärd!


https://de.wikipedia.org/wiki/Yang_Kyoungjong

Ev. chokladkaka, glöm det - Klockrike bjuder på tillräckligt av den varan, men en burk sill vore inte dåligt!

Hans K
Ja, det är första halvan av frågan väl besvarad. Det är honom jag tänkte på. och sillburken skickas under tiden vi väntar tills alla svar är inlämnade.

Jag såg Yang berättas om i en Facebookgrupp jag tillhör, ansluter en länk som berättar om hans öden på svenska nedan.
Jag för min del tycker storyn är fullt plausibel. Inte minst för att Sovjet HADE en grupp koreanska flyktingar / immigranter, så de kan inte ha varit helt främmande för tanken att rekrytera soldater ur den gruppen eller liknande soldatmateriel.
Och tyskarna hade udda bataljoner med österlänningar som höll garnisontjänst i Frankrike, långt borta från alla möjligheter att eventuellt försöka desertera till Sovjeterna. ELLER bestraffas extra hårt om de togs till fånga av sovjeterna.

https://militarhistoria.se/1900-tal/and ... Pmwe9iB2n0


Kvar har vi indiern / Sikhen... Vi kan kanske gissa formationen, men vore kul om han identifierades också. Eller om vi kom på en huvudkandidat till posten. :)
Precis som Varjag funderar...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 25 mars 2020, 11:41

För den som orkar leta - I den här tråden https://forum.axishistory.com/viewtopic ... 51&t=78079 dyker en hel del bilder och namn upp.

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 25 mars 2020, 15:37

sveahk skrev:
25 mars 2020, 11:41
För den som orkar leta - I den här tråden https://forum.axishistory.com/viewtopic ... 51&t=78079 dyker en hel del bilder och namn upp.

Hans K
Ja, det är riktigt, det är säkerligen Den fria Indiska legionen, under ledning av nationalistledaren Bose. Manskapet kom dels från tillfångatagna brittiska indiska soldater, dels frivilliga indier som befanns i Tysklands europa vid den tiden.
Det var både indier och sikher, därför ser man olika huvudbonader på dem. Deras tecken var en tiger. Nu är högerns armbindel skymd av kulsprutekolven.

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Legion

De var inte speciellt nazistiska eller nåt, de var helt enkelt för att befria Indien från britterna, och överenskommelsen var, att de skulle utrustas och tränas av tyska officerare, för att uppnå tysk infanterinivå, med avsikt att delta i en framtida landsättning mot brittiska Indien/Pakistan.
De skulle normalt inte delta i strider i Europa, utom viss garnisonstjänst och eventuella defensiva strider.
Nu såg jag någonstans att omkring hälften av dem fick strids- och tapperhetsmedaljer, så det antyder att de flesta måste ha deltagit i strid ändå.

Vår tappre INDISKE sikh är fortfarande oidentifierad, men om någon hittar en kandidat under tidens gång, så är förslag välkomna ändå... Markus hjälper säkert till att editera om texten, om så är. MEN att han bär en värstingmodell av MP40 är ingen tillfällighet: de skulle få fullgod utrustning.

Så, vi avslutar tills vidare frågan, och Sveakh får både sillburken samt stafettpinnen!
Senast redigerad av 2 StefanZ, redigerad totalt 25 gång.

Skriv svar