Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 20 januari 2020, 11:07

Tappade gnistan...förlorade glimten i ögat...frågan är fri!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 20 januari 2020, 15:12

Jag vill inte vara en större surpuppa, glädjedödare eller tråkmåns n vad jag verkligen är - och här kommer en ny fråga:
gladagossar.png
gladagossar.png (281.24 KiB) Visad 316 gånger
gruppfoto.jpg
gruppfoto.jpg (77.59 KiB) Visad 316 gånger
sysslamedbakgrund.png
sysslamedbakgrund.png (267.34 KiB) Visad 316 gånger
Året är 1942.

Var befinner vi oss? Vad har vi här att göra?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 21 januari 2020, 21:34

Är usel på det här med uniformer och kragspeglar, men gissar på finländare..?
Ja glada verkar de vara och fickorna är fulla av konjaksflaskor tror jag. Tycker mig se konjaksdrickarna även på trappan.
Det verkar ha varit tuffa strider även om bilderna i sig är sommaridylliska - marmorputsen är skadad och husväggen till höger om vedhuggaren ser ut att vara full med kulhål.
Byggnaden ser onekligen rysk ut, men var under fortsättningskriget hade man så här skoj..? Kanske i Petroskoj..? Nä, det var väl mest en simpel landsortsstad. Gissar på något slott runt Leningrad - kanske ett där man kan hitta typ konjak och cigarrlådor att fylla fickorna med..?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 22 januari 2020, 17:41

Cigarrerna är tyska, av märket "Corona", och jag tror att också konjakflaskorna var "importerade" fråm Tyskland.

Gruppen var inte större än de sju männen vi ser på trappan. Mannen med kikaren är en löjtnant. Kommenderingen varade till januari 1943. I maj 1943 kom en ny grupp som gick hem i november samma år.

Bygganaden vi ser var inte äldre än fyrtio år. Den blev stora skador under kriget, men byggnaden restaurerades, d.v.s. det är inte ett helt återbyggt "fake":
restaurerad.png

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 23 januari 2020, 08:41

Jag kanske formulerade det på ett sätt som inte gjorde klart att gruppen - som alltså inte var större än vi ser i bilden och som bestod av en löjtnant . ett flertal underofficerare och ett par meniga - var de enda finska soldaterna på plats.

Även den som aldrig har satt sin fot utanför Sverige borde känna platsen och ha en aning om var den ligger!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2020, 09:04

Det ser ut som en slottsmiljö, varför jag gissar på Peterhof, fast det är en ort som inte så värst många svenskar känner till. Men vad de gjorde där har jag ingen aning om.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 23 januari 2020, 10:21

Om man känner till Versailles, så måste man känna till Peterhof :D

Det behövs inte väldigt stora kunskaper om krigshistoria eller om krigskonst, -teknik osv under andra världskriget - det räcker med att studera kartan och att veta litet om kriget och vapen.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 23 januari 2020, 21:10

Ja det är ju inte Peterhof... Kan det handla om en artilleriobservationspostering, alternativt förbindelseofficerare hos tyskarna runt Leningrad..?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 24 januari 2020, 07:58

"I never said it wasn't! Where did I say it wasn't?"
sobor.png
karta.png
Vi kan hitta Peterhof, ön Kotlin eller Reitskär eller Retusaari, d.v.s. flottbasen i Kronstadt, och f.d. fästningen Ino på den finska sidan av fronten.

"In 1892 it was decided to create the cathedral after Emperor Alexander II’s approval of Николай Султанов (Nikolay Sultanov)’s design, a civil engineer. The project aimed to provide local residents, who weren’t allowed into palace churches, a bigger place to gather for the religious service. The construction took many years and it was finally completed under Nicholas II in 1905. In 1935 the church was shut down. During World War II it was seriously damaged as the whole Peterhof. It was used by German military forces as artillery headquarter, to spy on Soviet ships and then it became a warehouse. Eventually after long restoration works, the first church service was celebrated on January, 19, 1990."


Finnarna hade järnvägsartilleri- och några andra tunga pjäser som kunde skjuta på Kronstadt. Det gjorde de ju inte, man hade ju ställt sig vissa restriktioner i krigsföringen av politiska skäl och för det andra så kunde de sovjetiska skeppskanoner skjuta också. Det var troligtvis en av general Talvelas idéer att finska artilleriobservatörer kunde leda elden från kyrktornet i Peterhof - i fall den ryska flottan skulle försöka ta sig ut eller dylikt. Men lyckligtvis blev det som det blev, i princip bara turistresor för finska artillerister.

(De italienska torpedbåtarna och tyska artillerifärjorna på Ladoga-sjön sommaren och hösten 1942 var de andra av Talvelas idéer som han lyckades dra fram med sina direkta kontakter med tyskarna och som Mannerheim ville eller kunde inte stoppa när tyskarna var "going strong" och Finland var "largely dependen on" förnödenheter och vapen som importerades från Tyskland.)


Amund har frågan!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 24 januari 2020, 08:34

Själva kyrkan - som tydligen finns i Peterhof ganska nära Leningrad, heter tydligen Peter och Paul-katedralen, eller nåt sånt.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 24 januari 2020, 08:54

Not to be confused with Peter-Paulkatedralen i Peter-Paulfästningen i Sankt Petersburg!

Bild

"Собо́р Свя́тых Петра́ и Па́вла" och "Петропавловский собор"

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 24 januari 2020, 18:02

Tack för frågan även om jag inte hittade ända fram. Då fick man lära sig något nytt igen.
Femtiotrean skrev:
24 januari 2020, 07:58
(De italienska torpedbåtarna och tyska artillerifärjorna på Ladoga-sjön sommaren och hösten 1942 var de andra av Talvelas idéer som han lyckades dra fram med sina direkta kontakter med tyskarna och som Mannerheim ville eller kunde inte stoppa när tyskarna var "going strong" och Finland var "largely dependen on" förnödenheter och vapen som importerades från Tyskland.)
Det verkar generellt inte ha varit så lyckat de gånger vapenbrodern försökte få Finland med på äventyrliga operationer. Fick mig att tänka på den här operationen som jag frågade om för länge sedan.

Fråga kommer när/om jag kommer på en. :)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 25 januari 2020, 17:48

Då visar jag tre bilder:

Ombord 1.jpg
Ombord 1.jpg (16.69 KiB) Visad 138 gånger
Ombord 2.png
Ombord 2.png (391.32 KiB) Visad 138 gånger
Ombord 3.jpg
Ombord 3.jpg (111.37 KiB) Visad 138 gånger


Och frågan är inte vilken person som förekommer på samtliga tre, det vore för enkelt. :) Utan frågan blir vilket örlogsfartyg han befinner sig ombord på när bilden tas? Kan man även säga plats och tidpunkt så blir jag mycket imponerad. :D

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 25 januari 2020, 18:13

USS Iowa?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 25 januari 2020, 18:25

Markus Holst skrev:
25 januari 2020, 18:13
USS Iowa?
En bra gissning - Ett slagskepp man förknippar med FDR, men tyvärr inte på någon av mina tre bilder.

Skriv svar