Quiz: Andra världskriget
-
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Andra världskriget
Oj! En Ju 52/1m (den enmotoriga varianten)
Vi schasar fel continent !
Columbia-Perukriget 1932-1933 verkar rättare
Varjag
Vi schasar fel continent !
Columbia-Perukriget 1932-1933 verkar rättare
Varjag
-
- Stödjande medlem 2023
-
- Saknad medlem †
PassNu bränns det verkligen, men fortfarande inte rätt två krigförande stater
jag behöver min nattsömn oxå
-
- Saknad medlem †
Den där ''jagaren'' - lämnade mig ingen ro....
Det var den paraguyanska flodkanonbåten Kriget - var
https://en.wikipedia.org/wiki/Chaco_War
Varjag
Det var den paraguyanska flodkanonbåten Kriget - var
https://en.wikipedia.org/wiki/Chaco_War
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Saknad medlem †
-
- Stödjande medlem 2023
Och nu blev det ett fullständigt svar från Varjag! Eventuellet så kan början av kriget ha utspelat sig i fel Skalman-tidsperiod men huvuddelen fram till 1935 tillhör VK2-eran.
Det var Colombias flygvapen som först använde tre JU-52 i kriget 1932 som Varjag tidigare gissade på, men Bolivia skaffade sig också 4 exemplar eftersom planet var idealiskt att transportera krigs-mtrl och sårade.
Kanonbåtarna Humaitá och Paraguay byggdes i Genua och seglades ned till La Platamynningen med huvudsakligen italiensk besättning, via besök ombord på HMS Renown i Gibraltar.
Även om det här kriget gick bättre än väntat för Paraguay så tror jag det finns få stater som lyckats sämre med krigföring genom historien.
Från Sydamerikas inre tar oss Varjag välförtjänt till civiliserade trakter - varsågod!
Det var Colombias flygvapen som först använde tre JU-52 i kriget 1932 som Varjag tidigare gissade på, men Bolivia skaffade sig också 4 exemplar eftersom planet var idealiskt att transportera krigs-mtrl och sårade.
Kanonbåtarna Humaitá och Paraguay byggdes i Genua och seglades ned till La Platamynningen med huvudsakligen italiensk besättning, via besök ombord på HMS Renown i Gibraltar.
Även om det här kriget gick bättre än väntat för Paraguay så tror jag det finns få stater som lyckats sämre med krigföring genom historien.
Från Sydamerikas inre tar oss Varjag välförtjänt till civiliserade trakter - varsågod!
-
- Saknad medlem †
Tack Amund och - uppreoar : Bra Fråga!
Återkommer,,,,,,Varjag
Återkommer,,,,,,Varjag
-
- Saknad medlem †
OK - nästa -
Vilka ägare och namn?. Varjag
med tre olika ägare och namn…..Vilka ägare och namn?. Varjag
-
- Saknad medlem †
Ubåten fick sitt dopnamn - efter
, Varjag
, Varjag
-
- Saknad medlem †
Krigets förvecklingar ledde till ett befälsbyte på frågans undervattensbåt - dess ''nye kapten'' blev denna
Varjag
med en flott honnör….. Varjag
-
- Stödjande medlem 2023
Fransk eller italiensk tänkte jag, och då lutar det åt italienska Comandante Alfredo Cappellini som deltog i Laconia-incidenten, och som senare blev tyska UIT-24 och slutligen japanska I-503..?
-
- Saknad medlem †
-
- Stödjande medlem 2023
Jag tackar så mycket för frågan och går vidare till den här ön som ligger i en gränsflod
Landet på norra sidan skickar en försommardag över kanonbåtar och landsätter en styrka av plutonstorlek.
Från södra sidan gränsfloden skickar man dagen efter patruller för att undersöka saken men som fienden med lätthet slår tillbaka, inkräktarna är beslutsamma att hålla ön. Dock beslutar sig en stormakt att hjälpa den södra staten och en dryg vecka senare skickar man dit stora delar av ett regemente för att visa vem som bestämmer. Med kraftig eld
sänker man en kanonbåt och skadar en annan båt svårt, och de besättningsmän som hamnar i vattnet ger man ingen nåd utan de dödas med välriktad maskingevärseld. Ön är snart återerövrad helt utan förluster, och nu får diplomaterna mycket att göra!
Jag vill veta flodens namn och vilket årtal det handlar om..?
Landet på norra sidan skickar en försommardag över kanonbåtar och landsätter en styrka av plutonstorlek.
Från södra sidan gränsfloden skickar man dagen efter patruller för att undersöka saken men som fienden med lätthet slår tillbaka, inkräktarna är beslutsamma att hålla ön. Dock beslutar sig en stormakt att hjälpa den södra staten och en dryg vecka senare skickar man dit stora delar av ett regemente för att visa vem som bestämmer. Med kraftig eld
sänker man en kanonbåt och skadar en annan båt svårt, och de besättningsmän som hamnar i vattnet ger man ingen nåd utan de dödas med välriktad maskingevärseld. Ön är snart återerövrad helt utan förluster, och nu får diplomaterna mycket att göra!
Jag vill veta flodens namn och vilket årtal det handlar om..?
-
- C Skalman
Det där är väl den där konflikten mellan Sovjetunionen och Kina? Jag har glömt vad den heter men läst om den på ett oss alla bekant historiskt forum.
-
- Stödjande medlem 2023
Kanske - kanske inte..? Jag vill veta betydligt mer...Markus Holst skrev: ↑28 dec 2019 17:25Det där är väl den där konflikten mellan Sovjetunionen och Kina? Jag har glömt vad den heter men läst om den på ett oss alla bekant historiskt forum.