Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 15 april 2019, 21:12

Ja det måste nog vara nån mer eller mindre ''fläckfri'' - von Manstein ???

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 15 april 2019, 22:31

Nej, tyvärr inte han heller, många mer "Generalfeldmarskalkar" finns det naturligtvis inte, så det rätta svaret kommer nog strax.
En rolig detalj: Om jag förstått det rätt så blev just denna - eller en exakt likadan - överdel såld på auktion för två år sedan. I auktionskatalogen beskrevs den så på engelska:

"Elegantly tailored field tunic, complete with all insignia. Manufactured of stone grey worsted fabric (gabardine), the dark green collar set with the special tabs for Generalfeldmarschälle (field marshals) with hand-embroidered gold metal threads on red base, inside white protective collar, the hand-embroidered golden breast eagle hand-sewn on dark green cloth. Sewn-in shoulder boards made of triple golden, heavy general's strip with applied silver crossed marshal's batons (design as from 1942), gilded grained buttons. On left side of breast are loops for ribbon bar and medals.The left hip pocket with slit for bearing officer's dagger. In left breast pocket sewn-in tailor label "Alfred Knuth - Berlin C. 2. Spittelmarkt 15 - XXXXXXXX - 27.4.38", below collar "Alfred Knuth - Berlin C2". Back vent with special gilt buttons for securing the belt. The breeches with wide red stripes, laced legs and leather trim. The field tunic worn, in good condition, with very few inconspicuous holes, the same goes for the trousers."

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 15 april 2019, 23:03

sveahk skrev:
15 april 2019, 14:27
Såg först nu, lysande. Och tonläget höll i sig i Klockrike: viewtopic.php?f=22&t=47547&hilit=Schweiz

Tack.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 april 2019, 14:43

Eine kleine Gegenfrage: är det bara att gissa rätt eller fel, d.v.s. kan man - om man är en veritabel uniformkännare - se att det var Gen.Feldm den och den?

Jag googlade "alfred knuth berlin" :oops: :roll: och mitt svar är "von Rundstedt" :lol: 8-) .

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 16 april 2019, 15:42

Femtiotrean skrev:
16 april 2019, 14:43
Eine kleine Gegenfrage: är det bara att gissa rätt eller fel, d.v.s. kan man - om man är en veritabel uniformkännare - se att det var Gen.Feldm den och den?
Nej, inte vad jag vet - uniformen dök upp i Wehrgeschichtliches Museum i tyska Rastatt, verkade lite bortkommen i ett museum som behandlade allt fram till dritte Reich...se'n var det stopp. Tog med den lite grann av nyfikenhet. Museet hade tydligen köpt uniformsdelen två år tidigare, obekant köpesumma. Och...
Femtiotrean skrev:
16 april 2019, 14:43
Jag googlade "alfred knuth berlin" :oops: :roll: och mitt svar är "von Rundstedt" :lol: 8-) .
där googlade du rätt man...så varsågod!

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 april 2019, 16:28

Egentligen konstigt att just von Rundstedts uniform är på utställning - för han är ju knappast det mest PC av alla Generalfeldmaschälle.

Mitt googlande ledde mig också till Der Spiegel: "Tradition mit Rundstedt och Seeckt", 10.04.1978. Man gillade inte riktigt hur "sich die Bundeswehr die Traditionspflege vorstellt, ließ derweil eine Ausstellung des Militärgeschichtlichen Forschungsamtes Freiburg im Foyer der Saarbrücker Kongreßhalle erkennen."

Men så enkelt är det förstås inte att och tre år senare skrevs det mer nyanserat och med kanske lite djupare innehåll i Die Zeit 19/1981 där man bl.a. ställde frågan "Wird nun die Uniform des Feldmarschalls von Rundstedt (der bis zuletzt vor Hitler stramm stand) aus der Glasvitrine verschwinden, oder wird er, wenn sie drin bleibt, wenigstens als „negatives Beispiel“ den Soldaten zur Warnung dienen?"

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 16 april 2019, 16:56

Femtiotrean skrev:
16 april 2019, 16:28
...wenigstens als „negatives Beispiel“ den Soldaten zur Warnung dienen?"

Så är den moderna trenden i tyska militärmuseum. Bort från hjältemod och pathos, mer en kulturhistorisk syn på vad krig i allmänhet utlöser. Vi ser det här i Rastatt, som koncipierade sina miltärsammlingar för tjugo år sedan i den riktningen. Som här i "Första Världskrigsrummet", mörkt, mörkt, fem bildskärmar med krigets fasor, ett kors, under det en kista...
IMG_3172.jpg

Ännu mer hittar vi de tendenserna i Dresdens Militärhistorisches Museum der Bundeswehr. Ombyggd och nyöppnad 2011 - "...modernes kulturhistorisches Museum. Es soll über Geschichte informieren, zu Fragen anregen und verschiedene Antworten anbieten. Es soll ohne Pathos eine kritische Auseinandersetzung anstreben."
https://de.wikipedia.org/wiki/Militärhi ... Bundeswehr

I den riktningen passar möjligtvis också den von Rundstedtska avskalade uniformen in...!?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 april 2019, 18:04

"'Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness."

Vi har här två bilder av klädesplagg som man kan också se i en vitrin i ett museum.
skjorta.png
byxor.png
byxor.png (243.03 KiB) Visad 929 gånger
Vad för museiföremål? Var finns museet?

PS Frågan är för lätt om man tar bilderna och googlar,

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 18 april 2019, 06:48

Frågan borde inte alltför svår hur som helst, men det är en annan femma om den intresserar någon eller om det finns en läsare som både vet/gissar rätt/hittar rätt på frågan och är redo att bära ansvaret för den följande frågan...

Museet fick kläderna som en donation av den som hade haft dem på sig 70 år tidigare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 18 april 2019, 17:21

Låt oss nu hålla en kärleksfull ton och krama varandra så quizzarna är mysiga. Försök att hitta frågor som är lagom svåra så alla kan vara med och leka. Det är så vi gör på Skalman.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 18 april 2019, 22:29

Men hur skall jag göra det? Tror du verkligen att jag försöker hitta frågor som intresserar bara mig själv? Varför skulle jag gåra sånt? För att retas? Jag har inte blivit ett dugg klokare på vad skulle intressera andra! Det är massor av frågor som inte intresserar mig så hemskt mycket, men jag har inte klagat utan till och med gjort mitt bästa att rädda andra från kvissträsket. Och vad har jag fått som tack för det?!

Om jag är helt ärligt, så tycker jag att felet ligger hos andra :lol:
andraföremål.jpg
inteallaöverlevde.png
inteallaöverlevde.png (397.6 KiB) Visad 848 gånger
Man får ännu svara frågan, men om den intresserar inga andra och det är ingen som ids svara, så är den förstås fri!


Glad påsk!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 19 april 2019, 00:14

PS Frågan är för lätt om man tar bilderna och googlar,
Tja Femtiotrean - med 87 visningar utan ett enda svar tycker jag du bevisat - motsatsen :)

Mest civila klädtrasor, ''inte alla överlevde'', ett matkärl >>>>> visar fodralet asiatiska ''ätpinnar'' :roll:

???? - ngt att skaffa med Warzawaupproret 1944 ????

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 19 april 2019, 05:54

Jag vill hellre se det så att 87 visningar utan ett enda svar bevisar att skalmaniter är hyvens karlar och ärans män som vill inte fuska och bildgoogla - trots att då skulle frågan bli lätt som plätt.

Kläderna, tyget och matkärlen ser ut mycket japanska ut, det är sant - och jag måste kanske undra varför du tänkte att det var i Polen som de skulle vara på utställning. Varr det inte lite som "carrying coal to Newastle"...äsch, ja menar alldeles för långsökt?

Men du hade rätt i den respekten att museet i fråga är inget "general purpose" militär- eller krigsmuseum utan ett museum med ett visst syfte, alltså på samma sätt som museet i Warszawa är byggt kring upproret och inte polsk krigshistoria från 1000-talet eller så.

Mitt tipps: observera hur kläderna är illa tagna på den ena sidan och hur matkärlen av metall är deformad.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 19 april 2019, 08:38

Ja, med den ledtråden hamnar man ju i Japan, närmare bestämt på Hiroshima Peace Memorial Museum: http://hpmmuseum.jp/modules/exother/?lang=eng

Inga överaggresiva klädesmalar utan bara ett ensamt flygplan och 60 kg uran. :(

[youtube]https://youtu.be/qC_KdZ1i63k[/youtube]

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 19 april 2019, 09:55

Ett fint, rätt och fullständigt svar! (Tycker jag i alla fall, tror mig inte veta vad andra tycker.)

"A-bomb survivor donates bloodied, ripped clothes to Hiroshima museum" (May 27, 2016, Mainichi Japan)

"Belongings of student who perished in A-bomb attack, donated to Hiroshima museum" (September 9, 2018, Japan Times)


Sarvi har frågan!

Skriv svar