Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 6 mars 2019, 18:27

Släpper det till varjag som har fler frågor på lager. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 7 mars 2019, 00:37

OK Stighult - men även jag måste ''knystbajsa'' då & då >
Fyra
skamfilade -.jpg
skepp…
...lutar betænkligt -.jpg
en
jagare i lægervall.jpg
jagare i lægervall.jpg (26.53 KiB) Visad 1380 gånger
och här vare-
slutfluget.jpg
slutfluget.jpg (75.22 KiB) Visad 1380 gånger
Vad hände - när och var ?
Bonus för båtarnas namn!

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 7 mars 2019, 19:19

Vad som hände - gav upphov till både
en roman och en film.jpg
en roman och en film.jpg (124.3 KiB) Visad 1343 gånger
- om...ett myteri på ett krigsfartyg….
En hel flotta, seglade oförberett in i en tyfon. Hundratals mannar drunkande; tre jagare kapsejsade - otaliga
fartyg fick enorma skador….. :wink:

Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 8 mars 2019, 07:56

Vid första anblick trodde jag det handlade om Japanska 4e flottans möte med en tyfon 1935. Men sen tittade jag lite noggrannare på bilderna. Filmen "Myteriet på Caine" är en film jag gärna skulle se, men det har inte blivit av.

/Håkan

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gostap » 8 mars 2019, 10:23

Halsey's tyfon?
vet dessvärre ej namnen på fartygen
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 mars 2019, 10:58

HJ skrev:
8 mars 2019, 07:56
Vid första anblick trodde jag det handlade om Japanska 4e flottans möte med en tyfon 1935. Men sen tittade jag lite noggrannare på bilderna. Filmen "Myteriet på Caine" är en film jag gärna skulle se, men det har inte blivit av.

/Håkan
HJ hittade svaret !
Frågan handlar om ''Typhoon Cobra'' eller ''Halseys Typhoon'' efter amiral William 'Bull' Halsey var flotta seglade rakt in i den.....den 17:e December >
Notera att väderleksutsikterna december 1944 - inte var vad dom är idag !

Med vindstyrka omkring 45 sekundmeter (165 km/t) och 18-20 meters sjögång var flottan helt utlämnad till vädrets makter….

Boken/filmen - The CAINE Mutiny - kulminerar på natten under tyfonen - då kaptenen, en överårig stridis & disciplinär (Humprey Bogart) envist
styr den av Amiralen beordrade kursen. Hans officerare inser att under rådande väderlek innebär det CAINE's undergång ! Mytererar mot kaptenen
och styr den enda möjliga kursen >>>>> 90 grader rakt mot sjöhävningen - ''och be till Gud om frälsning...'' !!!

På tipsbilden ovan - har redan USS CAINE fallit ur den kursen och - befinner sig ''tvärs'' i sjön…..tre jagare kom tvärs den natten - kapsejsade
och sjönk 8O (tvärs innebär att fartyget rider långskepps med sjögången = Döden i Grytan i sånt väder.)

Orsaken är att propeller-roderverkan inte orkar vända stäven MOT sjön igen….''rädde sig den som kan...''

Redan vid rak motsjö, inträffar fenomenet att när faryget dyker in i en brottsjö, kommer propeller/propellrar upp till ytan och - piskar bara skum
utan roderverkan till förskeppet reser sig igen och återställer dessa.
Att hela tiden styra ''rak motsjö'' är svårt nog i dagsljus med yrande skum i luften; på natten tiofalt värre då man inte kan se sjöarna innan-det
kanske är för sent....

Frågebilderna:

Lätta kryssaren USS SANTA FE har tappat förstäven; troligen en djupdykning med den luftfyllda bogen - 10-20 meters djup, knäcks den
underifrån, springer lack och - återvänder till ytan men 200ton vatten = faller av :roll:

Lätta kryssaren USS PITTSBURGH, slingrar ned till vad 37 grader eller så - behövs bara tio grader till och Gonatt…

Jagaren USS MADDOX fotad djup nere i en vågdal - inte så farligt som det ser ut….

Hangarfartyget USS HORNET har oxå doppat näsan i 20-metersvågor, som knäckt flygdäcket….

Länken nedan listar alla skadorna; vill bara påpeka att Slagskeppet USS IOWA krökte en (av fyra) propelleraxlar! 650-700 mm's diameter!!)

790 man drunkade , Frid över deras Minne !
(jag vill betona att bilderna är tagna EFTER tyfonen - fotografering är nästan omöjlig p.g.a. yrande saltskum i luften)

https://en.wikipedia.org/wiki/Typhoon_Cobra

HJ stormar vidare

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 mars 2019, 23:08

gostap skrev:
8 mars 2019, 10:23
Halsey's tyfon?
vet dessvärre ej namnen på fartygen
Jag ber om ursäkt gostap!!! :oops:
Ditt svar - ''Halsey's Tyfon'' - var mera precist än HJ's. Som du skrev - medan jag postade mitt långa svar - till HJ.....

Jag såg ditt svar - först efter att jag postat mitt......Men ändrar ingenting då HJ var klar över att 'Myteriet på Caine''
hade att skaffa med samma oväder. Författaren -
." Herman Wouk served as an officer aboard two destroyer minesweepers (DMS), the USS Zane and USS Southard, becoming executive officer of the latter. He participated in eight invasions and won a number of battle stars.[9]
och hade egen erfarenhet av skeppshantering i dåligt väder…..även om boken var en dramaisering.

mvh, Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 9 mars 2019, 13:18

Gostap får gärna ta frågan, jag sitter lite för trångt till för att komma med fråga idag.

/Håkan

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 11 mars 2019, 07:00

Jag borde lära mig att aldrig ens hinta om en fråga när det närmar sig helg... Men vi försöker med en ny fråga.

Personen på bilden hade en lång militär karriär. Trots unga år hade han kommit en bra bit upp på befälsstegen när han bröt foten och genom att inte låta sig hindras av en sådan petitess skrev han definitivt in sig i historieböckerna.
AJ.jpg
AJ.jpg (13.73 KiB) Visad 1226 gånger
Vem var han?

/Håkan

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 11 mars 2019, 09:36

Överste Benjamin H. Vandervoort

https://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_H._Vandervoort

Gestaltad av John Wayne i filmen ”Den längsta dagen”

/ currahee
Bilagor
5832f98ab8c8c4d258b36e01522530be.jpg
5832f98ab8c8c4d258b36e01522530be.jpg (74.23 KiB) Visad 1213 gånger

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 11 mars 2019, 13:02

currahee hade sett John Wayne i den längsta dagen och satte svaret! Benjamin H. Vandervoort. En bruten fot är väl inget, bara att dra ihop snörningen i kängan så hårt man kan....

Värt att nämna att Johan Wayne var 55 år vid filminspelningen, Vandervoort var 27 när det begav sig på riktigt. Vandervoort var med vid påföljande 82a luftburnas engagemang såsom market garden och ardenneroffensiven (där han skadades).

currahee ställer nästa fråga!
/Håkan

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gostap » 11 mars 2019, 13:19

varjag skrev:
8 mars 2019, 23:08
gostap skrev:
8 mars 2019, 10:23
Halsey's tyfon?
vet dessvärre ej namnen på fartygen
Jag ber om ursäkt gostap!!! :oops:
Ditt svar - ''Halsey's Tyfon'' - var mera precist än HJ's. Som du skrev - medan jag postade mitt långa svar - till HJ.....

Jag såg ditt svar - först efter att jag postat mitt......Men ändrar ingenting då HJ var klar över att 'Myteriet på Caine''
hade att skaffa med samma oväder. Författaren -
." Herman Wouk served as an officer aboard two destroyer minesweepers (DMS), the USS Zane and USS Southard, becoming executive officer of the latter. He participated in eight invasions and won a number of battle stars.[9]
och hade egen erfarenhet av skeppshantering i dåligt väder…..även om boken var en dramaisering.

mvh, Varjag
Ingen fara.. :)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 11 mars 2019, 19:45

Tackar.

Vi stannar bland amerikanerna.
Vad syftar dessa tre bilder på?

/ currahee
Bilagor
ww2.jpg

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av MD650 » 11 mars 2019, 20:35

Nuts!
Det var det som artillerchefen?? i 101. Airborne Division gav som svar till tyskarna när de gav honom kapitulatonsvillkor i det belägrade Bastogne under Ardenner-offensiven??
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av MD650 » 11 mars 2019, 22:30

Och Ardenner-offensiven startade i dec 1944 och var den sista stora offensiven i väster med Antwerpen som anfallsmål i syfte att avskära de allierade.
:)

Skriv svar