Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 23 oktober 2018, 19:15

Femtiotrean skrev:
23 oktober 2018, 10:22
Då blir det lätt att hitta rätt kartblad! Vi befinner oss på Julön, där det fanns en sextummare, en brittisk kapten och fyra underofficerare och 27 indiska soldater från Punjabi.

https://dutcheastindies.webs.com/christmas.html
Helt rätt. Myteristerna hade tydligen lyssnat på propagandasändningar där det sades att Bose snart skulle ta makten i Indien. Myteristerna lär ha blivit besvikna när japanerna inte såg dem som jämställda utan satte dem att slita i fosfatgruvorna. Om jag förstår rätt lyckades alla myterister undvika galgen trots dödsdomarna tack vare självständighetsprocessen i Indien efter kriget och även det brittiska intresset att domarna verkställdes svalnade då.

Femtiotrean tar över - varsågod!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 23 oktober 2018, 21:51

utlaendsk.jpg
En ubåt och en ubåt till:
Kuvakaappaus-2.png
Kuvakaappaus-2.png (219.98 KiB) Visad 821 gånger
Olika i nästan alla avseenden, men det finns ändå ett slags gemensam nämnare. (Alla ubåtar håller sig under vattnet och skjuter iväg torpeder, men jag viöll ha ett intressantare svar...)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 24 oktober 2018, 17:47

Har inget svar på frågan men man måste ju börja någonstans - vill identifiera den första ubåten till den italienska ubåten Pier Capponi som jag skrivit om här - Kan det vara rätt så långt..?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 24 oktober 2018, 21:59

Oj oj oj! Jag har gjort det igen! Jag är inte så bra på att idientifiera fartyg, flygplan osv och jag valde den första bästa bilden jag fann på nätet - och det var en bild av fel ubåt!

Den rätta ubåten byggdes tio pår senare än "Piero Capponi" och var av samma klass som denna:
Sommergibile.jpg
En av de två ubåtarna var modernare, större. snabbare, hade större räckvidd och fler torpeder. En av de två var alltså italiensk. Den som var amerikansk var helt överlägsen också numerärt; det byggdes mer än sjuttio ubåtar av samma klass.

Men frågan handlar egentligen inte alls om teknik eller beväpning eller sådant utan om dessa två ubåtar...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 24 oktober 2018, 22:27

Amund skrev:
24 oktober 2018, 17:47
Har inget svar på frågan men man måste ju börja någonstans - vill identifiera den första ubåten till den italienska ubåten Pier Capponi som jag skrivit om här - Kan det vara rätt så långt..?
Samma här Amund - de ''inglasade kommandobryggorna'' - var en italiensk/rysk specialitet :)
Den amerikanska är så klart av Gato-klassen….

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 25 oktober 2018, 01:45

Den rätta ubåten byggdes tio pår senare än "Piero Capponi" och var av samma klass som denna:[/quote]

Femtiotreans bild visar den italienska ubåten IRIDE av Perla-klassen

Hennes ''syster'' GEMMA - sänktes av ''friendly fire'' (torpeder) från ''klasskamraten TRICHECO 8:e oktober 1940 :roll:

Frågan kanske gäller just - ''friendly fire'' - vilken som bekant ''is'nt'' !!! (?)

Det enda Amerikanska fall jag känner, var USS TANG som sänktes av ''sin egen torped'' (cirklade :roll: )

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Tang_(SS-306)

USS SEAWOLF sänktes av eskortjagaren USS Richard M. Rowell (DE-403) med ''hedgehogs'' [q[/quote]
she mistakenly attacked USS Seawolf in a submarine safety lane[1] and sank her. Richard M. Rowell next screened a carrier group providing air support for the landings on Leyte, Philippine Islands on 20 October.
Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 25 oktober 2018, 08:05

"Gemma" är rätt - och vadåbekämpning var tänkt som en del av det rätta svaret, men jag borde antagligen läst på litet bättre innan jag ställde frågan. Jag borde åtminstone inte ha litat på en enda källa. Det andra fallet är nämligen inte helt säkerställt utan bara "highly probable", d.v.s. det finns andra meningar och teorier (en tysk mina).

Men det finns ytterligare en gemensam nämnare i de två ubåtarnas krigshistorier! (Och den är jag bergis på...)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 26 oktober 2018, 09:22

USS Dorado (SS-248) - också av Gato-klassen - sänktes i Karibiska vatten, troligtvis av eget flyg, en Mariner...

?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 26 oktober 2018, 20:57

Det vet inte ens Wikipedia. Men USS Dorado finns med på listor av "friendly fire incidents" och det räcker för mig.

Egentligen var det jag tänkte på att varken Gemma eller Dorado hann skjuta en enda torped "in anger". Gemma var med under spanska inbördeskriget, under Mussolinis äventyr i Etiopien och under andra världskrigets tidiga skede. Doredo nådde aldrig sitt operationsområde (eller kanske inte ens "theatre of war").

En mindre bra fråga och "plenty of poor research", men sveahk har förtjänat frågan!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 26 oktober 2018, 21:45

Tack femtiotrean, men utan varjags gedigna förarbete (och Amunds) hade jag inte kommit långt! Föreslår att varjag övertar nästa fråga...

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 26 oktober 2018, 23:01

sveahk skrev:
26 oktober 2018, 21:45
Tack femtiotrean, men utan varjags gedigna förarbete (och Amunds) hade jag inte kommit långt! Föreslår att varjag övertar nästa fråga...

Hans K
Eftersom jag inte klarade korrekt svar på Femtiotreans fråga - förklarar jag den fri...

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 27 oktober 2018, 13:57

Då har jag chans att ställa en ny, kanske bättre lyckad fråga:
krigisktsyfte.jpg
Vad gör man här? Vad har det med kriget att göra?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 28 oktober 2018, 08:29

Industriell produktion av molotovcocktails..?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 28 oktober 2018, 08:38

I så fall förvånansvärt små flaskor...

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 28 oktober 2018, 16:46

Pencelin

Skriv svar