Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Gott » 31 mars 2014, 13:54

Soldater från två länder möts under vänskapliga former som resultat av ett visst krig. Vilka länder och vilket krig?

Bild

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Gott » 31 mars 2014, 18:36

Konflikten var en konsekvens av Münchenöverenskommelsen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 31 mars 2014, 21:28

Tyskar och polacker efter Polens framgångsrika annektering av Teschenområdet????

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 31 mars 2014, 21:32

Jag drar till med en gissning. Münchenöverenskommelsen innebar om jag minns rätt att den tjeckiska delan av Teschenområdet tillföll Polen. De som kramar om varandra skulle då kunna vara polacker från den tjeckiska delen och polacker från den polska delen.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 31 mars 2014, 22:39

Ungrare och tjecker?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 31 mars 2014, 23:01

Kanske ungrare och polacker? Två folk som traditionellt känt sympati för varandra.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Gott » 1 april 2014, 07:57

Patrik har helt rätt, ungerska och polska soldater kramar om varandra i April 1939 efter ha fått en gemensam gräns. Ungern hade precis snott åt sig ytterligare ett stycke av det nybildade Slovakien (de hade redan tagit/fått södra delarna) efter en veckas krig, också känt som Lilla kriget. Relationerna mellan Ungern och Polen var så goda att Horthy senare vägrade låta tyskarna använda området som språngbräda in i Polen och polska soldater på flykt tilläts senare passera Ungern.

Frågan går över.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 1 april 2014, 21:41

Tackar! Men det var ju egentligen fusk - jag gissade två gånger, och andra gången först när jag insåg vad Stellan syftade på.

Men från mina många resor i östeuropa på den gamla dåliga tiden minns jag förstås de ömsesidiga sympatierna mellan ungrare och polacker - undrar om de finns kvar?

Om det hade gällt tjecker och ungrare i en motsvarande situation hade de sannolikt gjort honnör för varandra.

Här en ny fråga, förutsatt att Berlinolympiaden kan räknas till "... och dess upptakt".

Många har säkert hört skrönan att Adolf Hitler skakade hand med Berlinolympiadens alla guldmedaljörer, utom den mörkhyade och oförskämt framgångsrike Jesse Owens. Men det är alltså en skröna. Hur var det i verkligheten?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 april 2014, 22:16

Fritt ur minnet skakade Hitler hand med alla TYSKA Guldmedaljörer.
I Jesse Owens egna ord - var H's tid vid spelen snålt utmätt och han var scheduled att lämna strax innan medaljutdelningen
för 100m sprint.
Han ''vinkade glatt till mig'' när jag passerade hans loge - och jag vinkade tillbaka...''

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 1 april 2014, 23:43

Ja, Varjag har förstås rätt, men kanske inte Owens. Sä här lär det ha gått till - om nu inte detta också är en skröna. När den första tävlingsgrenen var avslutad, gick Hitler ner på arenan för att gratulera segraren. Då protesterade Olympiska kommitténs ordförande, som upplyste Hitler om att de olympiska spelen var Olympiska kommitténs arrangemang, inte Tysklands. Allt som skulle göras under spelen sköttes av Olympiska kommitténs dignitärer och funktionärer, medan värdlandets statsöverhuvud endast hade till uppgift att förklara spelen öppnade och avslutade. Hitler ombads att gå upp och sätta sig på läktaren igen, och överlåta medaljutdelning och gratulationer åt de av kommittén därtill utsedda personerna. Och det fann sig Hitler i.

Men givetvis träffade och gratulerade Hitler de tyska medaljörerna, utanför programmet.

Varjag kastar nästa diskus!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 2 april 2014, 01:59

Tack patrik blom
När det är bråttom - måste man olja hangarfartyg även i hårt väder.....
håller fast för glatta livet.PNG
- som denna tanker gjorde före en avgörande drabbning.

Under striderna - sänktes den dock. Därtill ett eget hangarfartyg - :roll:

Vad hette tankern och det sänkta hangarfartyget? Bonus för vilket hangarfartyg som oljas påbilden....

Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 2 april 2014, 10:30

Skjuter från höften. USS Neosho bunkrar USS Yorktown. Slaget om Korallhavet. Hangarfatyget som fylls, USS Yorktown. Det sänkta hangarfartyget USS Lexington. Och sänkta tankern USS Neosho.
g464653.jpg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 2 april 2014, 11:48

Well done Stighult - 100%-igt rätt.

De japanska flygarna som angrep & sänkte NEOSHO - rapporterade att de sänkt ett hangarfartyg - 8O

Din fråga, Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 2 april 2014, 17:04

Inte varje dag man får in en fullträff, på varjag´s klurigheter. :D

Vi försöker med något hemtrevligt, frågan blir var man hade så mysigt med blommor och allt.
krypin.jpg
krypin.jpg (90.13 KiB) Visad 354 gånger

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 2 april 2014, 23:29

Ett borgerligt hem omkring år 1910, i en trakt där det kan behövas god uppvärmning. Räcker det som svar?

Skriv svar