Quiz: Andra världskriget
-
- Medlem
- Inlägg: 5652
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Andra världskriget
Jag tror att det som gjorde frågan svårt - för mig och alla andra - var att man inte genast tänkar på en schackturnering när det talas om idrottsevenemang. Jag visste inte ens att det finns EM i schack. Frågan blev något lättare när man fick veta att "där" var i Sydamerika och man hade läst om hur många kända schackspelare hade stannat i Argentina under andra världskriget.
Men nu söker vi ett evenemang med ungefär två och ett halv miljoner deltagare i två länder!
Men nu söker vi ett evenemang med ungefär två och ett halv miljoner deltagare i två länder!
Re: Quiz: Andra världskriget
Riksmarschen? Genomfördes ofta under krigsåren i Sverige, och även i Finland.
-
- Medlem
- Inlägg: 5652
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Andra världskriget
I maj 1941. Initiativet kom från Svenska Gångförbundet och idéen mottogs med stor entusiasm i Finland.
StefanZ har frågan!
StefanZ har frågan!
Re: Quiz: Andra världskriget
Tack!
Jag har ingenting i buffertlager just nu, så jag släpper frågan fri!
Re: Quiz: Andra världskriget
Jag tar frågan ändå!
Något som skulle kunna användas i en galax långt långt borta, kanske på isplaneten Hoth. Men användes faktisk här på Jorden och rent av i Norra Europa... Påminde vare sig om gående jättekycklingar eller fyrbenta Behemotar, men finurlig ändå och åtskilligt mera praktiskt.
Vad kan det vara jag tänker på??
Något som skulle kunna användas i en galax långt långt borta, kanske på isplaneten Hoth. Men användes faktisk här på Jorden och rent av i Norra Europa... Påminde vare sig om gående jättekycklingar eller fyrbenta Behemotar, men finurlig ändå och åtskilligt mera praktiskt.
Vad kan det vara jag tänker på??
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13687
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Andra världskriget
Det måste vara något typ av stridsrobot, men ...
Re: Quiz: Andra världskriget
Nej. Även om de såg ganska så häftiga ut!
Re: Quiz: Andra världskriget
Ryska aerosaner ?
Det mest star wariga jag kan tänka mig från vk2
Det mest star wariga jag kan tänka mig från vk2
Re: Quiz: Andra världskriget
Juste ja! Men även andra använde dem. Jag har tex sett bilder på finsk pansrad aerosan. länk nedan.
Ordet -san har rötter som betyder ung. kälke. De var alltså i princip stora kälkar med mer eller mindre avancerad inbyggnad som vindskydd och ev splitterskydd, med en motor + propeller på baksidan, som då gav rejält med skjuts. De kördes på snö och is ja. Mycket lämpliga på isplaneten Hoth samt i Norra Europa vintertid! Min gissning är att de användes även på Ladoga vintertid, även om de inte brukar nämnas. Det är inte ofta aerosaner nämns, faktiskt. Även om det går att hitta bilder på dem, tex på Pinterest.
Ibland användes flyplansmotorer, och då fick man verkligen skjuts / kunde pansra in dem ordentligt..
De var i allmänhet beväpnade så de ser krigiska ut på teckningar, men användes nog oftast i icke stridande roller, för spaning, kurir, lättare transport mm mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/RF-8
Här en rysk sida om bla den finska bepansrade aerosan http://ost-front.ru/2011/10/19/nkl26/
JohnT får stafettpinnen!
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 15 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 5652
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Andra världskriget
Det bör kanske påpekas att samtliga "flygslädar" som man ser med ett hakkors målad på hade finnarna fått som krigsbyte. "Den finska bepansrade aerosanen" t.ex är en НКЛ-26. De användes som "förbindelsefordon" mellan fastlandet och öarna på Onegasjöns, Ladogasjöns och Finska vikens is.
Konceptet eller fordonstypet var förstås inte okänt i Finland. Wäinö Bremer, en flygpionjär, gjorde ett försok med en passageraraerosan år 1928, utan framgång:
Under förbudstiden fanns det en spritsmugglare, "spritkung" Hjalmar Mäkelä i Korpo i Åbolands skärgård, som hade låtit hygga sig en motoriserad "spritkälke":
Sjöbevakarna hade också skaffat sig en flygsläde för gränskontroll i vintertid. Året är 1931 men jag vet inte om släden var av finsk tillverkning eller köpt utomlands:
"Finnish snowmobiles"
http://sa-kuva.fi/ "moottorikelkka" eller "lentokelkka"
Konceptet eller fordonstypet var förstås inte okänt i Finland. Wäinö Bremer, en flygpionjär, gjorde ett försok med en passageraraerosan år 1928, utan framgång:
Under förbudstiden fanns det en spritsmugglare, "spritkung" Hjalmar Mäkelä i Korpo i Åbolands skärgård, som hade låtit hygga sig en motoriserad "spritkälke":
Sjöbevakarna hade också skaffat sig en flygsläde för gränskontroll i vintertid. Året är 1931 men jag vet inte om släden var av finsk tillverkning eller köpt utomlands:
"Finnish snowmobiles"
http://sa-kuva.fi/ "moottorikelkka" eller "lentokelkka"
Re: Quiz: Andra världskriget
När stod det slagord bland annat för en diktaturs ledare på järnvägsvagnar som åkte genom Sverige ?
Re: Quiz: Andra världskriget
Finns tre olika möjligheter >
Hästskotrafiken 1940 ''Trondheim till Narvik via Storlien–Östersund–Riksgränsen. Denna första trafik handlade inte om permissioner utan det var fråga om rena truppförflyttningar.[5] ''
Permittenttrafiken genom Sverige ''Den 8 juli 1940 kom Sverige och Tyskland överens om att låta permittenter (det vill säga tyska soldater på permission) färdas till och från Tyskland på svenska järnvägar. Dock utvidgades trafiken nästan genast till att gälla flera sorters transporter, även krigsmateriel. Denna trafik kom att pågå i drygt tre år och innefattade totalt ca 2 140 000 soldater''
Engelbrechtsdivisionen 1941 '
''Engelbrechtdivisionen eller Division Engelbrecht, efter sin befälhavare general Erwin Engelbrecht, kallas 163. infanteridivisionen ur tyska armén som under andra världskriget med svenskt tillstånd transiterades på järnväg genom det neutrala Sverige till Finland från det ockuperade Norge. Transiteringen ägde rum mellan den 25 juni och 12 juli 1941. Det krävdes 105 tåg för att transportera divisionen genom Sverige och genomfarten bevakades av 15 000 svenska soldater. ''
Varjag
Hästskotrafiken 1940 ''Trondheim till Narvik via Storlien–Östersund–Riksgränsen. Denna första trafik handlade inte om permissioner utan det var fråga om rena truppförflyttningar.[5] ''
Permittenttrafiken genom Sverige ''Den 8 juli 1940 kom Sverige och Tyskland överens om att låta permittenter (det vill säga tyska soldater på permission) färdas till och från Tyskland på svenska järnvägar. Dock utvidgades trafiken nästan genast till att gälla flera sorters transporter, även krigsmateriel. Denna trafik kom att pågå i drygt tre år och innefattade totalt ca 2 140 000 soldater''
Engelbrechtsdivisionen 1941 '
''Engelbrechtdivisionen eller Division Engelbrecht, efter sin befälhavare general Erwin Engelbrecht, kallas 163. infanteridivisionen ur tyska armén som under andra världskriget med svenskt tillstånd transiterades på järnväg genom det neutrala Sverige till Finland från det ockuperade Norge. Transiteringen ägde rum mellan den 25 juni och 12 juli 1941. Det krävdes 105 tåg för att transportera divisionen genom Sverige och genomfarten bevakades av 15 000 svenska soldater. ''
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5652
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Andra världskriget
"Vid sidan av soldater fraktades oerhörda mängder gods genom Sverige. Några exempel:
- Till Narvik kom under krigsåren 191.250 gods- och malmvagnar med Tyskland som avsändare och mottagare. I fråga om malmen med Tyskland som mottagare. 6.400 vagnar med fisk gick till Tyskland, enligt norska statsbanan NSB:s siffror.
- En hittills föga känd godslinje var upprättad mellan Sundsvall och Trondheim. November 1942-oktober 1943 kördes 13.690 vagnar med kol till Norge, kol som tagits sjövägen till Sundsvall. Tyska krigsmakten och rustningsindustrin i Norge behövde kolet.
- Också via Luleå gick koltåg. Under krigsåren lossades drygt 25.000 malmvagnar i Narvik med kol från de tyska lagren i Luleå."
"Den 26 februari 1942 gick ett tåg med 48 vagnar från Helsingborg till Narvik. Lasten utgjordes av fordon och utrustning. Svensk järnvägspolis skulle åtfölja och bevaka tåget. Vid ankomsten till Narvik konstaterades att inbrott skett i en stor del av bilarna och föremål stulits. På en lastbils vindruta var klistrat ett anslag med texten "Leve Norge, leve Ryssland, leve Britannien" och därunder "Hitler" plus en döskalle. SJ svarade att transporten visserligen av misstag var obevakad på vissa sträckor, dock föga troligt att skadegörelse och stölder skett under färden genom Sverige."
- Till Narvik kom under krigsåren 191.250 gods- och malmvagnar med Tyskland som avsändare och mottagare. I fråga om malmen med Tyskland som mottagare. 6.400 vagnar med fisk gick till Tyskland, enligt norska statsbanan NSB:s siffror.
- En hittills föga känd godslinje var upprättad mellan Sundsvall och Trondheim. November 1942-oktober 1943 kördes 13.690 vagnar med kol till Norge, kol som tagits sjövägen till Sundsvall. Tyska krigsmakten och rustningsindustrin i Norge behövde kolet.
- Också via Luleå gick koltåg. Under krigsåren lossades drygt 25.000 malmvagnar i Narvik med kol från de tyska lagren i Luleå."
"Den 26 februari 1942 gick ett tåg med 48 vagnar från Helsingborg till Narvik. Lasten utgjordes av fordon och utrustning. Svensk järnvägspolis skulle åtfölja och bevaka tåget. Vid ankomsten till Narvik konstaterades att inbrott skett i en stor del av bilarna och föremål stulits. På en lastbils vindruta var klistrat ett anslag med texten "Leve Norge, leve Ryssland, leve Britannien" och därunder "Hitler" plus en döskalle. SJ svarade att transporten visserligen av misstag var obevakad på vissa sträckor, dock föga troligt att skadegörelse och stölder skett under färden genom Sverige."