Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 15 april 2020, 01:53

Fel svar - aaret, var 1935; kolen - alla 102 tonnen brots paa ett enda arbetsskift…..med dramatiska foljder - :wink:

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 15 april 2020, 08:46

varjag skrev:
15 april 2020, 01:53
Fel svar - aaret, var 1935; kolen - alla 102 tonnen brots paa ett enda arbetsskift…..med dramatiska foljder - :wink:

Varjag
Ah, det måste nästan vara gamle Stachanov, på den tiden en rask och mycket duktig gruvarbetare i Sovjet. Som började slå arbetsrekord och slå arbetsnormer gång på gång... Skapade den så kallade stachanov-rörelsen, eller stachanoviec-rörelsen där det gällde att utöka arbetsproduktionen, inte genom utökade resurser ovanifrån utan genom att förbättra både den individuella ansträngningen och gruppens organisation.

Det har sagts att Stachanovs genombrott var delvis fejk, att det var egentligen hans arbetsgrupps resultat som räknades in såsom hans.
Men jag har sett redovisningar där man berättade hur han gjorde. Han planerade sitt arbete väl. Kom i god tid till arbetsplatsen. Såg till att alla behövliga verktyg var i gott skick och på plats (inget behov att mitt i arbetsskiftet stoppa arbetet för att hämta reservdelar). Jobba på hederligt under den betalda arbetstiden. Städa efter sig när allt var klart, så nästa skift kunde börja på samma sätt.
Etc.

Egentligen inte mycket annorlunda än det som tidsstudiemännen gjorde i väst och hoppades uppnå för arbetsgivarens och aktieägarnas skull, men med mera bravur och arbetarnas egen goda vilja. Både för den sovjetiska sakens skull ("Stalin fostrade oss!""Jag är en sovjetmänniska!") men givetvis också, för diverse arbetspremier och andra belöningar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 15 april 2020, 11:46

Visst var det
Ah, det måste nästan vara gamle Stachanov, på den tiden en rask och mycket duktig gruvarbetare i Sovjet
Om ''gamle'' kan vi inte haalla med - han var 29 när han satte sitt ''rekord'' :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Alexey_Stakhanov

Om hans ''rekord'' maa vi tvista - men daa initiativtagaren var Stalin sjaelv - tvivlar alla! Stalin ''ville stifta ett exempel''
bland industriarbetarnas latmaskar och slofockar !
Och lyckades over forvantan ! Stotbrigader av Stachanoviter - visade millioner arbetare hur man ''okar tempot'' >>>>>
Men - arbetarna fick inte en kopek mera for sitt slit - bara mera svett och taarar ! Stachanoviterna - fick trebubbel lon !
Ett par aar senare - infordes de s.k. ''Arbetarbockerna'' - inseglet paa deras livegenskap !
Alla maste ta emot dem - gula till faergen….(detsamma som prostituerades….) och i den noterdes ALLT om knegaren>
...sena ankomster, sjukfraanvaro, protester, politisk attityd, alkoholmissbruk etc etc etc - ALLT givetvis med kopior till NKVD!
Jag kan tillaegga att mera an 20 minuters ''sen ankomst'' till jobbet - kunde sluta med arrestering och 12 maanader i GULAG's
slavlaeger ! (utan mycket bra ursaekt - avliden i familjen var en…..)
Dessutom - kunde arbetaren inte ''saega upp sig'' utan arbetsgivarens medgivande. Ej heller faa nytt jobb - utan uppvisande
av ''boken'' och - med NKVD's vaelsignelse :roll:

Den perfekta Livegenskapen !

StefanZ tar oss vidare, Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 15 april 2020, 18:02

varjag skrev:
15 april 2020, 11:46


StefanZ tar oss vidare, Varjag

Tack för det, tack för det! Gnuggar händerna och ser ivrig ut. :)


Nu sticker jag ut hakan och har ett kanske obevisat påstående som dagens fråga.

En krigskampanj, en händelsekedja, ett slag, som i sig bar fröet till Axelmakternas och de Nazityskes nederlag!

Vilken kampanj, vilka krigiska händelser tänker jag på? Och varför kan det tänkas att mitt påstående är riktigt?
Och sålunda, vilka bör tackas alldeles särskilt för att Axelmakterna misslyckades i sitt uppsåt??

[MÅNGA bidrog, många förtjänar stora tack och tacksamhet. Men alltså inte minst dessa som frågan avser]



En ledtråd:
Karin Boye var med där på ett litet hörn. Ja, i alla fall hennes namn nämndes i samband med kampanjen.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 april 2020, 09:11

När jag ställt frågan, och därefter friskade upp minnet, insåg jag att frågan har en inbyggd slamkrypare. JAG tänkte på en viss mycket bestämd "armékår". Men så fick jag veta att en helt annan "armékår" som faktiskt kom att delta i samma kampanj, har en lika stor del i att nazister, fascister och andra hitlerister fick på moppo i slutändan.
Hitler själv antydde detta.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 april 2020, 11:14

Come an, guys! Ledtråden, ledtråden! Vilken dikt om Karin Boye, publicerad under kriget, är jättekänd och nämner krigiska kampanjer??

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av MD650 » 16 april 2020, 12:34

Kommer bara på Callocain (eller Kallokain)...
:)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11130
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 16 april 2020, 13:22

StefanZ skrev:
16 april 2020, 11:14
Come an, guys! Ledtråden, ledtråden! Vilken dikt om Karin Boye, publicerad under kriget, är jättekänd och nämner krigiska kampanjer??
Om eller av KB...?

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 april 2020, 13:34

MD650 skrev:
16 april 2020, 12:34
Kommer bara på Callocain (eller Kallokain)...
:)
Javisst, det är pga Kallokain med dess antifascistiska tendens, som Boye beskrivs i dikten som dessa hjältarnas syster och vän...

så fastän ett fel svar, förtjänar det svaret ändå en ruta eller två utav vår berömda chokladkaka, eftersom det svaret fördjupar vår förståelse.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 16 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 april 2020, 13:35

sveahk skrev:
16 april 2020, 13:22
StefanZ skrev:
16 april 2020, 11:14
Come an, guys! Ledtråden, ledtråden! Vilken dikt om Karin Boye, publicerad under kriget, är jättekänd och nämner krigiska kampanjer??
Om eller av KB...?

Hans K

Om, dikten om KB...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5639
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 april 2020, 14:17


StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 april 2020, 15:47

Javisst, det är den dikten som jag tänkte på som en användbar ledtråd. en chokladruta, varsågod!

läs texten i den dikten du har hittat, och nysta ut härvan, nu är det lätt...


Ps. Nej, det är inte enbart storvulna bombastiska diktrade á la gångna tiders tirader, dikten omtalar dagsaktuella händelser.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13614
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 16 april 2020, 15:57

Vi borde ha med Grekland att göra (thermopyle i diktien). året är 1941 och förmodligen gäller det den tyska invasionen och Grekland kapitulation, vilket rätt bra sammanfaller med tiden för Karin Boyes död. Vad operationen heter vet jag inte.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 april 2020, 17:48

Markus Holst skrev:
16 april 2020, 15:57
Vi borde ha med Grekland att göra (thermopyle i diktien). året är 1941 och förmodligen gäller det den tyska invasionen och Grekland kapitulation, vilket rätt bra sammanfaller med tiden för Karin Boyes död. ......
Vänta vänta... Tyska invasionen av Grekland, i april 1941? Men varför skulle de överhuvudtaget ge sig in i sådana äventyrligheter, med starka trupper och allt, när de just höll som bäst på med kraftsamling inför historiens största fälttåg, Barbarossa mot Sovjet?? (säg inte att de ville ge lite extra stridsträning åt sina rekryter - de är kanske sant men det räcker inte som förklaring).

Kunde de inte bett sina allierade, Italien till exempel, att ta och ordna upp saken, OM nu en ockupation av Grekland var SÅ viktig??

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 april 2020, 21:57

Alltså, nu har vi äntligen kommit fram till att det måtte ha varit Grekland och grekerna som var den hjältemodiga "armékåren" vi bör tacka. Nu gäller det att analysera fram vad som var så märkvärdigt med deras kamp, Thermopylae eller inte... Att bli besegrade av tyskarna är det ju många så blev, så det i sig inte kan vara hela svaret. Låt oss således lyfta blicken och se vad hände i stort däromkring... Varför och vilka följder det blev...

Skriv svar