Spanien och Portugals roll under 2:a VK?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
vskalex
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Västerås - Mälarens Pärla!

Spanien och Portugals roll under 2:a VK?

Inlägg av vskalex » 23 maj 2002, 16:27

Tänkte följa trenden med att ta upp några länder som inte direkt var inblandade under 2:a VK. Framför allt är det väl mest Portugal som intresserar, hur var stämningarna i landet? Spanien, som jag har förstått det, var neutrala med en ganska stark dragning åt Tyskland, samma med Portugal?

Och, nej, jag orkar inte "googla" :wink:

[EDIT] Kann innte stavva.....

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 maj 2002, 17:18

Hej!

Märkligt. Idag funderade jag på att slänga upp ungefär samma fråga här, så nu kommer jag att följa diskussionen med stort intresse. De frågor jag mer specifikt tänkt på är:

1. Vilka var Francos främsta anledningar till att stå neutral och inte alliera sig med Tyskland.

2. Om spanjackerna gjort slag i saken, hur hade det inverkat på kriget? (Kunde inte undvika lite kontrafaktiska tankegångar...) Personligen får jag Nordafrika i huvudet när jag tänker på spanskt ingripande.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 23 maj 2002, 17:40

Gutekrigaren!

Franco ville säkra sin position efter inbördeskriget inte riskera den. Spanskt deltagande hade nog begränsat sig till att sno Gibraltar och nån symbolisk mindre trupp som deltog på nån av stridscenerna.

Mvh
/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 23 maj 2002, 18:42

Hitler ville få med Franco på sin sida men som påpekats så hade inbördeskriget splittrat samhället och Franco ville inte riskera att bli av med sin makt.
Hitler tyckte att Franco var skyldig Tyskland hjälp efter att Tyskarna hade hjälpt honom under inbördeskriget men tyckte väl inte att det var så viktigt iom Tyskarnas framgångar på slagfältet.
Efter Stalingrad och USA:s inträde i WW2 förstod Franco att Tyskarna skulle förlora och vägrade Tyskarna att marchera genom Spanien för att attackera Gibraltar och då blev det spända relationer mellan länderna.
Hitler övervägde t.o.m en invasion av Spanien för att säkra den Spanska kusten ifrån en Allierad invasion men blev avrådd av Tyskarnas underrättelsechef Wilhelm Canaris som var Spanienvän.
Hitler hade också en bild av spanjorerna fter inbördeskriget som tappra krigare och tyckte att det skulle kunna kosta för stora resurser att hålla Spanien.

Jag har iofs hört att det skulle ha varit Spanjorer med vid Stalingrad men vet inte om det stämmer.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 23 maj 2002, 20:59

wreezig skrev: Jag har iofs hört att det skulle ha varit Spanjorer med vid Stalingrad men vet inte om det stämmer.
En division spanska frivilliga (Division Azûl) slogs på föpr Wehrmacht på östfronten. Jag vet dock inte om den divisionen var vid Stalingrad.

För Franco var denna division ett bekvämt sätt att bli av med besvärande true believers som strävade efter att få med Spanien i kriget på Tysklands sida.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 maj 2002, 21:06

Division Azul (det bildades förresten även en Esquadra Azul i Luttwaffe) ingick i Heeresgruppe Nord och var därför inte med i Stalingrad.

/Johan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 24 maj 2002, 07:58

Portugal har en historisk vänskapsförbindelse med Storbrittanien, vilket visade sig i att landet upplät flygbaser på Azorerna till RAF. Dessa baser spelade en stor roll i bekämpandet av de tyska ubåtarna. Senare kom även amerikanska flygplan att baseras på Azorerna, där USAF än i dag har en bas.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
björken
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 april 2007, 16:46
Ort: värnamo

Inlägg av björken » 26 april 2007, 14:37

Har kollat runt lite. Den spanska divisionen Azul sterd i Lenningrad och några få antikomunister slogs sedan i berlin 1945.

Vet nån om portugisika divisioner sted nån gång under kriget?

Skriv svar