Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Eller kan det vara Wilheim Heidkamp????

Borde vara Wolfgang Zenker eller Berndt von Arnim?
Bernd von Arnim är rätt.varjag skrev:Borde vara Wolfgang Zenker eller Berndt von Arnim?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bernd_von_Arnim
Fraagan fri!, Varjag
En amerikansk general fraan VK2. Inte saa kaend kanske, men i likhet med sin mer beroemde far blev han tilldelad Congressional Medal of Honor. Namnet?
Det är ju ganska likt Theodore Roosevelt, Jr., (November 13, 1887 - July 12, 1944)
tror Currahee
tror Currahee
Alldeles riktigt.
Fraagan till Currahee.
Fraagan till Currahee.
Tack.
Vilken radiosändare började sina sändningar under krigsåren med morsesignalen tre långa och en kort, för bokstaven V?
undrar Currahee
Vilken radiosändare började sina sändningar under krigsåren med morsesignalen tre långa och en kort, för bokstaven V?
undrar Currahee
Det var engelska BBC's propagandasandningar till det ockuperade Vasteuropa. Men du har faat V:et om bakfoten.....currahee skrev:Tack.
undrar Currahee
Bokstaven V ar i morse ar tre korta-en laang - 'di-di-di-daaa' och avsaag likna en knackning paa (den tyska) dorren....
Den ackompanjerades av en strof ur Beethovens 5:e Symfoni - och inte minst 'Colonel Brittons' konspiratoriska rost:
'The V is your sign ----- The Night is your Friend.....'
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag antar svaret är märkligare än så.
...- = V
---. = Finns ej i morsealfabetet
Så jag antar att det var någon kryptisk sändare, som använde ett hemmagjort V.
Väntar med spänning på svaret.
BOJ
Fd telegrafist i Storsvenska armén
...- = V
---. = Finns ej i morsealfabetet
Så jag antar att det var någon kryptisk sändare, som använde ett hemmagjort V.
Väntar med spänning på svaret.
BOJ
Fd telegrafist i Storsvenska armén
Sorry, jag kastade om tecknen. BBC var det jag tänkte på. Frågan är din varjag.
/ currahee
/ currahee
Tack currahee - 'di-di-di-daa' sändes inte som 'morse-bipbipbip....' - utan slogs paa puka - tre snabba slag och det sista med pukan 'ekande' för en lååång.....mycket suggestivt. (Sorry Stellan - men jag har det dar paa en gammal skiva någonstans)currahee skrev:Sorry, jag kastade om tecknen. BBC var det jag tänkte på. Frågan är din varjag.
/ currahee
Nästa och nog lättare - fråga; vad hette mannen till höger i denna bild?, Varjag
- Bilagor
-
- parkettplatsare.jpg (66.6 KiB) Visad 1432 gånger
En gissning.
George H W Bush.
Mvh
unmo300
George H W Bush.
Mvh
unmo300
Nej ingen Bush.....hans parkettplats var den minst avundsvärda - vattenytan, varfrån han fick se några av krigets mest avgörande minuter. Hans flygplan i bakgrunden är vägledning......
Varjag