Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Hmm, var det inte 44. US-div????

45. var det, men jag godkänner svaret i alla fall.MD650 skrev:Hmm, var det inte 44. US-div????
/G:son
- MoparMadness
- Medlem
Fotnot:G:son skrev:45. var det, men jag godkänner svaret i alla fall.MD650 skrev:Hmm, var det inte 44. US-div????
Märket togs ur bruk efter Pearl Harbor, och den tyska krigsförklaringen.
/G:son
Taget från http://www.45thdivisionmuseum.com/Histo ... rbird.html
In 1939 after approval of the Commanding General, Eighth Corps Area, and the Chief of the National Guard Bureau, the Thunderbird design was officially approved by the War Department and authorized for manufacture and wear. The document approving the design, which was to become famous in World War II and the Korean War, stated that, the Thunderbird was a Native American symbol signifying "sacred bearer of happiness unlimited."
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."
Vill inlägga högljutt protestvrål emot att de finska städerna skulle ha varit de mest bombade städerna före Blitzen.
Den mest bombade staden var Chungking utsatt för mångårig bomboffensiv av Nippon.
Den mest bombade staden var Chungking utsatt för mångårig bomboffensiv av Nippon.
Protest noterad. Chungking anfölls väl f.f.g. i maj 1939 (?) - alltså före 2:a vk's utbrott....Men om du kan presentera mera om bombning av Chungking mellan september -39 och -40 är vi alla idel öra. mvh, Varjagspett skrev:Vill inlägga högljutt protestvrål emot att de finska städerna skulle ha varit de mest bombade städerna före Blitzen.
Djärv kommandoraid
Då vi inte hört av MD650 med ny fråga - här en; Vi söker en framgångsrik 'kommandoraid' mot en europeisk hamn på våren 1945. Man lyckades sänka fyra fartyg i hamnen, befria ett antal fångar och - ta som fångar, bl.a. större delen av besättningen på en motortorpedbåt....Inte nog med det, ett lastfartyg togs som 'pris' och återvände med styrkan till dess bas.
När, var? Bonus för detaljer om deltagande och sänkta fartyg! ,Varjag
När, var? Bonus för detaljer om deltagande och sänkta fartyg! ,Varjag
Argh! Det där har jag läst om - men var? Någonstans får jag för mig att det handlar om Polen.. Gdansk?
Granville räden i mars 1945?
Har inte en susning om båtarna.
EDIT:
Förlåt, fartyg kanske det heter.
EDIT:
Äh, det löser sig.
Rätt, det var den tyska raiden mot Granville Manche på Cotentan-halvön. Vilket man kanske inte väntar sig då Tyskland var 'på repen' i mars 1945. Tyskarna höll fortfarande Kanalöarna - och amerikanerna i den fredliga avkroken, togs på sängen av några raska sjömän i Kriegsmarine med fyra minsvepare, ett par artillerifärjor med 88:or och några snabba motorbåtar. Den amerikanska motortorpedbåten PC 564 försökte fly, körde på grund i villervallan och de flesta av dess besättning togs till fånga.NIL skrev:Granville räden i mars 1945?
EDIT:
NIL's fråga, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Granville_Raid
På vilken ö dryftades följande bevingade:
""Surrender? Surrender be fucked!""
""Surrender? Surrender be fucked!""
Äh, det löser sig.
Hmm, Timor
En PC är väl inte en motortorpedbåt ?
Du har alldeles rätt PC = Patrol Craft, min källa var tysk vari man lyckats förväxla PC och PT - men W-pedialänken hade det korrekt. mvh, Varjagspett skrev:En PC är väl inte en motortorpedbåt ?
Nu hamnar vi in the skies igen..
Ploesti, Liberators. 52 st gick ner under anfallet, framförallt från LV.
Men vilka typer var jaktplanen som sköt ner ett antal av dem?
Ploesti, Liberators. 52 st gick ner under anfallet, framförallt från LV.
Men vilka typer var jaktplanen som sköt ner ett antal av dem?