Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
visst har vi många Ufo:s i Hässleholm, men...... 
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Det kanske inte ens var en ME-262 han mötte, utan något utomjordiskt... 
Guld - Utan tånglukt
Mycket tyskt jet- och raket - föreföll utomjordiskt 1944 och kanske även 1953millgard skrev:Det kanske inte ens var en ME-262 han mötte, utan något utomjordiskt...
En annan seglivad skröna i flyglitteraturen, är de jugoslaviska Dornier 17K, som flög den Jugoslaviska Guldreserven till Heliopolis i Egypten......Vilket aldrig skedde.
Så VAD hände med Jugoslaviens guldreserv?, Varjag
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag tror c:a 980kg av den, som fanns i Sarajevo, togs över av den nya Kroatiska staten.
Re: Guld - Utan tånglukt
varjag skrev:Mycket tyskt jet- och raket - föreföll utomjordiskt 1944 och kanske även 1953millgard skrev:Det kanske inte ens var en ME-262 han mötte, utan något utomjordiskt...Ärligt tror jag här mindre på FLYG än detaljerad efterkrigsforskning.
Håller helt med - hade jag anat att FLYG var källan hade jag inte formulerat frågan på det viset.
Visste jag faktiskt inte om....von Adler skrev:Jag tror c:a 980kg av den, som fanns i Sarajevo, togs över av den nya Kroatiska staten.
Bråket om det jugoslaviska guldet fortsatte till Italiens kapitulation - men tyskarna fick veterligen inget av det.
Frågan är fri, Varjag
En liten norsk ö blev föremål för en utländsk underrättelseoperation 1943-44. Denna operation gav ett visst eko i samtiden, och ställde till en hel del problem för ockupationsstyrkorna eftersom operationen bla. innebar sambandsupprättelse.
Vad hette huvudpersonen i dramat och vad heter ön?
Bilden är från ön men tagen efter krigsslutet.
Vad hette huvudpersonen i dramat och vad heter ön?
Bilden är från ön men tagen efter krigsslutet.
- Bilagor
-
- ontheisland.jpg (64.79 KiB) Visad 786 gånger
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Kroaterna deponerade en större mängd guld, silver (huvudsakligen mynt) och andra värdesaker i Schweiziska banker senhösten 1944 - av detta ska tydligen 980kg ha varit en del av den f.d. Jugoslaviska guldreserven - den del som fanns på den jugoslaviska centralbankens filial i Sarajevo och togs över av den nya staten Kroatien.varjag skrev:Visste jag faktiskt inte om....von Adler skrev:Jag tror c:a 980kg av den, som fanns i Sarajevo, togs över av den nya Kroatiska staten.Sanningen tycks ha varit att större delen av Jugoslaviens guldreserv deponerades i Bank of England redan 1939. Någon - var förutseende
. Någon liten del av återstoden, k a n ha flugits till Grekland med de Dornierplan som tog sig dit fast inget syns ha kommit vidare till Egypten.....(om britterna talar sanning?)Jugoslaviska statsbanken delade upp vad som fanns i Belgrad i smärre poster som gömdes i olika kuststäder vid Adriatiska havet. Nu blev det ju italienarna, som 'fick ockupera' Dalmatiska kusten - och guldet föll i deras händer och hamnade i Rom
. Tyskarna, ansåg med rätta att hälften, av det italienska rovet - skulle tillfalla dem. Men si, där - satte sig italienarna på tvären.
Bråket om det jugoslaviska guldet fortsatte till Italiens kapitulation - men tyskarna fick veterligen inget av det.
Frågan är fri, Varjag
Ön befinner sig på hyfsat nordlig breddgrad, dock inte granne med Sovjet.
Vågar vi gissa att personerna vid radion - är sovjetryssar? Och att det kan vara på Spetsbergen?Ön befinner sig på hyfsat nordlig breddgrad, dock inte granne med Sovjet.
@ von Adler.....en 'större mängd guld' - är som visat i Tekniktråden för några år sedan - förvånansvärt litet*)
*)980 Kilogram guld - bör 'i klump' ha varit en kub med ungefär 41 centimeters sida! Inget man sätter på kaffebordet.....
Varjag
Inte Spetsbergen. Ganska nära Sverige.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Djeflarns, trodde inte guld var SÅ tungt.varjag skrev:@ von Adler.....en 'större mängd guld' - är som visat i Tekniktråden för några år sedan - förvånansvärt litet*)- p.g.a. dess vikt. Lägg till 'silver' - och kvantiteten blir ännu mindre. Det var förståndigt av kroaterna att salta in det guld dom hade i Schweiz, världens ytterst privata Fort Knox! Man undrar om Jugoslavien ngnsin fick tillbaka 'depositionen'?
*)980 Kilogram guld - bör 'i klump' ha varit en kub med ungefär 41 centimeters sida! Inget man sätter på kaffebordet.....
31-05-1944 flyttade Kroaterna 358kg guld till Schweiz, 04-08-1944 deponerade de ytterligare 980kg (som sägs komma från Jugoslaviska centralbankens filial i Sarajevo 1941) jämte 25 ton silver, som tydligen användes som betalning för diverse skulder och som schweizarna fick och slog mynt av. I oktober försökte kroaterna få tillgångarna överförda till tyskarna, vilket schweizarna vägrade. I december frös schweizarna alla kroatiska tillgångar i landet, som då uppgick till 2 500 000 schweizerfranc i pappersvaluta, 1 700 kilo guld och 40 000 kilo silver, plus en hel del vid det laget tämligen värdelös kroatisk pappersvaluta.
Kroaterna som retirerade in i Österrike undan Titos trupper i maj 1945 bar med sig c:a 5 000 kilo guld, som blev beslagtaget av britterna. Ytterligare 500 kilo ska ha gömts undan och använts för att finansiera både Ustasha i exil i Italien och diverse partisan- och terroristaktioner riktade mot Titos jugoslaviska regering ända in på 70-talet.
Jugoslaverna försökte få ut det deponerade guldet efter kriget, men schweizarna gav det istället till kroaternas diverse fordringsägare för att lösa gamla skulder.
-
Ola Häggström
- Medlem
Inte är det Vågsöy och Operation Archery som åsyftas i alla fall. (En trött Ola H som bläddrat igenom Norges 67 största öar).
Nej. Ledtråd: Ön ligger strax norr om en av Norges fulaste städer, som i sin tur kan sägas vara granne med en svensk mycket liten men känd ort, känd för sina mössor och framgångsrika idrottare.Ola Häggström skrev:Inte är det Vågsöy och Operation Archery som åsyftas i alla fall. (En trött Ola H som bläddrat igenom Norges 67 största öar).
När man inte vet - utan famlar i mörker-
bara att det finns inga små öar norr därom.....bara fastland.....suck!
Inte Spetsbergen. Ganska nära Sverige.
inte för att någon norsk stad precis fått mig att brista ut i skönhetsparoxysmer....men Narvik borde ligga nära toppenstrax norr om en av Norges fulaste städer
bara att det finns inga små öar norr därom.....bara fastland.....suck!