Quiz: Andra världskriget
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Quiz: Andra världskriget
Jag försvinner snart iväg över helgen, förmodligen med begränsad Internetaccess, så någon får gärna ta en interimsfråga så länge, om ingen med autistiska kunskaper (läs: Varjag) trillar in den närmaste timmen. 
Hm, rör det sig möjligen om Azorerna? I så fall är det välvon Adler skrev:Tackar, Varjag.
En neutral makt fick territorium tämligen ceremonilöst överkört under andra världskriget. Trupper var på väg för att hävda territoriet, eftersom alla parter kunnat förutsäga vad som kunde hända, men fick vända halvvägs. Allierade, axelmakter och den neutrala makten gjorde ingen större affär av det hela - den neutrala makten fortsatte att vara neutral, men händelsen, samt stora vapenleveranser fick snart det neutrala landet att väga åt det icke-ockuperade hållet, och upplåta viktiga baser.
Vilket var det neutrala landet, vilket var territoriet som ockuperades och vilket var det ockuperande landet?
1 Portugal
2 Azorerna
3 Storbritannien.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Nej, det är en rätt nation, men territoriet är fel. 
Suck! Jag trodde tryggve hade prickat rätt. Nästa försök - Kap Verdeöarna - men ockupanterna var väl amerikaner????, Varjagvon Adler skrev:Nej, det är en rätt nation, men territoriet är fel.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Det är också fel.
Kan det vara Portugisiska Timor som blev invanderat av australiska och nederländska styrkor.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Östtimor eller Portugisiska Timor vad var jag avsåg, och ockupationen Japansk i februari 1942. Förstärkningar var på väg från portugisiska Mozambique med fick vända halvvägs. Jag visste inte att australiska och nederländska styrkor gick in i december 1941, så går det när man inte läser på, androm till varnagel.
Jag tycker det är unmo300:s fråga.
Jag tycker det är unmo300:s fråga.
En drink från VK2. Brännvin spetsat med vermouth och gin. Vilket namn och hur skulle den drickas?
/unmo300
/unmo300
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Var inte det Mannerheims snaps, som skulle drickas i snappsglas fyllda till brädden och över (med ytspänningens hjälp), höjas till tredje skjortknappen och tömmas för Finlands ära?
Klassiker, och faktiskt jävligt god.
Beroende på översättning så finns det variationer på benämningen men jag tror att "Marsalk" är den mest vedertagna.
Den skall av tradition hällas upp så att man kan skönja bågen som ytspänningen skapar.
Beroende på översättning så finns det variationer på benämningen men jag tror att "Marsalk" är den mest vedertagna.
Den skall av tradition hällas upp så att man kan skönja bågen som ytspänningen skapar.
Äh, det löser sig.
Javisst, supen man drack i Mannerheims högkvarter. Korrekta namnet är Marskens Sup, http://www.mannerheim.fi/10_ylip/r_ryyppy.htm
Eftersom von Adler var först, varsego och ställ nästa fråga.
Eftersom von Adler var först, varsego och ställ nästa fråga.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Vi fortsätter inom matområdet tycker jag.
Vad kallades av tyska soldater "Alter Mann" eller ibland "Ausinus Mussolini" (med reservation för stavningen)? Jag vill gärna ha det hela namnet på vad det hela egentligen hette.
Vad kallades av tyska soldater "Alter Mann" eller ibland "Ausinus Mussolini" (med reservation för stavningen)? Jag vill gärna ha det hela namnet på vad det hela egentligen hette.
'Alter Mann' var väl de italienska köttkonserver som tilldelades Afrikakåren, men exakt vad burkarna innehöll eller vad det stod på dem vet jag inte, Varjagvon Adler skrev:Vi fortsätter inom matområdet tycker jag.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Det är rätt. De innehöll något slags kött, men smakade tydligen inte så väl. De var stämplade med "A.M." vilket stod för Admistratione Militare (med reservation för stavningen), alltså den italienska underhållstjänsten. Smaken gjorde snabbt om förkortningen i soldatmun.
Varjags konservöppnare.
Varjags konservöppnare.
Bogserad konservöppnare
Tack von Adler - man gissar att det proteinfattiga Italien gjorde stora uppoffringar för att kunna sända Alte Mann-Dosen till hungriga tyskar. Oavsett vad burkarna verkligen innehöll
Konservöppnare ja.....här ser vi två båtar. Den större fungerade som 'konserv' i försöken att ta den mindre på släp.
Det misslyckades och två andra fartyg fick ta bogserjobbet - innan båten var i hamn....
Vad hette 'konservbåten', den mindre båten - och vilka två fartyg fick ta hand om bogseringen till destinationan? Varjag
Konservöppnare ja.....här ser vi två båtar. Den större fungerade som 'konserv' i försöken att ta den mindre på släp.
Det misslyckades och två andra fartyg fick ta bogserjobbet - innan båten var i hamn....
Vad hette 'konservbåten', den mindre båten - och vilka två fartyg fick ta hand om bogseringen till destinationan? Varjag
- Bilagor
-
- konserv med öppnare.jpg (25.68 KiB) Visad 1402 gånger