Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Hmm...
Öööh...
Vild gissning:
Manchuriska Kejserliga Gardet?
Öööh...
Vild gissning:
Manchuriska Kejserliga Gardet?
Det är så exakt sant att jag undrar hur vild den gissningen är.
Fläsket frågar
Fläsket frågar
Jag fortsätter med mitt persongalleri.
Denne man påstods vara tämligen ohygienisk och åtnjöt stort förtroende hos Hitler men inte hos många andra.
Denne man påstods vara tämligen ohygienisk och åtnjöt stort förtroende hos Hitler men inte hos många andra.
- Bilagor
-
- mystery man.JPG (7.79 KiB) Visad 1589 gånger
Ahh...Der Reichsspritzenmeister 
Låter som en sjuk porrfilmstitel...varjag skrev:Ahh...Der Reichsspritzenmeister
Har du ett personnamn också?
Göring kallade Theo Morell för 'Riksinjektionsmästaren' - ett öknamn som satt i p.g.a. hans 'behandlingsmetoder' 
Och därmed går frågan till Varjag!
Tack Fläsket....en bra fråga tyckte jag då alla har läst om Dr. Morell - men få sett en bild av honom...Nästa:Fläsket skrev:Och därmed går frågan till Varjag!
Här eldar man med kol......var och i vilket sammanhang är bilden tagen?, Varjag
- Bilagor
-
- kolrök.jpg (42.54 KiB) Visad 1108 gånger
Kan det vara i Norge när Tirpitz är på besök och låter sina 380 mm Eldröd tala?
Norge - är rätt. Men ingen Tirpitz närvarande här - det gäller en evakueringpredator skrev:Kan det vara i Norge när Tirpitz är på besök och låter sina 380 mm Eldröd tala?
-
Ola Häggström
- Medlem
Jag antar att det är britter, eller möjligen fransoser, som lämnar Narvik eller dess omnejd mellan 4 och 8 juni 1940.
Vad som brinner kan jag inte säga (om jag ens har rätt i det föregående).
Skulle jag ha helt fel kan det vara annan nations soldater som evakuerar från vattnet..., och röken från ett inuitbyte
Skulle jag ha helt fel kan det vara annan nations soldater som evakuerar från vattnet..., och röken från ett inuitbyte
Ett till rätt - truppen är brittisk....och vad som brinner; ja jag skrev det i frågan - 'här eldar man med kol...'Ola Häggström skrev:Jag antar att det är britter, eller möjligen fransoser, som lämnar Narvik eller dess omnejd mellan 4 och 8 juni 1940.
Evakueringen innefattade förutom truppen - även nästan tvåtusen civilpersoner......
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Är det evakueringen av Spitsbergen? Brittiska, men främst kanadensiska styrkor, med norskt stöd, landsteg, evakuerade civilbefolkningen, förstörde kolgruvans utrustning och satte eld på lagret av bruten kol i Operation Gauntlet.
Där satt den! Bilden är tagen i Barentsburg i augusti 1941 när brittiska flottan/armén - evakuerade Spetsbergen. Kolröken är naturligtvis från kollagren...Ett par tusen sovjetmedborgare togs med till Arkangelsk medan norska civilister togs till England.von Adler skrev:Är det evakueringen av Spitsbergen? Brittiska, men främst kanadensiska styrkor, med norskt stöd, landsteg, evakuerade civilbefolkningen, förstörde kolgruvans utrustning och satte eld på lagret av bruten kol i Operation Gauntlet.
http://www.lonesentry.com/manuals/comma ... ergen.html
von Adlers fråga, Varjag
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Tackar, Varjag. 
En neutral makt fick territorium tämligen ceremonilöst överkört under andra världskriget. Trupper var på väg för att hävda territoriet, eftersom alla parter kunnat förutsäga vad som kunde hända, men fick vända halvvägs. Allierade, axelmakter och den neutrala makten gjorde ingen större affär av det hela - den neutrala makten fortsatte att vara neutral, men händelsen, samt stora vapenleveranser fick snart det neutrala landet att väga åt det icke-ockuperade hållet, och upplåta viktiga baser.
Vilket var det neutrala landet, vilket var territoriet som ockuperades och vilket var det ockuperande landet?
En neutral makt fick territorium tämligen ceremonilöst överkört under andra världskriget. Trupper var på väg för att hävda territoriet, eftersom alla parter kunnat förutsäga vad som kunde hända, men fick vända halvvägs. Allierade, axelmakter och den neutrala makten gjorde ingen större affär av det hela - den neutrala makten fortsatte att vara neutral, men händelsen, samt stora vapenleveranser fick snart det neutrala landet att väga åt det icke-ockuperade hållet, och upplåta viktiga baser.
Vilket var det neutrala landet, vilket var territoriet som ockuperades och vilket var det ockuperande landet?