Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Vilket förband under 2.vk gick även under epitetet ALA?

Det var ett tyskt förband.

Det tillhörde ett tungt förband. Faktiskt det tyngsta av det slaget.

A-ufklärungs L-ehr A-bteilung???? Panzer Lehr divisonen????MD650 skrev:Det tillhörde ett tungt förband. Faktiskt det tyngsta av det slaget.
Jajemän.varjag skrev:A-ufklärungs L-ehr A-bteilung???? Panzer Lehr divisonen????MD650 skrev:Det tillhörde ett tungt förband. Faktiskt det tyngsta av det slaget.
Vrakdelar
Tack MD 650 - inte riktigt mitt härad så det där krävde lite googling innan jag fattade galoppen
Men - då ingen annan 'nappade' på frågan så må det vara hänt....Nästa fråga:
En kryssare blev så illa åtgången i en batalj - att man tvingades lappa ihop henne med bitar från ett, nästan sekelgammalt vrak, - innan hon var sjövärdig nog, att ta sig 'hem'.
Vilket var vraket, vilken var kryssaren och var gjordes ihoplappningen?, Varjag
En kryssare blev så illa åtgången i en batalj - att man tvingades lappa ihop henne med bitar från ett, nästan sekelgammalt vrak, - innan hon var sjövärdig nog, att ta sig 'hem'.
Vilket var vraket, vilken var kryssaren och var gjordes ihoplappningen?, Varjag
'Vraket' kom till slut också 'hem' vid 127 års ålder.....
- Bilagor
-
- pontooneered.jpg (17.41 KiB) Visad 1434 gånger
Måste hända nå´t!
Kan den skadade vara San Fransisco möjligen? Tänker på striden mot Tokyo-expressen
Kan den skadade vara San Fransisco möjligen? Tänker på striden mot Tokyo-expressen
Inte San Fransisco......
- Bilagor
-
- illa åtgången.jpg (28.59 KiB) Visad 1408 gånger
så klart... HMS Exeter och Port Stanley.
Fann en beskrivning av rep.arbete, men ingenting om gammalt vrak skulle användst, däremot gammal järnvägsräls(!)
http://www.navyhistory.org.au/hms-exete ... ver-plate/
Mvh
Gostap
Fann en beskrivning av rep.arbete, men ingenting om gammalt vrak skulle användst, däremot gammal järnvägsräls(!)
http://www.navyhistory.org.au/hms-exete ... ver-plate/
Mvh
Gostap
Jajamensan, kryssaren var HMS Exeter som efter holmgången mot Graf Spee, var ett 'flytande vrak' som man funderade på att överge i Port Stanley. Dit hon 'linkat' med 14-graders slagsida, förskeppet en meter djupare i vattnet och pumparna gående för fullt. Reparationerna där gjordes av både besättningen och 'lokala resurser'. Som var små, "Stanley' var knappast mer än en by bebodd av fåraherdar....Men på redden hade man sedan 53 år, liggande vraket av Brunel's magnifika 'Great Britain' - som fick släppa till plåtar för att göra Exeter sjövärdig.....
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Great_Britain
Gostaps fråga, Varjag
Som bekant 'dog' Exeter i Javasjön - men s/s Great Britain lever än som museifartyg i Bristol.In the Second World War, some of her steel was scavenged to repair HMS Exeter, one of the Royal Navy ships that fought the Graf Spee.....
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Great_Britain
Gostaps fråga, Varjag
Jag som kände mig så smart när jag räknade ut att det var Great Britain !
Men någon annan utnördade mig !
Men någon annan utnördade mig !
Överlämnar gärna frågan till Spett
Håller på att byta tak mellan regnskurarna o kollar datorn bara när det regnar. (vilket är ofta)
Mvh
Gostap
Håller på att byta tak mellan regnskurarna o kollar datorn bara när det regnar. (vilket är ofta)
Mvh
Gostap
Skam låta tråden vissna...nästa;
En kryssare, fem bröder, en jagare....vad hette kryssaren - och jagaren?, Varjag
En kryssare, fem bröder, en jagare....vad hette kryssaren - och jagaren?, Varjag
- Bilagor
-
- fem bröder.jpg (68.14 KiB) Visad 1285 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kryssaren USS Juneau sänkt 13 november 1942 under striden om Guadalcanal. Obegripligt nog tjänstgjorde fem bröder Sullivan ombord i samma fartyg (våra förfäder tillät aldrig mer än två man från samma ort ombord i ett fartyg). De omkom och efter dem döptes 1943 en jagare till USS Sullivans. Sedermera har ännu ett fartyg fått detta något udda namn.