1. Odenwald kamouflerad som US Willmoto, 6.11.41.
2. Spreewald sänkt av U 333, 31.1.42./ Doggerbank sänkt av U 43, 3.3.43.
3. U 180, Gironde mynningen, 22/23.8.44.
Hans K
Och daa gick det battre! Full pott for 1) och 2). 3:an var ingen ubaat daa fraagan gallde handelsfartyg.sveahk skrev:Ok – då försöker vi på nytt:
1. Odenwald kamouflerad som US Willmoto, 6.11.41.
2. Spreewald sänkt av U 333, 31.1.42./ Doggerbank sänkt av U 43, 3.3.43.
3. U 180, Gironde mynningen, 22/23.8.44.
![]()
Hans K
Jag undrade just nar du skulle hora av digMD650 skrev:För att inte tappa fokus på denna quiz ber jag deltagarna i tråden att försöka "undvika" materielfrågor. Frågorna i sig är mycket bra men passar bättre in i utr-quizen.
Risken är annars att det bara blir quiz för oss "materielnördar".
Ingen fara. Pappa måste ibland styra in barnen i fållan...sveahk skrev:331 stämmer! Sorry för materialslakten - won't happen again!![]()
Varjag's tur!
Hans K
Absolut Graf Zeppelin, hans favoritopera var 'Rienzi'. En opera som just av den orsaken - knappast har spelats sedan dess....'lukten hanger i' s.a.s.Graf Zeppelin skrev:Kan operan heta "Rienzi"? (komponerad av Richard Wagner)
Dom övriga frågorna lämnar till andra…
Visst! Det var operan 'Rienzi', 'Badenweiler Marsch' och 'Drei Rote Rosen' med Lale Andersen som var de ratta svaren.sveahk skrev:Ja, det är nog Badenweiler Marsch som gäller, skriven av Georg Fürst 1914, och kvinnan som sjöng var naturligtvis Lale Andersen, och Brauns favorit var „Drei Rote Rosen“, som man kan läsa här: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=65305, skrivet „damals“ av en viss...varjag...!![]()
Frågandet lämnar jag gärna över till Graf Zeppelin!
Hans K