Quiz: Andra världskriget
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Andra världskriget
Mycket riktigt! Skolflygplanen Bücker Bü 181 var tänkta som Panzerjäger inom Sonderkommando Bienenstock i april 1945. Några „missions“ flögs nog, men pansar blev väl inga förstörda. Två piloter flög förresten innan krigsslutet till Schweiz med två välutrustade pansar-Bückers!
Frågan till dig, Bagheera!
Hans K
Frågan till dig, Bagheera!
Hans K
Yep, Hans Fikker o Werner Diemayer landade på Zurichs flygplats.
Åtminstone en lastbil fick Sonderkommandot träff på.
Nåväl, till frågan; ett flygaräss, som var den bäste av sina landsmän. Känd som en falk. Vem?
Edit: dags för ledtråd pro momentum
Hint; han var född i Verdun, dock inte i Frankrike.
Åtminstone en lastbil fick Sonderkommandot träff på.
Nåväl, till frågan; ett flygaräss, som var den bäste av sina landsmän. Känd som en falk. Vem?
Edit: dags för ledtråd pro momentum
Hint; han var född i Verdun, dock inte i Frankrike.
- sveahk
George Frederick "Screwball" Beurling, Kanada, även kallad "The Falcon of Malta"!
http://www.acesofww2.com/Canada/aces/beurling.htm
Hans K
http://www.acesofww2.com/Canada/aces/beurling.htm
Hans K
Helt rätt Hans.
- sveahk
Ok - då tar vi en flytande farkost. Funktion och helst också namn....bitte....
och glada påskägg till alla!
Hans K
och glada påskägg till alla!
Hans K
Tyska maalfartyget HESSEN, ett ganska sprucket paaskagg
, Varjag
- sveahk
Mycket riktigt varjag! Den framdrevs medelst fjärrstyrning heter det - eftersom fartyg och dylikt inte är min toppspecialitet, vet jag faktiskt inte hur det funktionerade i verkligheten...? Förklaring??
Your question sir!
Hans K
Your question sir!
Hans K
Jadu, 'fjarrstyrning eller radiostyrning' av maalfartyg och hur DET funkade - tillhor sedan maanga aar mina obesvarade fraagor ocksaasveahk skrev:Mycket riktigt varjag! Den framdrevs medelst fjärrstyrning heter det - eftersom fartyg och dylikt inte är min toppspecialitet, vet jag faktiskt inte hur det funktionerade i verkligheten...? Förklaring??
Your question sir!
Hans K
Varjag
Det är just därför ett pansartorn fanns kvar. Där stod en modig rorgängare och styrdes med flaggsignalering från en följande minsvepare..varjag skrev:Jadu, 'fjarrstyrning eller radiostyrning' av maalfartyg och hur DET funkade - tillhor sedan maanga aar mina obesvarade fraagor ocksaasveahk skrev:Mycket riktigt varjag! Den framdrevs medelst fjärrstyrning heter det - eftersom fartyg och dylikt inte är min toppspecialitet, vet jag faktiskt inte hur det funktionerade i verkligheten...? Förklaring??
Your question sir!
Hans K. Trots fraagor paa olika forum - har jag aldrig sett ett overtygande svar - daa ingen tycks veta
![]()
Varjag
Helt ärligt har jag aldrig funderat över hur radiostyrningen fungerade. Men, faktum var att tyskarna hade en hel del fjärrstyrda farkoster i sin arsenal under vk2.
Min hypotes är att roder och ångpådrag var radiostyrda. Du eldade upp ångtryckar under tiden som målfartyget bogserades ut till öppet vatten. Därefter lämnade eldarna fartyget och pannorna fick gå för sig själva ett par timmar. Manövreringen sköttes via radiosignaler till rodermaskineri och ångventiler, vad mer skulle behövas? När övningen var slut så bara slogs ångan av och målet stannade upp av sig själv på sikt. Därefter var det bara att skicka över några matroser att ta hand om bogseringen tillbaka.
Min hypotes är att roder och ångpådrag var radiostyrda. Du eldade upp ångtryckar under tiden som målfartyget bogserades ut till öppet vatten. Därefter lämnade eldarna fartyget och pannorna fick gå för sig själva ett par timmar. Manövreringen sköttes via radiosignaler till rodermaskineri och ångventiler, vad mer skulle behövas? När övningen var slut så bara slogs ångan av och målet stannade upp av sig själv på sikt. Därefter var det bara att skicka över några matroser att ta hand om bogseringen tillbaka.
Det ar mojligt att det gjordes som du beskriver men det vore intressant veta mera om tekniken, som maaste ha varit ganska komplicerad. Detta, liksom fraagan hor kanske battre 'hemma' under militarteknik an 2:a VK, Varjagdc skrev:Helt ärligt har jag aldrig funderat över hur radiostyrningen fungerade. Men, faktum var att tyskarna hade en hel del fjärrstyrda farkoster i sin arsenal under vk2.
Naagra blockadbrytare
Den tyska trafiken till och fraan Fjarran Ostern med s.k. 'blockadbrytare', dvs handelsfartyg som lyckades ta sig igenom den allierade blockaden blev alltmera forlustrik - och avbrots 1943. Vi soker fyra (av de totalt 58) fartyg som berordes.
1) Uppbringades & beslagtogs ganska rattsvidrigt av ett neutralt krigsfartyg, vilket?
2) Tvaa tyska fartyg sanktes av misstag (
) - av tyska ubaatar, vilka?
3) Den sista blockadbrytaren som lyckades angora tyskkontrollerad hamn, vilken?
Varjag
1) Uppbringades & beslagtogs ganska rattsvidrigt av ett neutralt krigsfartyg, vilket?
2) Tvaa tyska fartyg sanktes av misstag (
3) Den sista blockadbrytaren som lyckades angora tyskkontrollerad hamn, vilken?
Varjag
Ojdaa...detta var tydligen en haard not
Tipsar;
1) blev uppbringad av en amerikansk kryssare.....
2) bagge ubaatscheferna som sankte blockadbrytarna frikandes i krigsratt, daa bagge fartygen var 'maskerade' som
respektive norskt och brittiskt, det senare daa det var ett f.d. brittiskt fartyg av 'Dunedin Star-typen'. Den ene av
ubaatscheferna med ett Ritterkreuz runt halsen - slutade f.o. kriget som chef for en 'Marine Panzerjagerbattalion' i
Hamburg.....
3) Fartyget klarade hela den laanga farliga resan fraan Ostasien - bara for att ranna paa ett vrak i en fransk
flodmynning och springa lack
, dess kapten hade sinnesnarvaron att omedelbart kora fartyget paa grund saa
att den vardefulla lasten kunde raddas....../Varjag
1) blev uppbringad av en amerikansk kryssare.....
2) bagge ubaatscheferna som sankte blockadbrytarna frikandes i krigsratt, daa bagge fartygen var 'maskerade' som
respektive norskt och brittiskt, det senare daa det var ett f.d. brittiskt fartyg av 'Dunedin Star-typen'. Den ene av
ubaatscheferna med ett Ritterkreuz runt halsen - slutade f.o. kriget som chef for en 'Marine Panzerjagerbattalion' i
Hamburg.....
3) Fartyget klarade hela den laanga farliga resan fraan Ostasien - bara for att ranna paa ett vrak i en fransk
flodmynning och springa lack
att den vardefulla lasten kunde raddas....../Varjag
- sveahk
3:an kunde vara "Burgenland", självsänkt vid Bordeaux, någon gång i början på 1944. Tror jag…! Resten, ingen aning!
Hans K
Hans K
'Burgenland' naadde aldrig tyskkontrollerad hamn - utan sjalvsanktes - inte vid Bordeaux, utan i Sydatlanten den 5.1.44 i 'halsen' mellan Natal och Freetown - MEN du har vittring paa fraaga 1) - daa samma fartyg, daa neutralt - hade att skaffa med det 'rattsvidriga uppbringandet och beslagtagandet'....sveahk skrev:3:an kunde vara "Burgenland", självsänkt vid Bordeaux, någon gång i början på 1944. Tror jag…! Resten, ingen aning!
Hans K