Quiz: Andra världskriget
varjag skrev:Tack cats. I Europa hängdes krigsförbrytare i minut och parti....Men på annat håll kunde t.o.m. en före detta minister dömas till fängelse för krigsförbrytelser, avtjäna straffet och bli regeringsminister IGEN....
Vem talar jag om?......../Varjag
Om Väinö Tanner i Finland!
Ur Wikipedia:
"Åren 1926-27 fungerade Tanner som statsminister. Under sin långa karriär hann han också fungera som finansminister (1937-1939), utrikesminister (1939-1940) och efter vinterkriget som handelsminister (1940-1942).
Efter fortsättningskriget dömdes Tanner till fängelse , liksom många andra så kallade krigsansvariga, till exempel Risto Ryti . Rättegången var till stor del orkestrerad av Sovjetunionen och Tanner frigavs redan 1948. Han återvände omedelbart till politiken."
1951 blev han återigen invald i riksdagen och 1957 blev han återigen ordförande i det socialdemokratiska partiet. Han lämnade denna post 1962 och 1963 ordförandeposten i partiet. Han dog 1966..
En ovanlig livsgärning alltså. Fast jag har inte kunnat finna att han efter kriget blev minister igen.
'Nice try' som man säger i rugby - men ingen cigarr! 'Min kille' blev 'krigsförbrytare' vilket nog var ett strå vassare än 'krigsansvarig'Fast jag har inte kunnat finna att han efter kriget blev minister igen.
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Tack. För frågan. Ante mig att den var lite väl lätt. Korsun Tjerkassy skulle också ha passat in på din fråga tillsammans med ordet "framgångsrik", fast där menade både ryssarna och tyskarna att man varit framgångsrika.
För att inte fastna för länge i quizträsket slänger jag in en rätt så lätt fråga.
En tysk operation där man förlorade 84 plan på grund av allierat luftvärn och inte mindre än 84 på grund av vådabeskjutning av tyskt luftvärn?
50/50 alltså
För att inte fastna för länge i quizträsket slänger jag in en rätt så lätt fråga.
En tysk operation där man förlorade 84 plan på grund av allierat luftvärn och inte mindre än 84 på grund av vådabeskjutning av tyskt luftvärn?
50/50 alltså
Två ubåtar stormar mot varandra nos mot nos. Torpeder missar eller hinner inte osäkras.
Den ena tystar den andras kanon med sina kulsprutor. De stryker förbi varandra på någon meters håll. När den tystade ubåten dyker får den ett par granat-träffar och kommer inte upp igen.
Vilka är kontrahenterna ?
Den ena tystar den andras kanon med sina kulsprutor. De stryker förbi varandra på någon meters håll. När den tystade ubåten dyker får den ett par granat-träffar och kommer inte upp igen.
Vilka är kontrahenterna ?