Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 25 april 2007, 23:02

Ingen tredje våg vilket hade slagit sista spiken i kistan för stillahavsflottan? Oljedepåerna lämnades orörda.
Men största misstaget var väl att anfalla överhuvudtaget...

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 26 april 2007, 06:02

Oljedepåerna tänkte jag på, man kunde sannolikt ha förstört större delen av dem utan en tredje våg, genom att använda en mindre del av resurserna från första och andra vågen till det. Själva angreppet var ju ett politiskt beslut, så det kanske faller utanför ramarna för frågan. Din fråga.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 26 april 2007, 08:39

En snabb tysk officer ansökte om en tjänst med mera spänning i, och fick det. Vem?
ledtråd: 91:an i naziformat

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 26 april 2007, 21:51

Ett barn av sin tid. Verrières var en viktig plats för honom

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 27 april 2007, 01:54

Kryptisk.
Bytte han sida och hoppade över Verrières?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 27 april 2007, 09:04

Nej, han fick en dödsdom pga det som hände i
Verrières Frankrike, inte Schweiz.
Efter kriget sa han om händelserna där:
"Had you bypassed me on the ridge, you'd have cut off my supplies and I would have had to surrender. It was tragic. We just slaughtered those poor boys!"

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 27 april 2007, 21:28

Inga fångar! var ordern. Därav dödsdomen av de allierade. Canadensarna hade velat verkställa domen men han blev benådad.
Hallå där! Jag börjar bli ordentligt trött på den här fanatiske tysken.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 27 april 2007, 22:13

SS-Brigadeführer Kurt Meyer?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 27 april 2007, 22:59

Se där satt den :)

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 27 april 2007, 23:31

En bild på en gubbe som omväxling. :) Men fotograferad långt efter kriget, för att göra det lite svårare. Hans insats under kriget var kort men intensiv. Vem är han?
Bilagor
signerar.jpg
signerar.jpg (81.83 KiB) Visad 886 gånger

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 28 april 2007, 08:57

Han var en mycket kortvuxen man, vilket han kanske hade nytta av i sin uppgift.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 28 april 2007, 14:48

Han ogillade optiska riktmedel, då han ansåg, att de gjorde honom själv mera utsatt för fienden.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 28 april 2007, 18:02

Zaitsev?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 28 april 2007, 20:46

Nej, inte Zaitsev, mannen är från ett annat land, och en annan front. Men en av dem med allra störst antal "confirmed kills".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 april 2007, 00:45

Det är Simo Häyhä...Finlands 'svar på Zaitsev', Varjag

Låst