Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
cats
- Medlem
- Inlägg: 2545
- Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
- Ort: cats
Inlägg
av cats » 25 april 2007, 23:02
Ingen tredje våg vilket hade slagit sista spiken i kistan för stillahavsflottan? Oljedepåerna lämnades orörda.
Men största misstaget var väl att anfalla överhuvudtaget...
-
G:son
- Medlem
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
- Ort: Finland
Inlägg
av G:son » 26 april 2007, 06:02
Oljedepåerna tänkte jag på, man kunde sannolikt ha förstört större delen av dem utan en tredje våg, genom att använda en mindre del av resurserna från första och andra vågen till det. Själva angreppet var ju ett politiskt beslut, så det kanske faller utanför ramarna för frågan. Din fråga.
-
cats
- Medlem
- Inlägg: 2545
- Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
- Ort: cats
Inlägg
av cats » 26 april 2007, 08:39
En snabb tysk officer ansökte om en tjänst med mera spänning i, och fick det. Vem?
ledtråd: 91:an i naziformat
-
cats
- Medlem
- Inlägg: 2545
- Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
- Ort: cats
Inlägg
av cats » 26 april 2007, 21:51
Ett barn av sin tid. Verrières var en viktig plats för honom
-
Bagheera
- Medlem
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
- Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå
Inlägg
av Bagheera » 27 april 2007, 01:54
Kryptisk.
Bytte han sida och hoppade över Verrières?
-
cats
- Medlem
- Inlägg: 2545
- Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
- Ort: cats
Inlägg
av cats » 27 april 2007, 09:04
Nej, han fick en dödsdom pga det som hände i
Verrières Frankrike, inte Schweiz.
Efter kriget sa han om händelserna där:
"Had you bypassed me on the ridge, you'd have cut off my supplies and I would have had to surrender. It was tragic. We just slaughtered those poor boys!"
-
cats
- Medlem
- Inlägg: 2545
- Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
- Ort: cats
Inlägg
av cats » 27 april 2007, 21:28
Inga fångar! var ordern. Därav dödsdomen av de allierade. Canadensarna hade velat verkställa domen men han blev benådad.
Hallå där! Jag börjar bli ordentligt trött på den här fanatiske tysken.
-
G:son
- Medlem
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
- Ort: Finland
Inlägg
av G:son » 27 april 2007, 22:13
SS-Brigadeführer Kurt Meyer?
-
cats
- Medlem
- Inlägg: 2545
- Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
- Ort: cats
Inlägg
av cats » 27 april 2007, 22:59
Se där satt den

-
G:son
- Medlem
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
- Ort: Finland
Inlägg
av G:son » 27 april 2007, 23:31
En bild på en gubbe som omväxling.

Men fotograferad långt efter kriget, för att göra det lite svårare. Hans insats under kriget var kort men intensiv. Vem är han?
-
Bilagor
-

- signerar.jpg (81.83 KiB) Visad 886 gånger
-
G:son
- Medlem
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
- Ort: Finland
Inlägg
av G:son » 28 april 2007, 08:57
Han var en mycket kortvuxen man, vilket han kanske hade nytta av i sin uppgift.
-
G:son
- Medlem
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
- Ort: Finland
Inlägg
av G:son » 28 april 2007, 14:48
Han ogillade optiska riktmedel, då han ansåg, att de gjorde honom själv mera utsatt för fienden.
-
Niedzwiadek
- Medlem
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
- Ort: Malmö
Inlägg
av Niedzwiadek » 28 april 2007, 18:02
Zaitsev?
-
G:son
- Medlem
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
- Ort: Finland
Inlägg
av G:son » 28 april 2007, 20:46
Nej, inte Zaitsev, mannen är från ett annat land, och en annan front. Men en av dem med allra störst antal "confirmed kills".
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 29 april 2007, 00:45
Det är Simo Häyhä...Finlands 'svar på Zaitsev', Varjag