Generaler, Fältmarskalkar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 19 november 2004, 07:52

one and again skrev: Marshall deltog visserligen alldrig på fronten men var nog i tysthet den amrekanska general som bidrog mest till segern. Han tackade nej till den bafattning som Eisenhover fick.
Konstigt med det namnet hade alla soldater blivit förvirrade :wink:

one and again
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 november 2004, 20:49
Ort: Holmen som spolas bort av havet

Inlägg av one and again » 19 november 2004, 14:56

mrsund skrev:
one and again skrev: Marshall deltog visserligen alldrig på fronten men var nog i tysthet den amrekanska general som bidrog mest till segern. Han tackade nej till den bafattning som Eisenhover fick.
Konstigt med det namnet hade alla soldater blivit förvirrade :wink:
Det sägs att en av anledningarna till att USA införde 5 stjärniga generaler istället för fältmarsalker var att George Marshall inte vill bli kallad "Marshal Marshall". Notera att det inte stavas likadant.

Marshall var stabschef för armen. På den tiden betydde det att man var den viktigaste generalen likt dagens chairman of the joint chiefs of staff.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 november 2004, 14:57

one and again skrev:
Vad jag vet så fick inte Montgomery reda på detta då underrättelsetjänsten inte tyckte att de indicier som pekade på detta var värda att rapportera om uppåt. Rätta mig om jag har fel.
Kan ha varit så att vissa mellanchefer stoppade informationen uppåt.
:)

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 19 november 2004, 15:26

Von Paulus var en utmärkt stabsofficer, men han skulle nog passat bättre som generalstabschef än som chef för en frontarmé.

Min lista på främsta generalerna utan inbördesordning annat än George C Marshall som generalstabschef är:
1. Marshall (Stabschef)
2. Guderian (Frontbefälhavare)
3. Von Manstein (Frontbefälhavare)
4. Rommel (Frontbefälhavare)
5. Zjukov (frontbefälhavare)

one and again
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 november 2004, 20:49
Ort: Holmen som spolas bort av havet

Inlägg av one and again » 19 november 2004, 15:32

MD650 skrev:
one and again skrev:
Vad jag vet så fick inte Montgomery reda på detta då underrättelsetjänsten inte tyckte att de indicier som pekade på detta var värda att rapportera om uppåt. Rätta mig om jag har fel.
Kan ha varit så att vissa mellanchefer stoppade informationen uppåt.
:)
Och om det nu är så att han inte fick informationen så har han fått orättvis kritk. Om han fick underrättelse om att fiendeaktiviteten i området var låg så måste han ju tro på det. Planen i sig var kanske lite väl opptimistisk. Men endå.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 19 november 2004, 15:42

Är lite förvånad att William Slim inte nämnts en enda gång!
/P-O

one and again
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 november 2004, 20:49
Ort: Holmen som spolas bort av havet

Inlägg av one and again » 19 november 2004, 16:03

peojon skrev:Är lite förvånad att William Slim inte nämnts en enda gång!
/P-O
Kanske därför att kan är okänd och mestadels höll till i mellanöstern och Asien. Han hade väll också mindre uppgifter i Sudan i början av kriget. Blev senare governor-general för något land.
Om han var något militärt geni har jag ingen aning om. När man pratar om britterna i Asien brukar det mest handla om Lod Mountbatten.

Berätta för oss om honom som befälhavare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 november 2004, 16:08

one and again skrev: Och om det nu är så att han inte fick informationen så har han fått orättvis kritk. Om han fick underrättelse om att fiendeaktiviteten i området var låg så måste han ju tro på det. Planen i sig var kanske lite väl opptimistisk. Men endå.
Förvisso...men Montgomery hade innan operation Market-Garden haft ett antal väl optimistiska operationer som t.ex. Goodwood. Min uppfattning var att han var lite "girig".
:)

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 19 november 2004, 16:20

Att han är så okänd är förvånande. Kanske speciellt i ett forum som detta.

Slim förde befäl över den 14e armén i Burma. Denna tog han över då den var i ett bedrövligt skick. Krigade mot Japaner över enormt stora ytor och lyckades försörja dem i ett i stort sett väglöst land. Han ingjöt dessutom en ny anda i hela armén.
/P-O

one and again
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 november 2004, 20:49
Ort: Holmen som spolas bort av havet

Inlägg av one and again » 19 november 2004, 18:09

MD650 skrev: Förvisso...men Montgomery hade innan operation Market-Garden haft ett antal väl optimistiska operationer som t.ex. Goodwood. Min uppfattning var att han var lite "girig".
:)
Det håller jag helt med dig om.

ed von bro berg
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 november 2004, 18:43
Ort: sweden

Inlägg av ed von bro berg » 21 november 2004, 19:04

Zhukov rommel eisenhover och han som sköte anfallet i manchuriet och

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 21 november 2004, 20:04

ed von bro berg skrev:Zhukov rommel eisenhover och han som sköte anfallet i manchuriet och
Att rabbla upp namn bidrar inte så mycket till diskussionen. Motivera dina val istället.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
SpoHo
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:43
Ort: Sweden

Inlägg av SpoHo » 22 november 2004, 09:54

Rommel, Zhukov,manstein, Patton och Monty. Är i mina ögon de mest framstående under kriget.
/ Richard

Användarvisningsbild
Hogland
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 november 2004, 23:27
Ort: Täby

Inlägg av Hogland » 23 november 2004, 18:11

Här är min rankning, utan någon speciell ordning:

Rommel
Legend, en av 2:a vkrs främsta och skickligaste militärtaktiker. Om han hade givits befälet över Atlantvallen tidigare i stället för Rundstedt så hade de allierade aldrig kunnat alndstiga, åtminstone inte på första försöket. Han var dessutom anti-nazist. Vad mer kan man önska?

Zhukov
Antagligen den militär under kriget som gjorde mest på pappret, i fråga om antal dödade/tillfångatagna fiender, antal mil tillryggalagda, flest strategiska segrar vunna osv. Dessutom mannen som intog nazisternas huvudstad.

Guderian
Oerhört diktig militär, tyvärr berövad av mycket makt under slutet av kriget pga av sina bristande sympatier för NSDAP

Montgomery
Lika mycket legend som Rommel. USA har Hollywood och därför är det gen. Patton som i eftervärldens ögon slog tillbaka Ardenneroffensiven. I verkligheten var det Montgomery.

von Witzleben
Uträttade inte så mycket på det militära planet men värd all sympati i alla fall. En av de ledande i 20-juli kuppen mot Hitler och tilltänkt Överbefälhavare. Hängdes i pianotråd.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 23 november 2004, 19:06

Hogland skrev: Montgomery
Lika mycket legend som Rommel. USA har Hollywood och därför är det gen. Patton som i eftervärldens ögon slog tillbaka Ardenneroffensiven. I verkligheten var det Montgomery.

.
Montgomery kom väl aldrig igång med sitt anfall förrän i mitten av januari 1945??. Då var ju tysken redan hejdad sedan länge.
:)

Skriv svar